Jump to content

Mercruiser 1.7 dti vs 4,3 MPI


Norenglish

Recommended Posts

Hei alle :) 

 

Har en eldre Nordkapp 22 DC med montert Mercruiser 1.7 dti.

Etter en flere feilfri sesonger med kun vanlig vedlikehold (Oljeskift,impeller,anoder,registereim m.m),sjekk og smøring av WG, opplevde vi ( som fryktet/forventet) et motorhavari.

 

 Etter å ha åpnet opp motoren,var det et fint lite hull i stempel nr 4, ( big surprise).

 

Nå kjenner jeg ønske om et nytt motoralternativ står relativt høyt, og vurderer blant annet Mercruiser 4,3 MPi ( 220hk). 

Fordelene med lavt drivstofforbruk med diesel veier ikke opp med vedlikeholdet og "frykten" for neste havari med disse 1.7 DTI motorene

og siden båten og skroget er rimelig "tungt", opplevedes båten også ganske undermotorisert på sjøen. 

 

Det jeg lurer på/trenger bistand med,  er følgende:

 

Hvilken dreving er det  anbefalt for Mercruiser 4,3 MPI V6, ser at drevet som er installert på båten nå er av typen "Alpha One Gen II" har en utveksling på 2.0, 

Hvordan vil dette fungere i praksis med en 4,3 MPi motor som er levert med en utveksling på 1.62 ( Alpha drev) ?

 

Hvor mye "jobb" er et komplett motorbytte fra  1.7 dti til 4,3 MPI, da tenker jeg på innfesting av motor på transom, Alignment,plassering av motorlabber/motorfester?

Drivstoff og det elektriske har jeg sånn ca kontroll på. 

 

Er skifte av motortype vs overhaling verdt det? muligens dette er veldig individet og mtp økonomi, båten er fin og  vi er veldig fornøyd med båttypen men ser jo at

et motorbytte er dyrere i kroner og øre.

 

Takk på forhånd for svar. 

 

 

Link to post

Hvis du har tenkt å beholde båten i noen/mange år, så er motorbytte til noe man blir fornøyd med viktig. Selv det koster litt, men båtlivet er jo ikke gratis. Vet ikke noe om budsjettet ditt, men det finnes jo relativt lette 170-200 hk dieselmotorer fra Mercury og Hyundai. Men de koster jo fort et par hundre båtlapper og oppover. Da får du iallefall både bra fart og superlave drivstoffkostnader.

En brukt Volvo Penta D3-160/190 ville jo også ha vært ideelt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Bygge om til utenbordsmotor er jo ofte noe som kan være økonomisk på sikt for båter i denne størrelsen. Hvis man da ikke av historisk korrekte årsaker vil beholde innenbords.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takker for svar :smiley:

Vekt messig går det nok fint,  4.3 MPI har en tørrvekt på 393kg, ser også at det er andre som montert blant annet Mercruser 350 MPI i samme båttype.  Originalt var båten levert med en Volvo Penta AQ170 (stakkars båtfolk)

 

ombygging til utenbords har jeg sett før.. Er noe med disse 70 tallsbåtene, blir helt uaktuelt her i gården :giggle: 

 

Iforhold til båtpenger er jeg nok mest interessert i motortype som kan benyttes på eksisternde transom og alpha drevet, har skjønt at Cummins Mercruiser QSD 2.0 passer på, muligens også et alternativ!

Link to post

Mercruiser sin 4,5l bensin vil også passe meget godt til båten, samt mercruiser sin 3,0 tdi v6 diesel, tenker jeg.

Er ikke dette en litt tung båt? Antar at det vil bli en totalt annen kjøreopplevelse ved  å få effekt et stykke opp på 200-tallet, men selvfølgelig det koster nok en del. Hvilke preferanser du har styrer mye her.

 

Helt enig med Teerex om at det er viktig å bytte til noe man blir fornøyd med, og at det kan være verdt investeringen hvis planen er å ha båten i en del år.

 

Link to post

Båten er helt klart tung iforhold til dagens 22 daycruisere, vil tippe fra 1800kg og oppover, opplevde også båten noe "tung" å få oppi halvplan-plan fart. Marsjfart lå på ca 16 kn med en topp på ca 21 med dagens motoroppsett.

 

Mine preferanser er helt klart å ha en først  noenlunde driftssikker båt pluss  fartsresurser, har ikke dårlig tid på vannet, men har noe sjømil i reise vei til våre favoritter destinasjoner. 

Link to post

Motorbytte dyrere i kroner og øre? ja er det det?? hmm. Det er lett å foreslå altmulig slags motorer når det er andre sine penger ser eg. 

En slik v6 du nevner blir heilt supert det. Det vil bli en heilt annen båt både mht kraft og støy og ikkje minst mht vibrasjoner. Desse 1.7 greierne er noe skikkelig skrammel.  Det blir ny båt. Motorfester er ikkje noe problem å tenke på.  Allignment og det der fikser du, må uansett ha det verktøyet til det så bli det bra. Ingen hokus pokus akkurat. Bere god gammel plunder og justering.

Men drevet ja, det må du bytte. Ingen vei utenom. Men siden du har et å selge så kan ikkje det være all verden å få byttet til en tilsvarende med samme utveksling. Alpha er nå det absolutt billigste og mest utbredte drevet. 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Cerberus skrev 38 minutter siden:

30.000 i deler men hvem vil vel kjøpe en hjemmeoverhalet motor til verkstedoverhalt pris? Antagelig ingen. Ikkje vil en stå inne for den risikoen heller vil eg tru. 

Beste er å selge som repobjekt ja. 

 

Blir det såpass som 30.000,-? Jeg tenkte bare nye stempler og ringer og sjekke dysene. Ikke overhalt, bare reparert. Men om delene er så dyre har det vel lite for seg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...