Jump to content

Bøye bord av gran

Sprøkkin

Recommended Posts

Hei, holder på med en 17 fots robåt og har begynt å skifte kjølbordet. Er nesten nybegynner i faget, og dermed raskt  støtt på problemer. Har satt opp jigg, bygd ny kjøl og skal sette på det første bordet på den ene siden. det gikk helt greit til jeg kom til baugen. Samme hvor mye jeg damper og bøyer og setter i spenn, lar det stå, så vil bordet vri seg ut i fra kjølen på undersiden, slik at det blir en glippe på 2-4 mm. Jeg har kopiert bordet som satt der i fra før, det var helt nok til det. Hvis jeg setter det inntil passer det helt fint til kjølen jeg har laget. Det eneste jeg nå kan komme på, er at original bordingen er i furu, og ikke i gran, og at furua er lettere å forme med damping/press til at den føyer seg etter. Bordene er ca 10-12 mm tykke og 180-185 mm brede. Antok i utgangspunktet at bordene var av gran, ikke lett å se etter 50 år med div lakkering/oljing. Måtte borre litt i et av spantene, og det luktet mistenkelig av furu. Synspunkter? 

Redigert av Sprøkkin (see edit history)

Tradisjonelt er bording gjort i furu, og spant i furu eller eik. Furu, og da spesielt kjerneved innholder naturlig lang mer kvae enn Gran, og er dermed mer motstandsdyktig mot råte, så kanskje du skal vurdere å bytte ut med furu? Det er også min erfaring at gran er vanskelig å forme med damping/koking. Den blir fin og føylig, men samtidig sveller den mer enn furu, og går tilbake mot opprinnelig form når den kjøpes ned.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...