NilsPils Startet 11.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2021 Jeg lager nytt eksosrør til tresnekka. Det blir for våt eksos med innsprøyting av saltvann etter ekseosmanifolden. Jeg satser på innføring av et 12mm syrefast rør gjennom et bend umiddelbart etter manifolden. Først tenkte jeg å tette røret i enden og bore flere mindre hull på tvers så vannet kan fordele seg over tverrsnittet. Men ved nærmere ettertanke blir jeg engstelig for at det systemet lett kan tette seg, både av dritt i vannet og av eksosavleiringer. Noen som vet hvordan dette vanligvis utformes . . .? Er det greit å bare la rørenden, som pekker nedstrøms, være åpen i enden . .? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gullfisk Svart 11.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2021 Slik var det på en 49hk perkins jeg hadde engang. Var egentlig to 90gr bend i s form, hvor den innvendige delen pekte i eksoretningen. Fungerte helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 11.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2021 Slik er det også på min vp md7a Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Jens_P Svart 12.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2021 (redigert) Viktigste er at vann ikke kan renne tilbake i motoren og å få kjølt ned eksosgass før overgang til slange, Bildene er et eksempel på hva som kan fungere, men er ikke en optimal løsning. Er dette som ble brukt på en gammel 40hk diesel. Motor hadde vannkjølt eksosmanifold. Fungerte i 35 år før det rustet i stykker. Røk på den varme sidene av nippelen mot bendet. Var benyttet standard galvaniserte rør-deler. Feste for eksosslange var kobber-rør. Nytt bend ble satt sammen av industrirørlegger. Satte inn rustfritt rør som slange-nippel og messing i vanninnføring. Levetiden på dette vet jeg ikke da motor ble skifte et par år etter dette. Redigert 12.Februar.2021 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
index Svart 12.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2021 Vanlig utforming er med et indre rør i eksosbendet, så sjøvannet fordeler seg jevnt rundt hele eksosslangens omkrets. Det kan fungere med din løsning også, men du risikerer varme punkter i begynnelsen av eksosslangen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 12.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2021 Jeg takkr for raske svar. Men har ikke fått svar på det jeg spør om. Hos meg blir det et indre rør, midt i eksosrøret, som peker i rening med eksosstrømmen. Spørsmålet gjelder utformingen av røreenden. Skal/bør den ha noen spesiell dyseform for å spre vannet? Eller bare åpen ende på røret . ? Jeg har et to toms eksosrør med et Ø10 mm syrefast rør for innføring av vannet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hedwig Svart 12.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2021 Pappa fikk en ekspert til å lage eksosbend til hans plastsnekke. Det var et åpent rør som gikk inn i eksosstrømmenuten noen form for dyse. Merk at det er jeg som trenger hjelp til å sveise fast en syrefast mutter, så ikke ta meg som en ekspert. Men det holdt i ut resten av levetiden til den båten (ca. 20 år). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2021 Bare pump vannet rett inn. Eksostrykket gjør at vannet sprer seg på ytterveggene. Forsiktig Havelle, du kan bli utsatt for hevn og råtten sveis :-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2021 Hulda skrev 1 time siden: Bare pump vannet rett inn. Takk. Da blir det slik Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2021 Har laget fleire som har virka greit. Har bare vanlig åpen ende. Men eg skråstiller kjølevannsrøret slik at eg gir vatnet litt "fart" både nedover og rundt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.