Swingswong Startet 16.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 16.Februar.2021 Jeg tenker å kjøpe en DCDC lader for å lade forbruksbatteri. Jeg har sett på en som Farco leverer, Victron Orion-Tr Smart. https://www.farco.no/lader-/-inverter/dc-dc-regulatorer/victron-orion-tr-smart-12/12-30a-360w-isolated-dc Skal først og fremst kobles mellom start og forbruksbatteri, samt fungere som ladeskille / VSR relé. Har dere erfaring med denne eller tilsvarende produkter? Anbefalinger? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 16.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2021 Jeg kjører på en Votronic 50A DCDC lader i bobilen og den gjør jobben akkurat som den skal. Er koblet på en 375Ah lithiumbank og kjører på med sine 50A kontinuerlig. Denne har også muligheten til å lade litt "baklengs", altså at startbatteriet kan få litt lading fra forbruksbatteriet om nødvendig. Fordelen med DCDC er at du får korrekt lading ut fra hvilken batteritype den er programmert for uavhengig av spenning inn (innen rimeligheten grenser da rimeligvis). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Swingswong Svart 16.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2021 Takk. Da blir det en Orion, så får jeg komplettere med en ekstra om det trenges ? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 19.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 Veldig hæppi med denne. Anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Porsgrunnselva Svart 19.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 Hei. Har selv tenkt å investere i denne laderen. Jeg har 3 banker. 1:start 2: forbruk 3: baugpropell/ankervinsj. Tenkte å montere laderen for bank 2: forbruk, som består av 2 stk 90ah agm batterier. Er det noen som har detaljert linjeskjema for en slik installasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 19.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 Hei. Du finner det på Farco.no https://www.farco.no/lader-/-inverter/dc-dc-regulatorer/victron-orion-tr-smart-12/12-30a-360w-isolated-dc Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 19.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 Jeg kommer til å kjøpe en til for å lade batteriet til baugpropellen og koble dette slik at jeg kan velge å lade det, eller raskere lade opp forbruksbanken. Den neste blir nok en 18A Sitér dette innlegget Link to post
Porsgrunnselva Svart 19.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 Takk for svar. Ja jeg fant skjema. Tenker på å sette inn en shunt samtidig. Jeg har en victron mppt solcelle lader tilkoblet banken idag. Disse laderne kan vel jobbe parallelt på å lade banken? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 19.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 Det kan de. Jeg har en smartshunt. De kan ikke kobles til samtidig via BT, men det er ikke store data å se på laderen. BT er for oppsett. Sitér dette innlegget Link to post
Porsgrunnselva Svart 23.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2021 Ok. Jeg tenker å gå for dc-dc laderen mest for muligheten til å oppgradere til lithium senere. Tanken med en shunt er for å overvåke energi inn og ut av batteriet, ikke sant? Slik at man har oversikt over kapasitet Vil jeg ha noe behov for en shunt i tillegg? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 23.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2021 Shunt er for å se hvor mye energi du drar ut og putter inn, samt hvor lenge du har igjen med strøm etc. ville satt inn en slik også. her er et bilde fra min app (Victron Smart shunt) Sitér dette innlegget Link to post
Porsgrunnselva Svart 23.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2021 Takk for grundig svar Swingswong. Ser at du har montert isolated versjonen av orion laderen. Hvordan kablet du minus polen? Jeg har felles minus for mine 3 banker. Kan man tilkoble kun 1 minus og 2 pluss (inn/ut). Ser at det også finnes en non isolated versjon av denne laderen, men den er ikke på markedet i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 24.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2021 Mine minuspoler er sammenkoblet etter shunt. Laderen er koblet med begge minuskablene til ut på shunt Sitér dette innlegget Link to post
Porsgrunnselva Svart 24.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2021 Ok. Takk for svar. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.