Jump to content

Tap av båt i orkan i New Caledonia


Guest Thostr

Recommended Posts

Hørte akkurat denne podcast-episoden: https://explorenorth.no/podcast-74-gaute-mistet-bat-og-hjem-i-syklon/ 

 

Skrekkelig trist historie. Og selvsagt bra at båteier klarte å komme seg unna i tide før båten gikk ned, selv om det bare var delvis frivillig. En ting som ble sagt her som overrasket meg litt var at navngitte orkaner er unntatt fra forsikring hos Pantaenius. Regner med at dette kun gjelder de tropiske variantene, eller er det noe det gjøres unntak for her hjemme også? Kikka gjennom mine betingelser og fant ingenting om dette. Båteier her hadde forøvrig kun ansvarsforsikrig, så det var ikke årsak til det økonomiske tapet her. 

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post

ser her synes dette er ganske dårlig er jo i slike tilfeller man trenger forsikring: Henntet fra patenius.com

er tydligvis ikke det sammen i de norsk/danske vilkårenede.

 

§5. Severe Weather Exclusion This Insurance does not cover: 1. loss or damage caused by wind, waves, lightning or other weather event occurring during a voyage in circumstances where the Vessel has departed its mooring, berth or anchorage when a Severe Weather Warning or Severe Thunderstorm Warning or similar has been issued by the Australian Government Bureau of Meteorology or equivalent authority in the relevant jurisdiction or coast guard or World Meteorological Organization for the area of the subject voyage or part thereof. 2. loss or damage caused when: 2.1. the Vessel is unattended at anchor; 2.2. a Severe Weather Warning or Severe Thunderstorm Warning or similar has been issued by the Australian Government Bureau of Meteorology or equivalent authority in the relevant jurisdiction or coast guard or World Meteorological Organization for the anchorage area; and 2.3. the Vessel drags or breaks free from its anchor by reason of such storm or severe weather.

 

§6. Named Tropical Storms Exclusion 1. Unless otherwise stated in your Schedule, this Insurance does not cover any loss or damage caused by a Named Tropical Storm. 2. This exclusion applies between November 1st through to May 1st annually in the area between the Latitudes 10°S and 26.5°S on the Australian east coast, and from November 1st through to May 1st annually in the area between the Latitudes 10°S and 30°S on the Australian west coast.

Redigert av Ttopp (see edit history)
Link to post

Har støttet via Spleis https://www.spleis.no/project/164523 og oppfordrer alle til å se om de har anledning til å bidra litt. Ikke bare har båteier tapt båt, men står også med ansvaret for å få hevet og fjernet vraket. Også dette uten ansvarsforsikring til å støtte seg.

 

Legg gjerne igjen en melding hvis du støtter, så holder vi tråden synlig...

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post

Supert at flere kan støtte Gaute litt i dette, har kommunisert litt med han og han ønsker og vil rydde opp etter seg. Han har sett nok forlatte båtvrak som folk har reis ifra og forsøplet havet. Det var igrunn en annen båt som dro med seg ankerkjettingen til Gaute og førte til at båten havnet i fjæra. Den andre båten hadde ikke forsikring og eide ikke nåla i veggen. Gaute sin ansvarsforsikring som ville tatt seg av kondemnering ville ivaretatt det om motoren hadde stoppet og havnet i fjæra. Dette var en varslet navngitt syklon og forsikringen gjelder ikke. Det var heller ikke mulig og seile til andre øyer pga COVID19.

link. Båtfolk er veldig flinke å hjelpe hverandre og om du vil bidra så finner du spleisen her. https://www.spleis.no/project/164523

Link to post

Dette er en tragisk sak på så mange nivåer, ikke minst fordi han har vært stuck i New Caledonia i lang tid på grunn av Covid, mens trygge havner i Australia og New Zealand kun er noen få dagers seilas unna. Jeg har respekt for at mange land har sett behov for strikt grensekontroll, men som seilere kunne vi jo vært i karantene på båten en måned etter ankomst om det hadde vært nødvendig.

 

Møtte Gaute på Bequia i 2017, båten hans var blant de flottere seilbåtene jeg har vært ombord i. Dette var like før båten ble stjålet – han har mildt sagt hatt noen utfordringer underveis. Både båt og eier hadde bedre forutsetninger enn de aller, aller fleste for å takle skikkelig drittvær, men når ankeret røskes løs i 100 knop vind er det ingenting en får gjort. Trist at et smykke av en båt og mange drømmer ligger i knust, men selv en veldig fin båt er nå bare en fysisk dings.

