dacapo Svart 24.Februar.2021 Del på Facebook Svart 24.Februar.2021 Hva med disse https://www.bygghjemme.no/kjokken-och-bad/hvitevarer/kjoleskap/12-volt-kjoleskap/ Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 24.Februar.2021 Del på Facebook Svart 24.Februar.2021 Har sett på de også. Skapet mitt er B*H 48*61 så de passer litt dårlig :( Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 24.Februar.2021 Del på Facebook Svart 24.Februar.2021 Hvor stor inverter bør jeg ha for å drifte et kjøleskap? Det står ingen ting om forbruk annet enn årsforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 24.Februar.2021 Del på Facebook Svart 24.Februar.2021 Skal bli spennende å høre hvordan dette går. Min eneste bekymring ville vært om et kjøleskap ment for å stå i ro i en stue vil tåle bevegelsene og slagene det får ombord i båt. Men kan godt tenkes jeg bare er uvitende. Det har skjedd før. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2021 Del på Facebook Svart 24.Februar.2021 Vi hadde et kinesisk billigskap et par år. Nå står det i Valdres. Funker greit. Teknikken på disse kompressorgreiene er stort sett den samme. Energien som går med, er vel stort sett den samme uansett driftsspenning. Den store forskjellen ligger vel i isolasjonen. Sånn stort sett. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 24.Februar.2021 Del på Facebook Svart 24.Februar.2021 I henhold til denne artikkelen trekker et kombiskap 37W. https://dinside.dagbladet.no/bolig/sa-mye-strom-bruker-dingsene-i-hjemmet-ditt/60368734 Da bør det holde med en relativ liten inverter Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 24.Februar.2021 Del på Facebook Svart 24.Februar.2021 Det er gjerne startstrømmen som setter litt begrensninger for hvor liten inverter du slipper unna med. Ville også vært forsiktig med å bruke modifisert sinuskurve o.l. inverter. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.Februar.2021 Del på Facebook Svart 24.Februar.2021 Ville sett i bruksanvisning på spec på max strømtrekk/effekt og gjerne doblet det. Trengs uansett ikke en veldig stor inverter om den kun skal drifte kjøleskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 24.Februar.2021 Del på Facebook Svart 24.Februar.2021 Står ikke noe på sidene, men om jeg kjøper en inverter til 13000 vil jeg gå i null 😂 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.Februar.2021 Del på Facebook Svart 24.Februar.2021 Ja tenkte det samme. Kikket etter spec jeg også for gøy men ‘Logik’ er ikke veldig flinke til å legge ut manualer på nett.. Men det står nok i lefsa du får når du kjøper den Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 24.Februar.2021 Del på Facebook Svart 24.Februar.2021 Det hadde også vært moro å fått noen reelle tall på bordet.😊 Hvor mye strøm går det liksom.. 😊 Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 24.Februar.2021 Del på Facebook Svart 24.Februar.2021 Hvis jeg velger Matsui fryser til 1500 på Elkjøp så har jeg fortsatt penger igjen til 100ah billig lithiumbatteri og en omformer før jeg er på tilsvarende fryser på 12v. Tror vi heller går for det. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 24.Februar.2021 Del på Facebook Svart 24.Februar.2021 TrikkerN Lønning skrev 10 minutter siden: Det hadde også vært moro å fått noen reelle tall på bordet.😊 Hvor mye strøm går det liksom.. 😊 Vi får satse på at noen har shunt og gidder å sjekke litt tall over tid, for det er jo interessant å vite Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.Februar.2021 Del på Facebook Svart 24.Februar.2021 Døgnforbruket på mitt 270l kjøl/frys har jeg brukbar kontroll på ut fra logg på solcelleproduksjon når båten ikke er i bruk. Det ligger på ca 700 Wh = 55-60 Ah, og blir jo da inkludert alle tap ved lading/utlading, inverter og annet rask som trekker litt (lite, men det renner vel litt inn på de andre batteripakkene også i float). Dog vel å merke uten at noen åpner døra og henter noe kaldt x ganger/dag. Oppgitt årsforbruk iht merking er 274 kWh så det stemmer også noenlunde. Tar en forholdstall ift årsforbruk på disse mindre skapene så høres jo faktisk ikke 25 Ah helt bort i natta ut. Har en mistanke om at 12V ikke er så veldig effektivt og har blitt innhentet av billigere og mer effektive invertere. Er neppe satsningsområde heller pga lavt volum, og det ser en vel igjen i både pris og teknologi? Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 Hvilken inverter må man ha for å drifte et slikt skap? Ser det snakkes om sinus og sånn greske greier;) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 Jeg lukter litt på den her. Den har sånne greske greier. https://www.farco.no/lader-/-inverter/invertere/victron-phoenix-inverter-12/800-230v-ve.direct-schuko-1 Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 (redigert) Skiller veldig lite i pris opp til en 1200W, og da har du nok til å drive "resten av båten" også Redigert 25.Februar.2021 av Seilerslask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 26.Februar.2021 Del på Facebook Svart 26.Februar.2021 Kan være lurt og teste før man kjøper. Kjøpte en liten fryseboks på Jula. Mener det sto 100VA på denne. Peøvde 2 invertere, en 300W sinus som er innstallert i båten og etterhvert en 600W modifisert fra Biltema. Ingen av de fikk fryseren til å starte Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 26.Februar.2021 Del på Facebook Svart 26.Februar.2021 (redigert) Startstrøm på den typen motorer er fort vekk noen ganger merkestrøm, og det er en ganske "guffen" last (induktiv), så du bør ta i litt på inverterstørrelse. Redigert 26.Februar.2021 av Seilerslask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ph. Svart 26.Februar.2021 Del på Facebook Svart 26.Februar.2021 to faktorer ekstra påvirker strømforbruket: A: lufting bak skapet ( et kjøleskap funker ved å "flytte" varme ut av skapet og over til kjøleribbene bak) dermed blir det lite effektivt hvis man ikke har lav nok temperatur go go lufting bak. Hotellbar kjøleskap inne i lukkede skap er et kroneeksempel på ineffeltivitet. B: Kjøleskapets reklame og markedsføringsgubber foreslår trolig at skapets vegg-- isolasjon holdes i knappeste laget for å gi stort innervolum i forhold til yttermål, så man kan alltids legge litt ekstra isolasjon utenpå derom man ikke lider av estetisk hypokonderi- p. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 26.Februar.2021 Del på Facebook Svart 26.Februar.2021 A: er grunnen til at jeg skal teste en stillegående 12V PC-vifte på isotherm-aggregatet i båten nå til våren Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 26.Juni.2021 Del på Facebook Svart 26.Juni.2021 Gjenoppliver denne. Seasea har kampanje på frys/kjøl. Har bestilt en 26l boks på 12v til 3 båtpenger som visstnok skal kunne kjøre ned til -20ca på maks 3,5 A og gjennomsnittlig 0,65A. Får se om den duger. Vil i tilfelle bli spart inn på 10 besøk av isbåten som tar 97 kr for en lollipop😜 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.