larole Startet 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 17.Februar.2021 Det gjelder en Viksund Futura. Har aldri påført bunnstoff tidligere, så jeg lurer på hvor mange liter jeg må kjøpe :-) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 (redigert) Hei, jeg ville tatt med 4 liter. Eller, rettere sakt 4 bokser, det er ikke 1 liter i hver. Redigert 17.Februar.2021 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 Hvis den er stoffet fra før og du ikke skal bytte farge så trenger du normalt bare å flekke. På min 26" (med ganske mye våt flate) så bruker jeg i underkant av en halv boks når jeg flekker mye. Trenger da bare å legge på ett strøk der det er tynnslitt eller mangler bunnstoff. Går mye raskere, og gjør at man slipper å skrape båten en del når det blir for mange lag. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Førstefender Svart 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 Bruker bare flekke og ta vannlinja for syns skyld. Brukte under 2 bokser (1,5liter) på 50 foter. Dette er på selvpolerende bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 larole skrev 30 minutter siden: ..Har aldri påført bunnstoff tidligere, så jeg lurer på hvor mange liter jeg må kjøpe :-) Jeg trodde båten ikke hadde hatt bunnstoff tidligere Men, om du ønsker å stoffe hele skroget (under vannlinja) så ville jeg tatt med 4 bokser. Selv flekker jeg der det behøves, så bruker sjeldent mer enn 2 bokser. Bruker International sin, da denne kan påføres ned mot 0 grader. ( om det er kaldt, setter jeg boksen inntil arbeidslampa, 300 watt. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 Som flere har sagt ca 4 bokser. Regner med du skal bunnsmøre hele understellet. Hvis du bare skal flekke over så nytter det ikke å komme med noe fornuftig svar. Bruker ca 4 bokser på min Westbas tilnærmet samme skrog. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 Obs. Flekking er hvis du har selvpolerende og det er nok igjen (som det pleier). Hardt bunstoff, da må du ta hele hver gang. Du kan legge selvpolerende på hard, men ikke motsatt, men bytter du til mykt må du ta hele, kanskje to strøk. Så hva som er under fra før avgjør hvor mye du trenger. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 God presisering @Eika ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ooma Svart 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 Basert på min erfaring med snekkeskrog (glassfiber) på 27 fot bruker jeg i underkant av 3 bokser (a 0,75l) med Jotun NonStop hver gang. Da påføres dette nøkternt med minirull. Min erfaring er at selvpolerende NonStop ikke krever særlig tykt lag for å være effektivt til helårsbruk på vestlandet. Jeg bytter bevisst farge mellom mørkeblått og lyst blått mellom hver gang. Da har jeg full oversikt om hvor mye det slites, og jeg har god kontroll på hvor tykt jeg smører på. Min erfaring er at "less is more" og at beste middel mot groe er å bruke båten! Sørg for at alt gammelt løst bunnstoff er fjernet før påføring av nytt, og flekk gjerne bar gelcoat med primer før påføring av nytt bunnstoff. Min erfaring er at det lønner seg for å sikre god vedheft. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Worry II Svart 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 (redigert) ooma skrev 8 minutter siden: ...og flekk gjerne bar gelcoat med primer før påføring av nytt bunnstoff. Min erfaring er at det lønner seg for å sikre god vedheft. Enig i det du skriver fram til hit.. Primer er noe som skal lage en tett hinne under vannlinja, men denne hinna må være fra bunn, helt inntil gealcoat, hele veien, påført i ett strøk, helst flere lag, for å lage en tett hinne mot skrog. Å flekke primer har ingen hensikt. Redigert 17.Februar.2021 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 Worry II skrev 1 minutt siden: helt inntil gealcoat, påført i ett strøk, helst flere lag, for å lage en tett hinne mot skrog Jepp, helt enig! Men, min erfaring er at når bunnstoffet hos meg slipper, så slipper det helt inn til "bar" gelcoat. Derfor har jeg benyttet primer. Opplever at NonStop rett på bar gelcoat ikke hefter godt nok. Mulig dette er et problem som ikke andre opplever, og som jeg har på grunn av gamle arvesynder jeg har overtatt etter min bestefar og min onkel på en båt fra slutten av 60-tallet:-) Min bruk av primer har liten eller ingen funksjon for å oppnå "tett" hinne mot skrog, men er en praktisk tilnærming for å unngå at bunnstoffet slipper på nytt. Ligger forøvrig på sjøen hele året og har liten problem med groe på skrog. Propell, flyndre og ror av aluminium derimot har gode vekstforhold - dessverre. Er nok bare en ting som gjelder her, hyppig bruk! Sitér dette innlegget Oso Link to post
larole Svart 18.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Finnes det en måte å se enkelt om jeg har hardt eller selvpolerende i dag? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Jeg kan aldri tenke meg at det har blitt brukt annet enn selvpolerende på den båten du har. Men hvis fargen smitter av når du tar på det, kan du regne med at det er selvpolerende. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.