 

Klarer ikke unngå å føle litt ekstra for denne saken fordi vi selv ikke var alt for mange sekundene fra å miste båten på New Caledonia – her ligger vi i fred og fordragelighet på en bøye (forreste båt), noen timer senere blåste det opp og tauet til bøya røk tvert av.vlcsnap-2016-08-05-19h23m22s110.jpeg.6c15cac685e710a170621e5dc8c1d232.jpeg

 

vlcsnap-2016-08-05-19h38m43s155.jpeg.492f148ca2f4d6cc6c8da16ec04be864.jpeg

 

En kan forberede seg på mye, og med godt sjømannskap og en god båt kan klare seg gjennom så mangt, men i en syklon som han var i er det flaks som skiller en god historie fra full katastrofe – også for de som har gjort alle mulige forberedelser.

 

Håper han kommer greit gjennom elendigheten og får landet på beina når ting har roet seg.

Link to post

Ser at Spleis'en har oppnådd 40' nå, så det begynner jo å monne litt heldigvis!

Som @Euklid beskriver så har Gaute vært med på litt av hvert. Han forteller en del av disse historiene bl.a. om hvordan han klarte å finne igjen den stjålne båten og redde den i siste liten i denne podcast-episoden: http://explorenorth.no/podcast-69-gaute-svaier-rett-ved-en-borgerkrig/  . 

Link to post

@Euklid Det er viktig læring i det du skriver. Ikke stol på bøyer du ikke kjenner meget godt. 

Jeg stoler først og fremst på eget anker. Utfordringen er kanskje at man ikke har lov til å ankre selv noen steder?

 

Planer om å dra ut igjen @Euklid? 

 

spleisen er på 46500kroner nå :-) Håper flere henger seg på

 

Her er podcast med Gaute fra før jul - litt lettere stemning da. Og her forteller han mer om båten sin Isis

https://explorenorth.libsyn.com/podcast/podcast-69-god-stemning-til-tross-for-c-19-og-borgerkrig

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
9 hours ago, Bitteliten said:

@Euklid Det er viktig læring i det du skriver. Ikke stol på bøyer du ikke kjenner meget godt. 

Jeg stoler først og fremst på eget anker. Utfordringen er kanskje at man ikke har lov til å ankre selv noen steder?

 

Planer om å dra ut igjen @Euklid? 

Vi skal seile langt igjen, men ikke i nær fremtid. Vi har en Berner Sennen-hund som kanskje ikke er helt optimal skipshund for lange havstrekk i liten båt, og en tre måneder gammel baby som skal få lov til å lære seg å gå med fast grunn under føttene. Blir også en større båt før vi kaster loss for alvor igjen, men vi skal vel klare å putle oss litt avgårde i løpet av noen måneder med pappaperm til sommeren. Mer alvorlige eskapader ligger lengre frem i tid, men det kommer.

 

Ser spleisen nærmer seg 60000; begynner virkelig å monne litt, det her!

Link to post

Sender over ett lite bidrag når trygden tikker på konto. 

kjenner ikke gaute, men god karma har aldri skadet noen. 

Man skal gjøre mot andre så man vil de skal gjøre mot deg, sa farfar. 
Men han sa også at om man må ta pauser når man puler, så bør man slutte å røyke. 

En dag er det meg som trenger hjelp, så jeg gir det jeg kan med glede. 

Taskeladden

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
38 minutes ago, Taskeladden said:

Sender over ett lite bidrag når trygden tikker på konto. 

kjenner ikke gaute, men god karma har aldri skadet noen. 

Man skal gjøre mot andre så man vil de skal gjøre mot deg, sa farfar. 
Men han sa også at om man må ta pauser når man puler, så bør man slutte å røyke. 

En dag er det meg som trenger hjelp, så jeg gir det jeg kan med glede. 

Taskeladden

 

Kudos til deg!

Link to post

Det er ikke så ofte jeg kopler meg på fast utlagte bøyer men om jeg gjør det for å ligge over natta bruker jeg alltid å kople til motoren etter oppkopling og trekke rundt i alle retningene, 360 grader. Det er bare en liten kontroll på om det kan har koplet seg på sitter fast.

 

Det hadde nok neppe hjulpet i ekstremvær og bølger, spesielt i tropiske farvann da de ytre påvirkningene man kan bli utsatt for er mye sterkere enn det man frambringer med en strekk-kontroll i forkant. Men det er nå iallefall en grei rutine under normale omstendigheter for å sove godt om natta.

 

Trist sak, flott at det er god oppslutning om å hjelpe den skibbrudne. Det er en holdning som er båtfolk verdig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...