Pequod
Takk for alle hyggelige ord! Jeg kommer vel med en oppsummering i løpet av uka, har fri fra onsdag til fredag, så da skal jeg sette meg ned og gå gjennom saker og ting.
Men jeg har nå vært ute på tur igjen siden sist da... I helgen ble det en tur til Sætre lørdag med overnatting i båten til søndag.
Jeg var på en konsert på Grønsand gård, eller nærmest en mini-festival, et nytt årlig konsept under navnet Hurum Live. Kun lokale artister i veldig forskjellige sjangre, alt fra pop til prog.
Gjestehavna er jo stengt nå, også strøm, men jeg fant en av mange ledige båser i båtforeningen og la meg der.
Dette ble min første ordentlige konsertopplevelse siden Saga-konserten i Oslo i februar i fjor, hvis man ser bort fra de 5 minuttene jeg fikk med Det Skandaløse Orkester i Bergen på returen i september...
Været var fantastisk flott på lørdagen, litt mer grått på returen på søndag.
Søndag morgen gikk det ikke fullt så bra. Jeg er vant til å legge igjen telefonen min på steder jeg ikke husker at jeg har lagt den, men nå begynner jeg å gjøre det samme med hjernen, og det er noe verre...
Jeg kom meg nemlig så sent av gårde på lørdag at jeg aldri rakk å fylle litt diesel i Oppegård, så jeg tenkte jeg kunne fylle noen litre på Kavringen på vei bort til Sætre, men der var det faktisk to båter som lå og fylte, så da gadd jeg ikke vente og fortsatte. Tenkte jeg kunne fylle litt i Sætre før returen, for å være på den sikre siden før neste topping av tanken.
Og det gikk jo relativt greit, selv om jeg fremdeles er i sjokk over prisen! Jeg vet jo at Sætre aldri har vært spesielt billig, men 14,30 for literen??? Det må da være det dyreste jeg noen gang har fylt i Norge? Valgte å bare fylle rundt 50 liter, slik at jeg var over det skraverte feltet på måleren, for mer skal de jaggu ikke få fra meg!
Men med ny regjering og nye avgifter så blir vel kanskje dette normalen neste år? Sukk!
Den verste tabben gjorde jeg da jeg skulle dra videre fra drivstoffbrygga. Da kommer dette med glemt hjerne inn...'
Jeg hadde fortøyd kun løst med de tauene som var på brygga, surret rundt foran og bak samt en liten som jeg festet på sidehåndtaket på båten, som jeg av og til holder meg i når jeg skal om bord...
Løsnet fortøyningene foran og bak og gikk om bord for å starte motoren. Deretter var planen å løsne tauet som jeg hadde festet på håndtaket, og deretter dra.
Men selvsagt glemte jeg at jeg hadde et tau igjen og idet jeg bakker ut fra brygga hører jeg et kraftig smell, og håndtaket har selvsagt knekt!
Jeg får ta fram litt epoxylim og se om jeg får limt de to endene sammen...
En annen ting er at jeg også har fått en slags velkomst i hjemmehavna. Båten har vært borte fra hjemmehavna i fem måneder, og på hele turen i resten av landet har jeg kanskje fått toppen to måkekladesjer på kalesjen...
Men selvsagt, etter halvannet døgn i hjemmehavna har de lokale måkene ønsket meg velkommen på sin måte...
Jeg HATER måker!