jepp. Startet 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 18.Februar.2021 (redigert) Hei Håper noen har noen tips eller råd for min båt tur fra Nord Irland til Norge. Slutten av juni så er min plan til å kjøre min ny innkjøpte brukte motor båt fra Nord Irland (ca 45min med bil nord fra Belfast) til Norge via Caledonien kanalen så over nord sjøen til Ca Flekkefjord så Tønsberg. Er det noen som har gjort dette før eller noen andre som han noen tips på fine båt havner, hvor jeg finner det beste værmeldinger osv. diesel påfylling steder ting å se på eller havner å stoppe eller spise steder? Ting som jeg har funnet ut som er verd å se på: - mellom Nord irland og Scotland passerer man en øy som Curling stenene kommer fra. -Caledonien kanalen sier det er helt rå tur - dette råe stedte med mye strøm og mye bølger: Redigert 18.Februar.2021 av jepp. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Mye fint langs den ruta. Verdt å være oppmerksom på tidevannet rundt noen av øyene på vestkysten; vi hadde veldig god tid til å studere Caol Ila-destilleret med drøye fem knop strøm imot og en marsjfart på ca seks knop. Mener vi gjorde 0,6 knop fremover på det tregeste. Om båten du har kjøpt har litt bedre fartspotensiale trenger ikke dette å være en stor greie, men lurt å ikke måtte stampe imot når vind møter strøm. Du kan alltids gå rundt de trange sundene og unngår da det meste av problematikken, men da er det mindre spennende utsikt. Jeg synes Islay er et fint stopp. Liten marina, men du kan også ligge på svai. Oban er også verdt et stopp, her synes jeg det greieste er å ligge i marinaen på Kererra, så kan du ta den lille ferja som går til land. Turen rundt øya er kjempefin. Marinaen har god plass og dieselbrygge jeg ikke hadde noe å utsette på. I selve kanalen har jeg fått ombord skikkelig dårlig diesel etter første sluse når du kommer vestfra, men jeg kan ha hatt uflaks. Før Nordsjøen kan du fylle diesel i Inverness Marina, eller i havnebassenget inne i Kanalen like før siste slusene. Caley Marina har vel også diesel, rett før Inverness. I kanalen ligger du noen steder ved små landsbyer, andre steder kan du være mutters alene. Anbefaler å ta god tid her. Selve slusingen er grei skuring, men litt krøkkete om en er alene. Med to går det fint så lenge det ikke er så lang vei fra styreposisjon til å håndtere tau, ellers kan det nok være greit å være tre. Mest turbulens i slusene på vei opp, så ikke om å gjøre å ligge helt fremst i slusa, men det er ikke akkurat Panamakanalen vi snakker her, så det ordner seg. Eneste skumle kan være fingre i klem, gjelder å passe litt på. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 (redigert) Hvor lang rekkevidde har båten og hva er marsjfart? Båttype? vi har kryssa t/r over til Edinburgh og London. Flotte turer men Nordsjøen er krapp og slingrete om været ikke spiller på lag ? vær: yr.no. Bruk hav varsel og varsel for Fiskebankene. Det gis gode værmeldinger for flere oljeplatformer på ruta. Jeg bruker også grib filer i weather4d appen. Her er det flere modeller som man kan sammenligne 2 på tur går greit. 3 funker bra. Da går vi 4/8 vakter. Er vi 2 går vi 4/4 på dagen og 3/3 på natta i Edinburgh var det 6 m forskjell på flo og fjære. Bruk Navionics på ipad. Det gir god oversikt over strøm og tidevann Redigert 18.Februar.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jepp. Svart 19.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 Hei Takk for mye bra info Båten er en 33f rib(med cabin) 2 motorer som har rekkevidde på 400n så det kommer til å gå bra + jeg tar med 100 liter ekstra Om være tillater så er planen å kjøre 22-28 knop. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 19.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 Veldig fin tur gjennom Caledonien kanalen. Forskjellige små landsbyer, blir ikke feil å stoppe noen steder. Sjekk Crinan kanalen også. Har ikke fått gått den selv da båten stikker for dypt. Er dere på ferie ville jeg sjekket denne, men det er en del sluser så tar tid. Behagelig med lite strøm i kanalene. Blir veldig spesielle bølger når det er mye strøm. Vær obs på høyt bensinforbruk hvis dere må gå under planefart. Høres uansett ut som ett eventyr. Selv foretrekker jeg å være minst 3 på tur, da blir det 2 timer på og 4 (eller mer) av. Relativt uthvilt når jeg kommer frem. 2 turer gjennom calidonen kanalen pluss en uke med ferie i Skotland, og jeg har ikke opplevd hovedattraksjon. Har ikke regnet noen gang når jeg har vært der. Til og med sett sola. Skottene er forresten superhyggelige. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 Denne viser turen gjennom kanalen og litt til: https://tv.nrk.no/serie/med-kjaerlighet-for-kanaler/2019/KOID22004019/avspiller Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.