Jump to content

Honda BF100 eller BF115


Karwi

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe ny motor til min båt, 18.5fot bowrider, ca 650kg, lett drevet båt. Vet det finns lettere motorer, men det skal være Honda pga gode erfaringer med dette merket. Valget står mellom 100 og 115, maks på båten er 115. Men så er det jo 50-60kg forskjell på disse to, hva menes der ute, er det verdt å gå for 115hk når den veier så mye mer????? Jeg personlig ser for meg at ekstra hk og dreiemoment blir bortimot oppspist av vektforskjellen, eller. Båten skal ikke brukes til noe særlig "fortkjøring", men fint med litt marsjfart, og ikke minst hyggelig forbruk. Så en gammel test fra 2010 av båten, og fra fabrikk så var forskjellen på toppfart, og marsjfart ca 2knop på 90 og 115 den gangen, men det har vel skjedd ting på motorsiden siden den gang (2008)

Står for øvrig en BF90 2008mod på båten i dag, så kanskje ikke så store effekten av å gå opp til 100, vanskelig dette!

Link to post

Ville ha gått for BF 100 hk. Dette er jo en ganske ny modell, kontra  BF 115 som vel har en del år på baken. Vekt forskjellen  er jo også veldig mye, da BF 115 veier 50-60 kg mer enn BF 100 hk, mener jeg. Så den blir jo ganske tung bak på hekken, på en såpass "lett" båt.   Kan ellers si meg enig med valg av Honda. Har selv en mindre ( BF 60) på min nåværende båt, og dette er den desidert beste motoren jeg har hatt til nå.  Så lykke til med handelen.

Link to post

115 hesteren er tyngre ja. Den har et slagvoplum på 2354cc (144 cubic ins.) 

100 hesteren 1,496 cc (91.4 cubic inches)

Begge 4 sylider.

Jeg finner ikke dreiemomentskurvene, men det er sikkert at 115 hkn har et mye større dreiemoment som vil være fordelaktig når du skal raskt i plan og holde båten i plan på masjfart og mange i båten.

Link to post

Jeg ville i utgangspunktet valgt 115hk, pga høyere toppfart, bedre akselerasjon, lavere støy ved samme hastighet og ekstra krefter ved tungt lastet båt/vannskikjøring...

Men hvilken båt er det snakk om?  Kanskje noen her inne har erfaring med akkurat den båttypen......

Link to post

AMT 185 BR er vel gått ut, men 175 BR (550kg) anbefales 60-80hkk. (34knop).  190BR(700kg) anbefales 80-115 (38knop). Så en 185BR (650kg)  m/ 100hk Honda burde holde i massevis til din båt,  mener jeg. Den nye BF 100 er jo også en mer moderne og lettere (og rimeligere) motor, kontra den  gamle og ikke minst tunge 115hk.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post

Hei, jeg har hatt akkurat samme båt tidligere, valgte da BF115. Jeg var totalt sett veldig fornøyd med det valget, uten at jeg har sammenlignet det med 100-hesteren :) Erfaringene med BF115:

 

Den er ganske tung, så båten ligger litt lavt med hekken når den er i ro (et par cm under markert vannlinje, dette er normalt og også beskrevet i tegninger/dokumentasjon på båten). Jeg syntes dette ga litt liten klaring for drenering, samt at motoren stakk litt ned i vannet selv om den var fullt tiltet opp, så jeg valgte å kompensere med en 25 kg sandsekk i rommet i baugen. Da ble båten perfekt balansert. Syntes også båten oppførte seg bedre i fart da, mye lettere å trimme rett. Vekt på motor og evt ekstra vekt i baugen betyr nok at man ikke oppnår noe høyere toppfart enn med feks BF100, jeg makset på 39 knop ifølge GPS.

 

Grunnen til at jeg likevel var fornøyd med motorvalget:

Motoren opplevdes som utrolig sterk og responsiv med veldig god aksellerasjon. Jeg merket ingen forskjell på båten om jeg var alene eller hadde med hele familien, den spratt i plan like uanstrengt uansett. Den gikk også helt uanstrengt og på et svært behagelig lydnivå på marsjfart (rundt 25 knop, underkant av 4000 rpm), merket aldri forskjell her heller på om båten var tungt lastet eller ikke. 

