
Joerg Becker
Med toppladet batteri ser du det maksimale regulatoren er innstilt til.
Med 2°C (så sant også på batteri) er 14,5V ikke noe problem.
Derimot er det et problem når batteriene ville ha >25°C.
<14,4V er normal.
At dynamoen regulerer litt lengre opp når den går sakte ansees også som vanlig,
selvfølgelig sålenge den ikke omsider øker til skadelige verdier.
Før du konkluderer videre trenger du å se hva dynamoen gjør ellers.
Dvs. hvor høy setpoint/ladesluttspenningen er når det blir varmere.
Et videre poeng er å skille mellom setpoint/ladesluttspenning og ladestrøm.
Regulatoren kan holde spenningen konstant på setpoint når batteriene er full, og det ikke finnes parallell last som går over maks -mulig - effekt.
Det finnes ganske mange der ute som reiser med skade diodebro uten å skjønne dette.
Men 1 stykke diode (av 6 per vanlig bro) resulterer 33% mindre effekt.
En dynamo som f.eks. er ratet til 90A kunne da ikke levere mer enn 60A.
Følger det 1 diode til da blir det veldig sannsynlig at det blir faseslutt = kortslutning.
Skade på diode er ikke nødvendigvis noe som resulterer av et hendelse,
men skjer også snikende / økende over levetiden av diodene.
Derfor anbefales det å sjekke dynamoen av og til senest når den ha blitt noen år gamle,
gått noen tusen timer, men i hvert fall når det fantes hendelser med kortslutninger (et sted, uansett hvor) eller når det ble oppdaget dårlige kontakter mellom dynamo og batteriene.
Skade på dioder, enten direkte eller pågående ved vanlig aldring,
kan diagnostiseres med oscilloskop innen et minutt.
Å reparere/bytte et diodebro er vanligvis et enkelt sak og lønner seg nesten alltid,
også preventiv for å skåne resten.
Jørg