Jump to content

Hvor mange liter bunnstoff til 30 fots båt?

larole

Recommended Posts

Hvis den er stoffet fra før og du ikke skal bytte farge så trenger du normalt bare å flekke. På min 26" (med ganske mye våt flate) så bruker jeg i underkant av en halv boks når jeg flekker mye. 

Trenger da bare å legge på ett strøk der det er tynnslitt eller mangler bunnstoff. Går mye raskere, og gjør at man slipper å skrape båten en del når det blir for mange lag. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

larole skrev 30 minutter siden:

..Har aldri påført bunnstoff tidligere, så jeg lurer på hvor mange liter jeg må kjøpe :-)

Jeg trodde båten ikke hadde hatt bunnstoff tidligere :smiley: Men, om du ønsker å stoffe hele skroget (under vannlinja) så ville jeg tatt med 4 bokser. Selv flekker jeg der det behøves, så bruker sjeldent mer enn 2 bokser. Bruker International sin, da denne kan påføres ned mot 0 grader. ( om det er kaldt, setter jeg boksen inntil arbeidslampa, 300 watt.

Basert på min erfaring med snekkeskrog (glassfiber) på 27 fot bruker jeg i underkant av 3 bokser (a 0,75l) med Jotun NonStop hver gang. Da påføres dette nøkternt med minirull. 

Min erfaring er at selvpolerende NonStop ikke krever særlig tykt lag for å være effektivt til helårsbruk på vestlandet. Jeg bytter bevisst farge mellom mørkeblått og lyst blått mellom hver gang. Da har jeg full oversikt om hvor mye det slites, og jeg har god kontroll på hvor tykt jeg smører på. Min erfaring er at "less is more" og at beste middel mot groe er å bruke båten!

Sørg for at alt gammelt løst bunnstoff er fjernet før påføring av nytt, og flekk gjerne bar gelcoat med primer før påføring av nytt bunnstoff. Min erfaring er at det lønner seg for å sikre god vedheft.

Oso

ooma skrev 8 minutter siden:

...og flekk gjerne bar gelcoat med primer før påføring av nytt bunnstoff. Min erfaring er at det lønner seg for å sikre god vedheft.

Enig i det du skriver fram til hit.. Primer er noe som skal lage en tett hinne under vannlinja, men denne hinna må være fra bunn, helt inntil gealcoat, hele veien, påført i ett strøk, helst flere lag, for å lage en tett hinne mot skrog. Å flekke primer har ingen hensikt. 

Redigert av Worry II (see edit history)

Worry II skrev 1 minutt siden:

helt inntil gealcoat, påført i ett strøk, helst flere lag, for å lage en tett hinne mot skrog

Jepp, helt enig!

Men, min erfaring er at når bunnstoffet hos meg slipper, så slipper det helt inn til "bar" gelcoat. Derfor har jeg benyttet primer. Opplever at NonStop rett på bar gelcoat ikke hefter godt nok. Mulig dette er et problem som ikke andre opplever, og som jeg har på grunn av gamle arvesynder jeg har overtatt etter min bestefar og min onkel på en båt fra slutten av 60-tallet:-)

Min bruk av primer har liten eller ingen funksjon for å oppnå "tett" hinne mot skrog, men er en praktisk tilnærming for å unngå at bunnstoffet slipper på nytt.

Ligger forøvrig på sjøen hele året og har liten problem med groe på skrog. Propell, flyndre og ror av aluminium derimot har gode vekstforhold - dessverre. 

Er nok bare en ting som gjelder her, hyppig bruk!

Oso

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...