seilfred Startet 14.Februar.2021 Del på Facebook Startet 14.Februar.2021 Hei, som dere ser, båthavna er full av is og vi er mange som ligger i vannet. Dette er Danmark folkens, så ganske uvanlige tilstander her. Hva er rådene som gjelder nå ang ventiler og evt annet? Jeg har ikke mulighet for konstant elektrisk varme dessverre.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Joerg Becker Svart 14.Februar.2021 Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 (redigert) Jeg har som vane å tømme ventilene ved å blåse luft i og å lukke ventilene når det bobler ute. Funker så siden nå over 20 år. To ventiler ligger rett i overflaten. Disse fyller jeg med frostvæske hver gang før vinter på samme måten. Lukker ventilen, fyller slangen med en del frostvæske, blåser i slangen og åpner ventilen et bittelite stykke mens jeg kjenner at væskesøylen presses gjennom. Så lukker jeg ventilen igjen før vannet kan renne tilbake. Kanskje du bare kan gjøre noe av det samme, så har is ingen sjanse for å bli for kraftig/sprenge ventilen innvendig. Jørg Redigert 14.Februar.2021 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
tobixen Svart 14.Februar.2021 Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Er det Svanemøllen? Enig i @Joerg Becker. Å blåse luft i ventilene har jeg ikke sett før, men høres smart ut. Åpne bunnventiler er det som er mest farlig - selv om bunnventilen i seg selv ikke fryser, kan det komme skader på slanger, eller slangeklemmene kan rives av som følge av frostsprenging. Når det da tiner ved neste væromslag fosser vannet fort inn i båten. Også risikerer man å ikke få en krone igjen på forsikringen. Dersom man lukker en vanlig bunnventil vil det være en lomme med vann i selve ventilen, dette kan medføre frostsprengning og ødelagt ventil, men vannet vil ikke fosse like raskt inn i båten som om bunnventilen hadde stått åpen. Løsninger på problemet er å enten drille et hull på riktig sted i kuleventilen, helle på med frostvæske før lukking av ventilen ... eller blåse luft gjennom bør vel også fungere. Frostsprengte ventiler er ikke eneste problem med is, drift kan være et stort problem. For et par år siden ble hele min marina flyttet 30-50 meter med massive skader (men heldigvis få skadede båter) pga tøvær, vind, og massiv drift av is. Drift av is kan medføre skrogskader. Ligger havna beskyttet bak moloer er dette neppe noe potensielt problem. En ting jeg har vurdert, men så langt ikke testet ut, er å sette motoren i gir (bakk, kanskje) og la den gå i noen timer og se om det løsner opp noe ... dieseldrevet ispropell, liksom. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 14.Februar.2021 Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Har du vann på ferskvanstanken ? Tøm slangene for vann la kranene stå åpne. kan blåse gjennom med en fotpumpe til gummibåten Frostveske i toalettet, pump inn på tanken og steng drener sjøvanns siden blås igjennom. Drener sjøvannsiden på motoren. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 14.Februar.2021 Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Slapp av, mildvær til uka. Den skaden som ikke allerede har skjedd, kommer neppe til å skje. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.Februar.2021 Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Hei Der trur eg at Hulda for ein gongs skuld tek feil. Båtar som har fått lekkasjar kan synka når isen rundt båten forsvinn. Dersom det er mykje is og/eller snø på båten kan den bli pressa ned om isen rundt båten forsvinn før snø og is om bord. Det kan føra til at vatn renn inn sjølvlensinga, og i verste fall at båten søkk. Dersom det er snø om bord, og det kjem regn kan båten bli veldig tung... Det er ikkje dumt å sjå til båten når det no blir mildvær. Panserskipet Hulda klarar seg nok! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Februar.2021 Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Har holdt kaffevannet flytende i hele år, men når det ble is rundt båten tok det to dage før kaffevannet ikke ville ut av kanna. