Pequod
I dag valgte jeg å dra videre på egen kjøl og dro over fjorden og til Skjerjehamn.
Det var jo fullt der på vei nordover, så jeg hadde veldig lyst til å ta en stopp der nå for å se meg om. Sognefjorden (eller Sognesjøen som den vel strengt tatt heter så langt ut), viste seg fra sin beste side også denne gangen.
Jeg gikk inn ved Hamnesholmen og videre til Skjerjehamn. Var eneste gjestebåt der denne gangen, men til min overraskelse var de fremdeles åpne der.
Etter å ha tatt meg en tur rundt der og selvsagt knipset bilder av Olavstatuen, så bevilget jeg meg derfor en kaffe og vaffel (bildet av kaffepausen som jeg la ut tidligere i dag), og fikk en hyggelig prat med servitøren.
Nydelig område!
Statuen i all sin prakt…
Interiør fra Landhandelen fra 1926.
Deretter fortsatte jeg til Byrknes ved å ta kanalen som jeg ble anbefalt. Servitøren jeg snakket med sa - som flere her har sagt - at det ikke var noe problem å kjøre gjennom Svartesundet. Han hadde gjort det samme selv.
Så det gikk selvsagt bra, og var en opplevelse! Kjørte sakte og forsiktig og dybdemåleren var aldri under tre meter.
Nå har jeg lagt meg til ved Byrknes gjestebrygge - altså ikke marinaen lenger sørover.
Her er det lunt, stille og rolig. Blir her til i morgen og drar da innom marinaen og fyller litt diesel før jeg fortsetter.
Har planlagt å stoppe i alle fall ett sted til før Bergen, kanskje flere, men har ikke lagt opp noen rute ennå..