Jump to content

Edit History

Ida Marie III

Ida Marie III

Solbris II skrev for 21 timer siden:

Her må jeg bare protestere ganske ettertrykkelig!

En plotter hjelper absolutt ingenting i forhold til å vise hva som skjuler seg i tåka.

Nei, selvfølgelig ikke..der kommer sakte fart, god utkikk, samt ais til nytte...

Det har jeg ettertrykkelig prøvd. 
Feilmargin på avstand er også en svakhet og AIS gir så definitivt falsk trygghet. AIS oppdateres ikke raskt nok. Det ligger minimum 30 sekunders forsinkelse inne. 

Hmmm...hurtigbåtene her som går 30 knop oppdateres hvert sek...

Men selv 30 sekunder er godt nok på saktegående fartøyer, vist ikke går en for fort i forhold til sikten...

Dette er faktisk noe av det viktigste vi gjør på radar og nattseilaskurs. Både med D5L og mine egne kurs. Vi demonstrerer hvorfor AIS er veldig bra og hvorfor det ikke er det! AIS kan fort gi en falsk trygghet! Langt de fleste fritidsbåter har ikke AIS. 

Ingenting slår ut radaren!😁😁😁

Klart rader er bra...ingen protesterer på det...

Men en ekstern rader som ikke ligger oppå kartbildet krever sin mann...

Det kreves god trening, og flittig bruk for å ha utbytte av en rader...

De fleste lystbåteiere er for lite ombord til at de lærer det godt nok...tror jeg..😉

Ulykken på Bloksen er jo et eksempel på det...og det var en trenet skipper...

Ida Marie III

Ida Marie III

Her må jeg bare protestere ganske ettertrykkelig!

En plotter hjelper absolutt ingenting i forhold til å vise hva som skjuler seg i tåka.

Nei, selvfølgelig ikke..der kommer sakte fart, god utkikk, samt ais til nytte...

Det har jeg ettertrykkelig prøvd. 
Feilmargin på avstand er også en svakhet og AIS gir så definitivt falsk trygghet. AIS oppdateres ikke raskt nok. Det ligger minimum 30 sekunders forsinkelse inne. 

Hmmm...hurtigbåtene her som går 30 knop oppdateres hvert sek...

Men selv 30 sekunder er godt nok på saktegående fartøyer, vist ikke går en for fort i forhold til sikten...

Dette er faktisk noe av det viktigste vi gjør på radar og nattseilaskurs. Både med D5L og mine egne kurs. Vi demonstrerer hvorfor AIS er veldig bra og hvorfor det ikke er det! AIS kan fort gi en falsk trygghet! Langt de fleste fritidsbåter har ikke AIS. 

Ingenting slår ut radaren!😁😁😁

Klart rader er bra...ingen protesterer på det...

Men en ekstern rader som ikke ligger oppå kartbildet krever sin mann...

Det kreves god trening, og flittig bruk for å ha utbytte av en rader...

De fleste lystbåteiere er for lite ombord til at de lærer det godt nok...tror jeg..😉

• Create New...