Jump to content

Vasking av båt før polering

Ask

Recommended Posts

Hei

I fjor fekk seilbåten ei grundig handsaming av skrog og overbygg.

Dette var heilt naudsynt, etter fleire år med lite boning.

Glassfiberen blei vaska av profesjonelle, og me rubba, polerte og voksa til den store gullmedaljen.

Båten har ikkje vore så blank og fin sidan den var ny i 1995.

I år er jo utgangspunktet mykje betre, og spørsmålet er korleis me bør stella båten i år.

Rubbing er neppe aktuelt i år, men skutesidene må jo vaskast. Kva bør me vaska med? Eg tenkjer at vaskemiddelet bør vera ein "balansegang" mellom å gjera båten rein, og ikkje fjerna for mykje av voks eller polish.

Einkvan med erfaring?

Bør båten både få polish og voks etterpå?

Ask

Jeg vasker aldri før polering. Er ikke vann i kranene når jeg begynner i mars. Men jeg polerer ved opptak, etterfulgt av voksing, så tar jeg forsegleren bare, før utsett i mars. Forsegleren fjerner som regel det som kommer av sorte striper i løpet av vinteren. Pleier å bli veldig bra, så fortsetter med det.

Polish og voks et 66% av jobben resten er forsegleren/sealer. Den må på, ellers forsvinner voksen ganske fort.

Redigert av Worry II (see edit history)

Hvis du uansett skal polere/vokse etterpå, er det jo likegyldig hvor mye voks som fjernes ved vask. 

Anbefaler absolutt å vaske godt før polering så du ikke drar møkk rundt med padden under polering. Båt er mye mindre utsatt for dette problemet enn bil, men se for deg støv fra grus eller veistøv når man går på med polering med maskin.. Dømt til å gjøre ugang.

Jeg ville vasket, polert og vokset båten. Men om du ikkje vil det: Vask med Selaclean båtvask med voks. Fungerer helt fint, og legger igjen et lite lag med voks. Fortsett med det gjennom sesongen, så ser båten ihvertfall ikke helt oksidert ut til høsten.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...