Havørnseiler Startet 19.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2021 Hvordan er mulighetene for å montere en utenbords påhengsmotor på denne båttypen? Hvilken motor vil anbefales ? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 19.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 Velkommen til forumet og lykke til. Burde funke fint å sette påhenger på en Accent med en brakett på hekken. Anbefaler deg å se etter påhengere som har propell med lav stigning og gjerne med ekstra lang stamme for å unngå at motoren suger luft i sjøgang. Eksempel på en slik motor. Med 6 hesters hjulvisp på hekken må du regne med mindre driv i sjøgang og lavere hastighet når det blåser imot i forhold til innenbords. Noe særlig tyngre motor enn den jeg lenket til ville jeg ikke anbefalt. Det er et helsike å bakse med en tung utenbords på tuppen av hekken. Sitér dette innlegget Link to post
happy Sailor Svart 19.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 (redigert) Har en Albin Scampi, som vel var storebroren til Accent i sin tid. Den har en 9.9 bakpå, montert av forrige eier. Sitter på en en justerbar brakket fra biltema (tror jeg) som kan heves og senkes (for å justere høyde, ikke for å løfte over vannet). På innsiden er det stivet av med en plate. Den er og montert noe off-senter for å ikke stå i veien for jernet til akterstaget. Badestigen er flyttet til til babord. Løsningen er ikke helt optimal. Skal ikke mye bølger til før propellen suger luft (under halvmeteren), 9.9 HK er litt snaut når båten veier 3.3 tonn og roret får ikke vannstrømmen fra propellen slik at det tar tid før du har styring. For å ikke snakke om lading av batterier, bensin vs diesel++. I min båt skal den originale motoren erstattes etter hvert og jeg ville nok anbefalt det samme til deg. Du er bedre tjent med å finne en overhalt motor rimelig enn å prøve å henge en liten påhenger bakpå.. Du har vel og motor montert under forpiggen og luka der er for liten til å få motoren ut den veien? Kjenner jeg allerede gleder meg til å bære min gjennom båten for å få den ut hovedluka ;) /Happy Redigert 19.Februar.2021 av happy Sailor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 19.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 Hei. Vår første seglbåt var ein Albin Vega med ein 5 hk kortstamma Mariner på hekken. Ikkje verdas beste kombinasjon, men me hadde mange fine turar. Turane er det viktigaste. 20 år seinare har eg framleis motoren, men eg saknar ikkje båten.... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mørebas Accent Svart 16.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2023 Hei, har samme båten og innbordsmotoren har tatt kvelden. Havnet du på en fornuftig løsning eller? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.