
X10an
Altså, når det gjelder filtrering av diesel på båt så finnes det to grupper båtfolk. De som har opplevd dieselhavari i skikkelig sjø, og de som ikke har opplevd dette under slike omstendigheter. Dieselhavari i bare "litt bølger" er noe annet og kan ikke sammenliknes. Hvilken gruppe jeg selv tilhører er irrelevant, og ikke noe jeg ønsker å rippe unødig opp i.
Det er stor synd å tro at diesel, under normale omstendigheter, poleres av å rotere rundt i tur og retursystemet. Til en viss grad stemmer selvfølgelig dette, samt at det avhenger voldsomt av tankens konstruksjon og sugerørets montering. Det store problemet er uansett at urenheter som enten flyter eller synker ikke kommer inn i dette kretsløpet. Ikke før det begynner å bli litt sjø og dieselen i tanken begynner å skvulpe rundt. Det er først da man kan begynne å snakke om en skikkelig polering av tankens innhold. Dessverre passer det alltid ekstra dårlig med tett filter i slike situasjoner.
Skal forsøke å forklare litt om hvordan en slik situasjon kan utvikle seg:
Først og fremst starter det med at man tror man har rene og fine tanker fordi dieselfilterene alltid er rene og pene, ikke har man noe grunnlag for å være skeptisk til dieselkvaliteten ved de siste par fyllingene heller. Det er meld litt dårlig vær, men båtturen skal avsluttes og man kan ikke nødvendigvis vente på strøkent vær for hver transportetappe. Alt virker fin og greit, kvinnfolket er forsiktig advart mot "noe tendenser til sjø" og man tenker at dette skal være over på et par tre timer. Det er mye sjø, men det er relativt uproblematisk, så lenge man har kvinnfolket ved sin side og hun jevnlig får forsikringer om at dette er helt trygt, at båten tåler mye mer sjø og at hun hele tiden kan følge med på horisonten. Det vil si, horisonten synes ikke veldig godt på grunn av bølgehøyden, men så lenge hun kan se ut vinduer blir hun ikke uggen i magen og forholder seg relativt rolig. Noen av de største bølgene forsøker man å styre imot, men i og med at man faktisk skal en viss himmelretning medfører dette at de aller fleste bølgene ikke kan pareres optimalt.
Etter et par timer begynner turtallet å synke. Man innser at dette kan være en smule problematisk, men det stabiliserer seg linn men noe lavere turtall og effektuttak. Forsøker på dette stadiet fremdeles å holde dette hemmelig for medpassasjerer som uansett ikke kan gjøre noe for å løse situasjonen. Båten fortsetter å rulle i bølgene. Noen ganger går motoren bedre, og man forsøker litt diskret å zoome rundt på plotteren for å sjekke om det finnes muligheter for nødhavn med en eller annen form for le for sjøen, fremdeles uten å varsle sine nærmeste. Lykkelig og uvitende er beste tilstanden til mannskapet på nåværende tidspunkt. Nummeret til en eller annen redningstjeneste er greit å finne frem på dette stadiet.
Vel, det går som det går, og etter en stund stopper motoren helt. Heldigvis starter den igjen etter noen få minutter, da man forsøker å starte en siste gang etter å ha funnet frem noe verktøy og et nytt dieselfilter, samtidig som man forbereder seg mentalt på jobben det er å skifte dette. Det er ikke nødvendigvis sikkert at det er dieselfilteret som er problemet, men det er uansett det eneste problemet som kan løses under slike forhold. Det er i denne sammenheng viktig å få med seg at det første som skjer når motoren stanser er at båten legger seg sidelengs i bølgene og man har selvfølgelig ingen mulighet til å styre imot dette. Vel, motoren går på lav effekt en stund til, men alle blir stresset når skipperen viser tegn på usikkerhet, og stemningen synker mange hakk. Det krenger mer og mer, og neste gang motoren stopper vet skipperen hva som må gjøres. Kvinnfolket må hives inn i salongen og gulvet må rives opp for å komme til motoren og filteret. Arbeidsforholdene er vanskelig å beskrive, men la oss forsiktig si at de ikke er i nærheten av å være optimale. Båten legger seg umiddelbart sidelengs, men madamen begynner ikke å brekke seg før flere minutter senere der hun er steng inne i byssa uten utsyn som kunne holdt balansenerven rolig. Det er på dette stadiet man er villig til å gi nesten hva som helst for et skikkelig Racor filter, men det har man selvfølgelig ikke på denne båten. Etter omsider å ha fått til å løsne "twist-on" filteret ved å slå et skrujern mellom i mangel på filtertang, får man etter mye om og men skiftet filter. Massivt dieselsøl på klær, hender og i motorrommet er betydningsløst under disse omstendigheter, og derfor nevner jeg det heller ikke med et eneste ord. Motoren starter selvfølgelig ikke da den nå er full av luft. Jenta spyr og er fullstendig ute av stand til å finne frem en fastnøkkel for å lette på trykket på dysene. Hun er faktisk fullstendig ute av stand til å gjøre annet enn å lage lyd. Heldigvis er startbatteriet bra slik at man kan kinne en stund på starteren, men det å lufte og vri på tenningsnøkkelen samtidig er ikke alltid like enkelt. Det er vanskelig å forklare hvor ekstremt mye vanskeligere arbeidsforholdene blir av bølgene på utsiden og stemningen på innsiden, men om operasjonen drøyer i tid kan det være lurt å hive ut dreggen med 20-30 meter line og håpe dette fester seg på bunn før man driver inn i skjæra på babord side.
Fordelen med å ha vært med på noe slikt er uansett at man etter dette forholder seg på en måte som gjør at dette aldri vil skje igjen. Man lærer nemlig mye av slike opplevelser. Med et Racorfilter med gjennomsiktig bolle ville det uansett vært raskt og lett å inspisere filteret underveis. Operasjonen med å skifte filteret ville også gjort livet enklere i en slik situasjon. Tenk å bare kunne etterfylle litt diesel fra en halvlitersflaske, eller ved å vri på noen ventiler, istedenfor å måtte lufte på dysene. Og ha nå gjennomsiktig bolle på Racoren. Det har sikkert vært krav til metallbolle eller slikt blekkboks-ræl på undersiden av Racoren på noen fartøy i næring, men dette er bare tull på en fritidsbåt. Om det først er så mye fyr i motorrommet på båten slik at plastbollen smelter, vil dette være et av dine mindre problemer på dette tidspunktet. Da er det hundre ganger bedre å kunne sjekke vann og partikkelansamling ved et kjapt øyekast gjennom et klart og uskjermet filter.