Jump to content

Edit History

Steihy

Steihy

Min VP MD 2030 har et kjøleproblem jeg ikke finner ut av. Den tar veldig lang tid å varme opp, den blir aldri så varm som den skal, og ved reduksjon i turtall faller tempen umiddelbart. Instrumentet "starter" på ca 40°, så det er vanskelig å se hva som skjer under det. 

Etter ca 15 min oppvarming ca 900 rpm, intet utslag.

ca 15 min til rolig gange 1500 rpm ca 45°.

Videre ca 20 min marsjfart 2800 rpm, ca 70°, kom ikke høyere. Ville ikke kjøre max last (ca 3300-3400) rpm.

Ved reduksjon i turtall, umiddelbart fall i temp.

Etter ferdig manøvrering og fortøyning, motor i gang, nede rett over bunn igjen

Målte kjølevann direkte i varmeveksler 20 sekunder etter stans: 43°

Målte igjen ca halvannen time senere, nå steget til 54°

Dette var med stengte kupevarmer- og varmtvannsløyfer. Gjorde en tur med målinger før det. Mener den gikk enda kaldere da, men noterte ikke så presist. Målingene med termometer er helt i samsvar med instrumentet - det virker. 

For meg var neste punkt termostaten, symptomene tydet på for tidlig eller for mye åpning og sirkulasjon av kjølevann.

I koketest åpner termostaten ved 82-83°, altså i hvert fall ikke for tidlig. Det tilsier jo at det ikke har vært sirkulasjon i det hele tatt..?

Nå står jeg fast, og vil sette pris på forslag.

Stein

Steihy

Steihy

Min VP MD 2030 har et kjøleproblem jeg ikke finner ut av. Den tar veldig lang tid å varme opp, den blir aldri så varm som den skal, og ved reduksjon i turtall faller tempen umiddelbart. Instrumentet "starter" på ca 40°, så det er vanskelig å se hva som skjer under det. 

Etter ca 15 min oppvarming ca 900 rpm, intet utslag.

ca 15 min til rolig gange 1500 rpm ca 45°.

Videre ca 20 min marsjfart 2800 rpm, ca 70°, kom ikke høyere. Ville ikke kjøre max last (ca 3300-3400) rpm.

Ved reduksjon i turtall, umiddelbart fall

Etter ferdig fortøyning, motor i gang, nede rett over bunn igjen

Målte kjølevann direkte i varmeveksler 20 sekunder etter stans: 43°

Målte igjen ca halvannen time senere, nå steget til 54°

Dette var med stengte kupevarmer- og varmtvannsløyfer. Gjorde en tur med målinger før det. Mener den gikk enda kaldere da, men noterte ikke så presist. Målingene med termometer er helt i samsvar med instrumentet - det virker. 

For meg var neste punkt termostaten, symptomene tydet på for tidlig eller for mye åpning og sirkulasjon av saltvann. I koketest åpner termostaten ved 82-83°, altså i hvert fall ikke for tidlig. Det tilsier jo at det ikke har vært sirkulasjon i det hele tatt..?

Nå står jeg fast, og vil sette pris på forslag.

Stein

• Create New...