
Teerex
Den gode gamle tunge BF115D er jo bare en nedjustert BF135/150 (150 har VTEC). Beregnet for de som vil ha en evighetsmaskin der vekt ikke spiller noen som helst rolle.
BF100A er forøvrig ikke en ny modell sånn sett, bare en oppjustert BF90D, som vel kom i 2007. Uansett velkjent Honda kvalitet som vanlig.
Personlig ville jeg heller ha valgt Mercury F115 på 2,1 liter og kun 164 kg (altså samme vekt som BF90D).
Er veldig fornøyd med min 2015-modell etter ca 150 timer. En gjennomprøvd og relativt rimelig maskin med moderate og enkle servicerutiner, justeringsfrie ventiler, registerkjede osv. Ingen 16 ventilers DOHC men godt gammeldags bunndrag isteden. Og lavt støynivå og forbruk. Kort sagt en såkalt no-brainer
Jeg hadde en 2008 Honda BF90D i noen år. Men ville ha mere fart, og det fikk jeg absolutt :-) 44 knop med Mercury F115 på min 18-fots skjærgårdssjeep med 4-blads stålpropell, mot 37-38 knop før.
Prøvde forøvrig å få omprogrammert min Honda 90 til 100 hk hos Lundins Marin men det var 5000 kroner rett i dass. Tror jeg var en slags prøvekanin :-)
Ellers er jo den helt nye Tohatsu MFS115A et spennende valg på 2 liter og 178 kg. Ganske sikkert et kvalitetsprodukt.