Jump to content

Edit History

Multiknott

Multiknott

Takk for alle tips og innspill! 

 

Jeg var i båten igjen i går for å måle på nytt i tilfelle forrige måling var feil.

Det viser seg at målingen sist må ha vært feil. I går kunne jeg registrere følgende:

 

Spenning på forbruksbatteribank da jeg ankom var 13,15V.  Dette var på kvelden og det var overskyet, så solcellepanelet ladet ikke lengre (solcelleregulator viste at lading var av).

Da jeg startet motoren og kjørte den med litt turtall, viste multimeteret (ved måling direkte på polene på batteri) en veldig kort periode verdier mellom 14,4V og 14,5V før det stabiliserte seg - hvis man kan kalle det det - på verdier mellom 14,37V og 14,4V.

 

Det var 2 varmegrader ute, så jeg antar at det på daværende tidspunkt var litt å gå på iom at spenning på batteriene ikke må overstige 14,4V ved en temperatur på 25 grader?

 

MEN:  Det jeg ikke likte (eller forstår) var at da jeg dro motoren ned på tomgang, viste spenningen (fremdeles målt direkte på batteripolene) 14,5V.

Jeg turde da ikke å kjøre motoren på tomgang før jeg har funnet ut noe mer.

 

Hva tenker dere om dette? Burde jeg med bakgrunn i dette bytte dynamo for ikke å risikere å ødelegge batteriene kanskje?

Eller evt. se om det er mulig å få tak i en ny ekstern regulator som kan gjøre jobben? 

 

 

 

 

 

Multiknott

Multiknott

Takk for alle tips og innspill! 

 

Jeg var i båten igjen i går for å måle på nytt i tilfelle forrige måling var feil.

Det viser seg at målingen sist må ha vært feil. I går kunne jeg registrere følgende:

 

Spenning på forbruksbatteribank da jeg ankom var 13,15V.  Dette var på kvelden og det var overskyet, så solcellepanelet ladet ikke lengre (solcelleregulator viste at lading var av).

Da jeg startet motoren og kjørte den med litt turtall, viste multimeteret (ved måling direkte på polene på batteri) en veldig kort periode verdier mellom 14,4V og 14,5V før det stabiliserte seg - hvis man kan kalle det det - på verdier mellom 14,37V og 14,4V.

 

Det var 2 varmegrader ute, så jeg antar at det på daværende tidspunkt var litt å gå på iom at spenning på batteriene ikke må overstige 14,4V ved en temperatur på 25 grader?

 

MEN:  Det jeg ikke likte (eller forstår) var at da jeg dro motoren ned på tomgang, viste spenningen (fremdeles målt direkte på batteripolene) 14,5V.

Jeg turde da ikke å kjøre motoren på tomgang før jeg har funnet ut noe mer.

 

Hva tenker dere om dette? Burde jeg med bakgrunn i dette bytte dynamo for ikke å risikere å ødelegge batteriene kanskje?

 

 

 

 

 



×
×
  • Create New...