Steihy Startet 12.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2021 (redigert) Min VP MD 2030 har et kjøleproblem jeg ikke finner ut av. Den tar veldig lang tid å varme opp, den blir aldri så varm som den skal, og ved reduksjon i turtall faller tempen umiddelbart. Instrumentet "starter" på ca 40°, så det er vanskelig å se hva som skjer under det. Etter ca 15 min oppvarming ca 900 rpm, intet utslag. ca 15 min til rolig gange 1500 rpm ca 45°. Videre ca 20 min marsjfart 2800 rpm, ca 70°, kom ikke høyere. Ville ikke kjøre max last (ca 3300-3400) rpm. Ved reduksjon i turtall, umiddelbart fall i temp. Etter ferdig manøvrering og fortøyning, motor i gang, nede rett over bunn igjen Målte kjølevann direkte i varmeveksler 20 sekunder etter stans: 43° Målte igjen ca halvannen time senere, nå steget til 54° Dette var med stengte kupevarmer- og varmtvannsløyfer. Gjorde en tur med målinger før det. Mener den gikk enda kaldere da, men noterte ikke så presist. Målingene med termometer er helt i samsvar med instrumentet - det virker. For meg var neste punkt termostaten, symptomene tydet på for tidlig eller for mye åpning og sirkulasjon av kjølevann. I koketest åpner termostaten ved 82-83°, altså i hvert fall ikke for tidlig. Det tilsier jo at det ikke har vært sirkulasjon i det hele tatt..? Nå står jeg fast, og vil sette pris på forslag. Stein Redigert 12.Februar.2021 av Steihy (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Swingswong Svart 12.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2021 Gikk den varmere tidligere? Min Mercruiser blir heller ikke særlig varm med mindre jeg kjører fort. Om jeg ligger rundt 3800 når jeg 90 grader. Jeg trives best rundt 3000 og da er temperaturen mye lavere. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2021 Hvordan sjekket du åpningen under koketesten? Jeg har funnet ut at det kan være en ørliten åpning selv om det ikke ser ut som om termostaten har begynt å åpne. Om du lar termostaten ligge i vannet fra det er kaldt kan du løfte den opp og sjekke feks for hver 10. grad. Bruk en lommelykt og lys på baksiden av termostaten. Ser du lys rundt «ventilen» har den begynt å åpne. Fikk fikset begge bilene som gikk for kaldt vha denne metoden sist høst. Og ja, begge bilene er så pass gamle at de er utenfor alt av garanti og reklamasjonsfrister, med solid margin. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.