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Joerg Becker Svart 14.Februar.2021 Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 (redigert) Roger jo skrev 19 minutter siden: men når det ble is rundt båten tok det to dage før kaffevannet ikke ville ut av kanna. Ble det da andre, mer frostsikre drikkevarer isteden? ...hehe.. Jeg pleier også å fordele PET flasker med 2/3 vann i dem i båten ved de utsatte stedene. Så ved ukentlig sjekk ser man fint om det var kald nok at noe evt kan ha vært frossen. Is i flasken pleier gjerne å tine litt forsinket, så blir det en indikator om man bør sjekke mer nøye. Jørg-som-begynner-å-gleder-seg-så-sakte Redigert 14.Februar.2021 av Joerg Becker ...som vanlig, retting av skrevisleif (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Gullfisk Svart 14.Februar.2021 Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Å kjøre propellen er effektivt for å få vekk litt is rundt båten. Vær obs på om ting som flaps, plattform truster ol sitter fast i isen. Motorsag er også effektivt om man vil ha løs båten, bare skyll saga godt i dusjen, og spray den godt med wd40 el etterpå. Dytter de kappede flakene under iskanten. Nedsenkbar lensepumpe, kan også brukes til å lage sirkulasjon under båten. Har alltid brukt slange godt over vannlinja, til å konservere ventiler. Samme metode som nevnt over, blåser tomt og stenger, fyller slange, og åpner og stenger så kula lukker med frostveske inni. Ser ikke ut som isen på bildene er så fristende å gå på.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Februar.2021 Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Gi deg nå, @Ask, det er jo ikke ordentlig is. Det er bare løse isflak. Det der er vel ingenting å bekymre seg for. Det er bare is som kommer farende i et par knop som er problematisk. Har det slik i Son hvert eneste år. Og slik har det vært siden vi flyttet hit for 40 år siden. Så langt har det blitt noe skader på brygger, kan ikke huske skade på en eneste båt. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 14.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Ok, takk allesammen. Har gjort vinterkonservering på motor/toalett samt tømt ferskvann grundig, så det burde være i orden. Ventilene har vært stengt, da min intuisjon sa meg at det var best. så møtte jeg jo en i havna da, som begynte å diskutere... man blir fort usikker. Regner med isen forsvinner innen ikke alt for lenge her, men det skal sies at den er ganske tjukk! tobixen skrev for 3 timer siden: Er det Svanemøllen? Du er virkelig på sporet. Litt lenger inn i havneløpet bare.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
seilfred Svart 14.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Ask skrev 54 minutter siden: Dersom det er snø om bord, og det kjem regn kan båten bli veldig tung... snø driver vi ikke med her tydeligvis.. ingen problem Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
MajorAndy Svart 14.Februar.2021 Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 (redigert) Kalkbrænderihavnen. Udsigten fra min gamle arbejdsplads ... Redigert 14.Februar.2021 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Februar.2021 Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 seilfred skrev 21 minutter siden: snø driver vi ikke med her tydeligvis.. ingen problem Det som er faren med en OE32, er selvlensene. De er nødt til å være åpne, hvis båten ikke er helt teltet inn. Når det regner, fylles lensene over vannlinjen med ferskvann som kan fryse. Isen kan løfte av slangene. Etter husken har OE32 cockpitlensene under vann. Mulig jeg tar feil. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 14.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Hulda skrev 3 minutter siden: Det som er faren med en OE32, er selvlensene. De er nødt til å være åpne, hvis båten ikke er helt teltet inn. Når det regner, fylles lensene over vannlinjen med ferskvann som kan fryse. Isen kan løfte av slangene. Etter husken har OE32 cockpitlensene under vann. Mulig jeg tar feil. Godt poeng! Selvlensen er åpen, men jeg har en presenning over cockpiten. cockpitlensene er under vann. hva er smart å gjøre her? Føles feil å stenge lensene.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hulda Svart 14.Februar.2021 Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Du må ikke stenge lensene. Det vi pleide å gjøre i hine hårde dager, var å tømme en kvartliter spillolje i hvert lensehull. Det er vel ikke helt stuerent lenger, selv i Danmark. Tøm nedpå en skvett konsentrert frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.