Goddis77 Startet 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2021 Båten står på land nå i vinter, og utsett av båt er i foreningen satt til et stykke ut i April. Har hatt rengjøring av dieseltanken i vinter, og tenkte å kjøre motoren på land før den skal ut for å se at jeg har fått ut luft og slikt i systemet. Har fylt opp filtrene som jeg byttet i samme runden, men slangene er nok tomme for diesel. Bare å kjøre på land inntil den går jevnt, eller andre triks en kan gjøre? Tenker å vente lengst mulig for å slippe å konservere motoren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 (redigert) Du må selvsagt sørge for kjøling med mindre du tenker å fjerne impeller/ta av reim for sjøvannspumpe og stoppe motoren før eksosslangei blir for varm. Slangene fylles opp når du lufter filtrene. Redigert 14.Februar.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 14.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 Vann blir det absolutt tilført. Får lufte underveis og se hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 Du har aksling, ikke sant? Når jeg vil kjøre motoren litt lenge og helst oppnå litt temperatur så har jeg koplet en slange på kjølevann-ut på giret og inn i en kanne. Denne kannen (20 liter) har jeg hatt på vann/ kjølevæske og hatt en slange fra den til sjøvannspumpen. Dermed har jeg hatt en lukket sløyfe før sjøvannskretsen. Når jeg har startet motoren har jeg skrudd på en vannslange som dytter vann inn i eksosbendet. Denne må skrues på etter at motor er startet, og stenges rett før motor stoppes. Da unngår du evt problemer med vann som skulle finne veien tilbake til turbo etc. Jeg har gjort dette når jeg har trengt varm motor under testing på land. Samt når jeg har kjørt Systemrens på sjøvannskretsen. Men nå kan det jo være like greit å vente til vi er ferdig med minusgrader før sommeren. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.