Ida Marie III Startet 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 17.Februar.2021 Jeg fikk installert Sleipner baugpropell i høst, og til våren vil jeg montere trådløs fjernkontroll til denne... Da er spørsmålet, hvor god sende dekning er det mellom "Sleipner boksen" og fjernkontrollen..? Kan den f.eks gå igjennom en trevegg samt et dyvinicell tak/dekk opp til flybridge der det er meningen å bruke fjernkontrollen...?? Jeg har fra før av fjernkontroll til Raymarin sin autopilot... Der har jeg lagt Raymarin boksen rett inntil frontvinduet nede, og den rekker fint opp på flyen... Men jeg vil helst unngå å ha en boks til der, så jeg tenkte enten under styrekonsoll nede, eller bakom en teakvegg nede.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 Plastikk er ingenting i forhold til Hulda. Min Sleipner går glatt gjennom skroget og minst 5 meter til. Jeg har dog forlenget antennen med en ledningstump på 20 cm. Den gangen jeg kjøpte utstyret prøvde jeg flere merker, Sleipner var den eneste som fungerte. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 Hulda skrev 6 minutter siden: Plastikk er ingenting i forhold til Hulda. Min Sleipner går glatt gjennom skroget og minst 5 meter til. Jeg har dog forlenget antennen med en ledningstump på 20 cm. Den gangen jeg kjøpte utstyret prøvde jeg flere merker, Sleipner var den eneste som fungerte. Det høres bra ut...avstanden er ikke mer en et par meter...men det blir en del skott å forsere for signalene... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 Jeg har mottaker i skott under føttene i styrhus, og den virker på fly, fra badeplattform, fra brygga på land. Ingen antenne mod. Jeg tror ikke du trenger bekymre deg. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 Mix skrev 22 minutter siden: Jeg har mottaker i skott under føttene i styrhus, og den virker på fly, fra badeplattform, fra brygga på land. Ingen antenne mod. Jeg tror ikke du trenger bekymre deg. Herlig... greit å vite at en står ganske fritt med hensyn til plassering av boksen... ? Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 Etter at Sleipner kom med ny type for noen år siden er den definitivt best i klassen på pålitelig rekkevidde Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 @oberst1, gjelder det helt siste modell? Eller har de spart på signalstyrken på den helt siste? Sitat "Mer energieffektiv. Senderen benytter nå kun ett batteri, men med samme driftstid som forrige modell." Ref. link: https://sleipner.no/produkt/31187/radio-remote-complete-kit-for-dual-thruster-dual-w/ Hvis denne er best på rekkevidde vurderer jeg å bla opp for en sånn. Men jeg blir selvsagt i tvil hvis den strømsparinga der har gått på bekostning av rekkevidden. (Jeg har en 14 år gammel Sleipner fjernkontroll til ankervinsjen som nok har gått via Ilas. Den har ikke mulighet til å koble på antenne på mottaker, og jeg sliter litt med rekkevidden innimellom.) Jeg har QL ankervinsj og hekkthruster, som hittil ikke har vært innkoblet på fjernkontroll. Disse er vel minusstyrt, så jeg må vel inn med reléer. Eller kan Sleipner fjernkontrollen programmeres om eller har den utgang til minusstyring på thruster-kanalene? Et siste spørsmål, siden folk vet så mye her. Jeg har bare én ankervinsj. Er det problematisk å koble begge "opp"-utgangene sammen, og begge "ned"-utgangene sammen, sånn at man kan velge hvilken "opp"-knapp (evt. hvilken "ned"-knapp) man trykker på? Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 arnearmoa skrev 2 minutter siden: @oberst1, gjelder det helt siste modell? Eller har de spart på signalstyrken på den helt siste? Sitat "Mer energieffektiv. Senderen benytter nå kun ett batteri, men med samme driftstid som forrige modell." Ref. link: https://sleipner.no/produkt/31187/radio-remote-complete-kit-for-dual-thruster-dual-w/ Hvis denne er best på rekkevidde vurderer jeg å bla opp for en sånn. Men jeg blir selvsagt i tvil hvis den strømsparinga der har gått på bekostning av rekkevidden. (Jeg har en 14 år gammel Sleipner fjernkontroll til ankervinsjen som nok har gått via Ilas. Den har ikke mulighet til å koble på antenne på mottaker, og jeg sliter litt med rekkevidden innimellom.) Jeg har QL ankervinsj og hekkthruster, som hittil ikke har vært innkoblet på fjernkontroll. Disse er vel minusstyrt, så jeg må vel inn med reléer. Eller kan Sleipner fjernkontrollen programmeres om eller har den utgang til minusstyring på thruster-kanalene? Et siste spørsmål, siden folk vet så mye her. Jeg har bare én ankervinsj. Er det problematisk å koble begge "opp"-utgangene sammen, og begge "ned"-utgangene sammen, sånn at man kan velge hvilken "opp"-knapp (evt. hvilken "ned"-knapp) man trykker på? Det er den du linker til der ja. Rekkevidde, pålitelighet og strømsparende. Helt annen teknologi Ring til en forhandler eller Sleipner, ganske sikker på at de tilbyr relé for minus-styring slik du sier. Sistnevnte er jeg litt usikker på, men høres fullt mulig ut. Det går fint an å bruke fjernkontrollen til hva man vil. Spør samtidig Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Har siste modell av Sleipners fjernkontroll. Den med 2 thrustere og 2 vinsjer. Her har jeg montert denne inne i dashbordet ved styreposissjon. Da vinsjutaket til fremre vinsj er brukt til å styre girkassen kan jeg kjøre båten ved til og fralegging, og da må man være trygg på rekkevidden. Båten er 10 meter lang og jeg kan gå 18-20 meter bortover brygge før jeg mister kontakten, mellon sender og mottaker Mao ved rett montasje har du i alle fall 20 meters rekkevidde. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Takk. Suverent. Har vært litt fristet av å koble den til giret jeg også. Vet ikke helt om jeg tør Aksepterer VP D6/ZF63A/EVC en sånn oppkobling? Hvor kobler man seg inn? Kunne kanskje lagt inn et timer relé på strømkilden til den styrekursen der, så den går i fri etter noen sekunder uansett, i tilfelle den havner utenfor rekkevidde Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Det siste jeg skrev var kanskje bare tull Den går sikkert i fri av seg selv da...(?) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 arnearmoa skrev for 6 timer siden: Det siste jeg skrev var kanskje bare tull Den går sikkert i fri av seg selv da...(?) Vet om noen som har gjort dette med den fjernkontrollen ja. Mener også at den har to-veis kommunikasjon, blir signal borte kuttes funksjon som sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 arnearmoa skrev On 18.2.2021 at 13.06: Takk. Suverent. Har vært litt fristet av å koble den til giret jeg også. Vet ikke helt om jeg tør Aksepterer VP D6/ZF63A/EVC en sånn oppkobling? Hvor kobler man seg inn? Kunne kanskje lagt inn et timer relé på strømkilden til den styrekursen der, så den går i fri etter noen sekunder uansett, i tilfelle den havner utenfor rekkevidde Hei, ville tenkt meg om før du kobler rett på girkassa. Jeg ble frarådet dette av girkasse leverandøren og jeg ser at Dockmate som har et proft slikt system løser det på samme måte som meg, bare enda litt mer elegant , så da kan også gi gasspådrag. Men på min Viksun er 3-4 knop på tomgang fort nok :) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 (redigert) JRK skrev On 19.2.2021 at 15.55: Hei, ville tenkt meg om før du kobler rett på girkassa. Jeg ble frarådet dette av girkasse leverandøren og jeg ser at Dockmate som har et proft slikt system løser det på samme måte som meg, bare enda litt mer elegant , så da kan også gi gasspådrag. Men på min Viksun er 3-4 knop på tomgang fort nok :) I utgangspunktet er grensesnittet for ansvar problemet. Produsent og leverandør av motor og gir vil nok ikke slippe til noen for å overstyre deres komponenter, hverken Dockmate eller Yachtcontroller gjør vel dette med velsignelse, skjer på eget ansvar tror jeg. Er en grunn til at f.eks Sleipner ikke tilbyr dette... Om båten er utenfor garantiperiode så er det kanskje enklere å ta stilling til det Redigert 20.Februar.2021 av oberst1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.