Jump to content

Hvor god dekning/rekkevidde er det på en Sleipner fjernkontroll..??


Ida Marie III

Recommended Posts

Jeg fikk installert Sleipner baugpropell i høst, og til våren vil jeg montere trådløs fjernkontroll til denne...

Da er spørsmålet, hvor god sende dekning er det mellom "Sleipner boksen" og fjernkontrollen..?

Kan den f.eks gå igjennom en trevegg samt et dyvinicell tak/dekk opp til flybridge der det er meningen å bruke fjernkontrollen...??

Jeg har fra før av fjernkontroll til Raymarin sin autopilot...

Der har jeg lagt Raymarin boksen rett inntil frontvinduet nede, og den rekker fint opp på flyen...

Men jeg vil helst unngå å ha en boks til der, så jeg tenkte enten under styrekonsoll nede, eller bakom en teakvegg nede..

Link to post
Hulda skrev 6 minutter siden:

Plastikk er ingenting i forhold til Hulda. Min Sleipner går glatt gjennom skroget og minst 5 meter til. Jeg har dog forlenget antennen med en ledningstump på 20 cm. Den gangen jeg kjøpte utstyret prøvde jeg flere merker, Sleipner var den eneste som fungerte.

 

Det høres bra ut...avstanden er ikke mer en et par meter...men det blir en del skott å forsere for signalene...

Link to post

@oberst1, gjelder det helt siste modell?  Eller har de spart på signalstyrken på den helt siste?  Sitat "Mer energieffektiv. Senderen benytter nå kun ett batteri, men med samme driftstid som forrige modell."  Ref. link: https://sleipner.no/produkt/31187/radio-remote-complete-kit-for-dual-thruster-dual-w/

Hvis denne er best på rekkevidde vurderer jeg å bla opp for en sånn.  Men jeg blir selvsagt i tvil hvis den strømsparinga der har gått på bekostning av rekkevidden.

 

(Jeg har en 14 år gammel Sleipner fjernkontroll til ankervinsjen som nok har gått via Ilas.  Den har ikke mulighet til å koble på antenne på mottaker, og jeg sliter litt med rekkevidden innimellom.)

 

Jeg har QL ankervinsj og hekkthruster, som hittil ikke har vært innkoblet på fjernkontroll.  Disse er vel minusstyrt, så jeg må vel inn med reléer. Eller kan Sleipner fjernkontrollen programmeres om eller har den utgang til minusstyring på thruster-kanalene?

 

Et siste spørsmål, siden folk vet så mye her.  Jeg har bare én ankervinsj.  Er det problematisk å koble begge "opp"-utgangene sammen, og begge "ned"-utgangene sammen, sånn at man kan velge hvilken "opp"-knapp (evt. hvilken "ned"-knapp) man trykker på?

Link to post
arnearmoa skrev 2 minutter siden:

@oberst1, gjelder det helt siste modell?  Eller har de spart på signalstyrken på den helt siste?  Sitat "Mer energieffektiv. Senderen benytter nå kun ett batteri, men med samme driftstid som forrige modell."  Ref. link: https://sleipner.no/produkt/31187/radio-remote-complete-kit-for-dual-thruster-dual-w/

Hvis denne er best på rekkevidde vurderer jeg å bla opp for en sånn.  Men jeg blir selvsagt i tvil hvis den strømsparinga der har gått på bekostning av rekkevidden.

 

(Jeg har en 14 år gammel Sleipner fjernkontroll til ankervinsjen som nok har gått via Ilas.  Den har ikke mulighet til å koble på antenne på mottaker, og jeg sliter litt med rekkevidden innimellom.)

 

Jeg har QL ankervinsj og hekkthruster, som hittil ikke har vært innkoblet på fjernkontroll.  Disse er vel minusstyrt, så jeg må vel inn med reléer. Eller kan Sleipner fjernkontrollen programmeres om eller har den utgang til minusstyring på thruster-kanalene?

 

Et siste spørsmål, siden folk vet så mye her.  Jeg har bare én ankervinsj.  Er det problematisk å koble begge "opp"-utgangene sammen, og begge "ned"-utgangene sammen, sånn at man kan velge hvilken "opp"-knapp (evt. hvilken "ned"-knapp) man trykker på?

 

Det er den du linker til der ja. Rekkevidde, pålitelighet og strømsparende. Helt annen teknologi :thumbsup:

Ring til en forhandler eller Sleipner, ganske sikker på at de tilbyr relé for minus-styring slik du sier.

Sistnevnte er jeg litt usikker på, men høres fullt mulig  ut. Det går fint an å bruke fjernkontrollen til hva man vil. Spør samtidig :smiley:

 

 

Link to post

Har siste modell av Sleipners fjernkontroll. Den med 2 thrustere og 2 vinsjer. Her har jeg montert denne inne i dashbordet ved styreposissjon.

Da vinsjutaket til fremre vinsj er brukt til å styre girkassen kan jeg kjøre båten ved til og fralegging, og da må man være trygg på rekkevidden. Båten er 10 meter lang og jeg kan gå 18-20 meter bortover brygge før jeg mister kontakten, mellon sender og mottaker Mao ved rett montasje har du i alle fall 20 meters rekkevidde.

Link to post

Takk. Suverent. Har vært litt fristet av å koble den til giret jeg også. Vet ikke helt om jeg tør :worry: 

Aksepterer VP D6/ZF63A/EVC en sånn oppkobling? Hvor kobler man seg inn?

 

Kunne kanskje lagt inn et timer relé på strømkilden til den styrekursen der, så den går i fri etter noen sekunder uansett, i tilfelle den havner utenfor rekkevidde :giggle:

Link to post

 

arnearmoa skrev On 18.2.2021 at 13.06:

Takk. Suverent. Har vært litt fristet av å koble den til giret jeg også. Vet ikke helt om jeg tør :worry: 

Aksepterer VP D6/ZF63A/EVC en sånn oppkobling? Hvor kobler man seg inn?

 

Kunne kanskje lagt inn et timer relé på strømkilden til den styrekursen der, så den går i fri etter noen sekunder uansett, i tilfelle den havner utenfor rekkevidde :giggle:

 

Hei, ville tenkt meg om før du kobler rett på girkassa. Jeg ble frarådet dette av girkasse leverandøren og jeg ser at Dockmate som har et proft slikt system løser det på samme måte som meg, bare enda litt mer elegant , så da kan også gi gasspådrag. Men på min Viksun er 3-4 knop på tomgang fort nok :)

Link to post
JRK skrev On 19.2.2021 at 15.55:

 

 

Hei, ville tenkt meg om før du kobler rett på girkassa. Jeg ble frarådet dette av girkasse leverandøren og jeg ser at Dockmate som har et proft slikt system løser det på samme måte som meg, bare enda litt mer elegant , så da kan også gi gasspådrag. Men på min Viksun er 3-4 knop på tomgang fort nok :)

 

I utgangspunktet er grensesnittet for ansvar problemet. Produsent og leverandør av motor og gir vil nok ikke slippe til noen for å overstyre deres komponenter, hverken Dockmate eller Yachtcontroller gjør vel dette med velsignelse, skjer på eget ansvar tror jeg.

Er en grunn til at f.eks Sleipner ikke tilbyr dette... Om båten er utenfor garantiperiode så er det kanskje enklere å ta stilling til det :wink:

 

Redigert av oberst1 (see edit history)

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...