Bitteliten Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Bare 100.000kr igjen til Gaute kan få ryddet opp og startet på nytt ? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Ett par år siden jeg tok en øl med Gaute. Nå er både båten vi satt i og båten til Gaute tatt av sykloner. Sært. Så bare båten til Gaute fra avstand, staselig båt. Håper det ordner seg. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 24.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2021 Hadde nesten glemt denne: https://www.spleis.no/project/164523 65 432 kr 160 givere 20 dager igjen Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Ser ikke at spørsmål om forsikring har vært oppe her. Var ikke båten forsikret eller var den mangelfullt forsikret eller er det grunner til at forsikringen ikke dekker utgiftene eier har i forb. med fjerning av vraket? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Lazyjack skrev 36 minutter siden: Ser ikke at spørsmål om forsikring har vært oppe her. Var ikke båten forsikret eller var den mangelfullt forsikret eller er det grunner til at forsikringen ikke dekker utgiftene eier har i forb. med fjerning av vraket? Da blir du opplyst om du leser innlegg 1 og 3. I den utgave av Pantaenius jeg har, betaler jeg forsikring for skade på tredjepart i området kr. 60 mill, om jeg ikke husker feil. Om diskuterte forsikringen ikke er tilsvarende i oceania skal jeg ikke debatere. I mitt tilfelle, om Hulda skulle søkke og sperre Kielerkanalen, ville min forsikring tikke inn og betale for fjerning av båten. Det har jeg sjekket at slik vil min ansvarsforsikring fungere. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Forsikring dekket ikke navngitte stormer. Han forsøkte å skaffe en forsikring som dekket dette, men klarte ikke skaffe dette. På grunn av krig og COVID kunne han heller ikke seile til et tryggere sted. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Finnes det ingen w.w. forsikring som gjelder navngitte stormer? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Noterer meg det. Konsekvensen er om man ligger på 'sikker bryggeplass' i Australia, det kommer en 'named storm', båten ødelegger brygga, så vil båten være ansvarlig. Slik er det nødvendigvis ikke på våre breddegrader. I mitt tilfelle ville ansvarsforsikringen tikke inn. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 https://www.seilmagasinet.no/forsikring-gaute-ulvoy-langtur/mistet-baten-i-navngitt-syklon-og-mister-forsikringen/717079 Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 https://www.nrk.no/mr/norsk-eventyrseiler-ble-sittende-koronafast-pa-stillehavsoy-_-sa-kom-syklonen-1.15384041 Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 (redigert) Vi var i Karibia hele orkansesongen 2015. Da var det uproblematisk med full kasko med Pantaenius, men med en liten reduksjon i erstatningen om det var en navngitt orkan. Trist å se at de ikke lenger forsikrer båter som er på vannet, og at de heller ikke tilbyr kasko på båter med verdi under 800.000 kr etter Gran Canaria. På neste langtur, blir det bare ansvarsforsikring og seiling på egen risiko. Redigert 25.Februar.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
pacuare Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Jeg er ikke helt oppdatert på forsikringer, men det har vært veldig stor forskjell på inne i syklonområde og utenfor. Utenfor var det mulig å få forsikring, mens innenfor syklonområde dekker ikke forsikringen navngitte værsystem. Så utfordringen har vært å ha båten i trygge områder. Dette kan ha endret seg etter orkan som feide over alt for mange båter i caribien. Mesteparten av caribien og langturområdet i Stillehavet ligger i definert syklonområde, dermed dekker ikke forsikringen. Jeg vil tippe at forsikringen dekker navngitte værsystem utenfor syklonområde, men ut fra det andre skriver ble jeg usikker. Forsikring på langtur er dyrt, faktisk så dyrt at jeg sterkt vurderer så billig båt at en ikke behøver forsikring. Går jo ikke i havner, så selv etter norske regler er det sjelden eller nesten umulig å få bruk for en ansvarsforsikring. Kasko kan en få bruk for. Men er en normalt forsiktig bør en unngå skader. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Ganske vanlig at betingelsene er som pacuare beskriver. Altså kan samme forsikring dekke skader som er forårsaket av en navngitt storm utenfor definert risikosone, mens skader oppstått fra samme storm i risikosonen ikke dekkes. Rent praktisk betyr dette at mange båter er forsikret om de tilbringer orkansesongen i Trinidad, mens de ikke er forsikret om de befinner seg et lite døgn lengre nord på Grenada. Det har hendt at sykloner i Stillehavet finner veien ned til New Zealand; det er vanligvis ansett som trygg sone, så da ville forsikringen dekket eventuelle skader. Tror nesten det må være sånn for at prisen på forsikring ikke skal bli fullstendig koko. Ansvarsforsikring kostet oss ikke mer enn en tusenlapp eller så i året, så den er det liten grunn til å stå over – ikke minst fordi det er greit å ha noen papirer å vise fra tid til annen. Kasko er dyrt, spesielt i Stillehavet, men heller ikke det er helt uten grunn. Det har vært en del totalhavarier med saftige utbetalinger, skal ikke så mange sånne til før forsikringspremien blir noen prosent av båtverdien. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 (redigert) Mener å huske at Delos regner 1-2 %i båtverdi pr år i forsikring. Stemmer det med dere andres erfaringer? Boat Insurance- Our insurance has ranged from 1.5-2% of boat value per year, depending on where we are cruising. This is for liability, basic medical coverage for the crew, and hull, rig, and machinery coverage. Most remote locations often mean higher insurance, for example our insurance crossing the Indian Ocean was higher than in the Caribbean. Redigert 25.Februar.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Hvis kostnaden hadde vært 2% av verdi hadde jeg forsikret. I Stillehavet har jeg hørt tall rundt 5%., I tillegg relativt heftige egenandeler. Men dette er snakk over en sundowner i områder med dyr forsikring. Altså relativt dårlige kilder. Ikke hatt egen båt der, så har ikke førstehåndskunnskap. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.