 

Nå har jeg som sagt aldri testet med BF100 så vet ikke hvor store forskjellene er, men vil jo nesten tro at en såpass stor forskjell i slagvolum har litt å si på momentet. Dette er vel også samme blokk som benyttet feks i BF150, så jeg tenkte at det kanskje er gunstig for levetid også når man henter ut såpass lite hk fra en slik motor (men dette er bare noe jeg tror og ikke kunnskap fra min side :))

Link to post

Her er en test av Amt 185 skjærgårdsjeep, m/115hk. Mener det er samme skroget som du har

https://www.batmagasinet.no/allerbm-amt-askeladden/test-fem-skjaergardsjeeper/643187

 

Hvis det var 2 knop i forskjell på 90hk og 115hk, så hadde jeg ikke byttet motor. Men forskjellen burde kanskje vært 4-5 knop.

Ved økning fra 90hk til 100hk så får du kanskje 2 knop mer enn du har i dag. Hvis motoren du har deler blokk med den nye 100hk, så tenker jeg at jeg ville beholdt 90hk, hvis den er i god stand og du stoler på den.

 

Pga av den store vekt forskjellen ville jeg valgt annet merke hvis du egentlig ønsker 115hk. Yamaha, Suzuki og mercury hadde jeg ikke stusset på å kjøpe, så lenge du har en seriøs forhandler i nærheten.....

Link to post

Den gamle 90hk er vel gått ut. BF 100 og BF 80 er vel "like" motorer. Som Mort1 sier, at skal du opp i en 115hk ville jeg valgt en annen motor enn Honda, da disse vel er mye lettere i vekt. Men jeg står fremdeles på at Honda BF 100, som jo er en ypperlig motor, hvis det ikke da dreier seg kun om fart, er et bra valg.

Link to post

Takk for flere vinklinger, saken er jo at det er galskap når den jeg har funker godt, men men. Ser at Honda 115 er som jeg tenkte litt for tung til båten, den takler det, men som nevnt av noen av dere, det finns lettere 115hestere. Å snakk om priser, alvor hvor dyrt det har blitt med ny motor, helt oppe i mot 160 000kr for verstingene. Så får vurdere, får følge med, kanskje dukker det opp noe bra brukt 115hestere som er av lettere merke, og ikke for mange timer på telleren :) Skulle det bli ny motor så står det mellom Honda 100 og Suzuki 115.

Link to post

Den gode gamle tunge BF115D er jo bare en nedjustert BF135/150 (150 har VTEC). Beregnet for de som vil ha en evighetsmaskin der vekt ikke spiller noen som helst rolle.

BF100A er forøvrig ikke en ny modell sånn sett, bare en oppjustert BF90D, som vel kom i 2007. Uansett velkjent Honda kvalitet som vanlig.

 

Personlig ville jeg heller ha valgt Mercury F115 på 2,1 liter og kun 164 kg (altså samme vekt som BF90D).

Er veldig fornøyd med min 2015-modell etter ca 150 timer. En gjennomprøvd og relativt rimelig maskin med moderate og enkle servicerutiner, justeringsfrie ventiler, registerkjede osv. Ingen 16 ventilers DOHC men godt gammeldags bunndrag isteden. Og lavt støynivå og forbruk. Kort sagt en såkalt no-brainer :smiley:

 

Jeg hadde en 2008 Honda BF90D i noen år. Men ville ha mere fart, og det fikk jeg absolutt :-) 44 knop med Mercury F115 på min 18-fots skjærgårdssjeep med 4-blads stålpropell, mot 37-38 knop før.

Prøvde forøvrig å få omprogrammert min Honda 90 til 100 hk hos Lundins Marin men det var 5000 kroner rett i dass. Tror jeg var en slags prøvekanin :-)

 

Ellers er jo den helt nye Tohatsu  MFS115A et spennende valg på 2 liter og 178 kg. Ganske sikkert et kvalitetsprodukt.

 

 

tohatsumsf115a.jpg

 

IMG_0139.JPG.bc4119f1acad72a1c0495185412387c2.JPG

 

DSC_0520.JPG.11d522e7cce1b3f2838cc4fe91d43e38.JPG

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ikke så greit å filme med mobilen og kjøre båt samtidig da... :giggle:

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...