Jump to content

TMC septikpumpe hyler-hva kan være feil?

Gabi

Recommended Posts

For et par år siden installerte jeg en TMC septikpumpe  Den har fungert uten problemer men fjor sommer begynte den å hyle og skrike ved bruk, typisk etter 1-2 minutters gange. 

TMC pumpe

Jeg ser at man får kjøpt membran til kr 39, men er det dette som kan være feilen? Litt kjapt isåfall å bli slitt etter så kort tid?

Eller er den en feil på et lager? Høres mest ut som det egentlig.....men lyder kan være så mangt.....

Noen som har en ide? 

Jeg hadde en RM69 membranpumpe i forrige båten, hadde aldri problemer med den.

Kan der være membranen som er gåen? Selv om kanskje TMC ikke er i toppsjiktet så selges de hos Herholdt Andersen i Tønsberg og hos Maritim (Herholdt er blitt Maritim i år) og har tro på at Herholdt selger noe som pleier å være bra da de har i bransjen lenge....

Gabi skrev 10 minutter siden:

Jeg hadde en RM69 membranpumpe i forrige båten, hadde aldri problemer med den.

Mitt elektriske TMC-toilett har ikke membranpumpe. Tipper det er noe som sitter fast og ikke går gjennom kverna. Da er det demontering som gjelder. Har vært der . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg har egen Jabsco toalett med kvern som pumper opp i tanken. Når tanken skal tømmes skjer det ved TMC membranpumpa. 

Taskeladden skrev On 12.2.2021 at 22.41:

Har du gjort endringer i kosten og begynnt å spise mer fiber? :wink:

Usikker på om hva du mener her?? Kan det være for tykk materie som gjør at pumpa skriker? Men den pumper jo ut uansett da....?

20200925_111044.jpg.ad9ebd29ce2e4ef987966befa01ddaf0.jpgHar selv en TMC septikpumpe. Den ble satt inn i 2013 og har gjort jobben sin i alle år. Sommeren 2020 tok det flere minutter før den begynte å suge ut. Og det oppstod en uvanlig uling. Tenkte å få tak i ny men skulle først se hvordan den så ut innvendig. Her fant jeg en liten steinhard klump. Kverna hadde faktisk løsnet fra akslingen pga denne urinsteinen. Jeg gjorde rent, satte kverna på akslingen og la på et sveisepunkt. Og snipp snapp snute så var pumpa som ny. Artig med litt mestring for oss amatører. Kanskje ikke relevant for trådstarter men allikevel....

Redigert av Martine29 (see edit history)
Mix skrev 57 minutter siden:

Tvilsomt når det er snakk om en membranpumpe, en liten klump urinstein skal gå rett igjennom.

Dersom lyden kommer fra toilettet:

Det er det ingen membranpumpe på TMC-eltoilett. Dersom det der derfra uyden kommer, er det bare å komme seg ut av tenkeboksen og skru delene fra hverandre. Ha gjerne et reseve pakningssett tilgjengelig. TMC-toilettet ble levert i to utgaver, en med motoren ligeende utenpå og en med motoren skjult under toilettfoten. På den siste utgaven er jobben litt større, da hele skåla må demonteres. Du finner deltegninger på nettet. Har vært der . . .

Dersom ulyden kommer fra septiktanken stiller det seg noe annerledes. Ellers er det ikke riktig at klumper nødvendigvis skal gå rett gjennom en membranpumpe. Det hender at noe setter seg fast i ventilklaffene. Da svikter membranpumpa, men det skulle ikke bli noen uling av det. Men da ville jeg også demontert og sjekket pumpa. Sånne membranpumper er som regel enkle å demontere. Har vært der . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

NilsPils skrev for 1 time siden:

Dersom ulyden kommer fra septiktanken stiller det seg noe annerledes. Ellers er det ikke riktig at klumper nødvendigvis skal gå rett gjennom en membranpumpe. Det hender at noe setter seg fast i ventilklaffene. Da svikter membranpumpa, men det skulle ikke bli noen uling av det. Men da ville jeg også demontert og sjekket pumpa. Sånne membranpumper er som regel enkle å demontere. Har vært der . . .

Ja, det er pumpa ut fra septiktanken. Ble montert før sesongen 2019. septiktanken er dog liten, ca 70 l og vi kan ikke bruke så mye vann når vi er 4 stk i båten en helg, så massen er sikkert treg til tider, kan det ha påvirket?

Den har vært i bruk i 2 sesonger. Lurer da på om det skal klages til selger pga potensiell  reklamasjon eller demontere først og se om det er noe åpenbar feil? Hva ville dere gjort?

Mix skrev for 3 timer siden:

Du har nok missforstått noe fundamentalt her.

Tråden dreier som en septikpumpe til å tømme septiktank.

Ikke ett toalett.

Har fått det med meg . .

Men når trådstartr skriver "TMC septikpumpe hyler . . " må det være lov å tro at det dreier seg om TMC-pumpa på TMC-toilettet . . :smiley:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...