Norenglish Startet 19.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2021 Hei alle :) Har en eldre Nordkapp 22 DC med montert Mercruiser 1.7 dti. Etter en flere feilfri sesonger med kun vanlig vedlikehold (Oljeskift,impeller,anoder,registereim m.m),sjekk og smøring av WG, opplevde vi ( som fryktet/forventet) et motorhavari. Etter å ha åpnet opp motoren,var det et fint lite hull i stempel nr 4, ( big surprise). Nå kjenner jeg ønske om et nytt motoralternativ står relativt høyt, og vurderer blant annet Mercruiser 4,3 MPi ( 220hk). Fordelene med lavt drivstofforbruk med diesel veier ikke opp med vedlikeholdet og "frykten" for neste havari med disse 1.7 DTI motorene og siden båten og skroget er rimelig "tungt", opplevedes båten også ganske undermotorisert på sjøen. Det jeg lurer på/trenger bistand med, er følgende: Hvilken dreving er det anbefalt for Mercruiser 4,3 MPI V6, ser at drevet som er installert på båten nå er av typen "Alpha One Gen II" har en utveksling på 2.0, Hvordan vil dette fungere i praksis med en 4,3 MPi motor som er levert med en utveksling på 1.62 ( Alpha drev) ? Hvor mye "jobb" er et komplett motorbytte fra 1.7 dti til 4,3 MPI, da tenker jeg på innfesting av motor på transom, Alignment,plassering av motorlabber/motorfester? Drivstoff og det elektriske har jeg sånn ca kontroll på. Er skifte av motortype vs overhaling verdt det? muligens dette er veldig individet og mtp økonomi, båten er fin og vi er veldig fornøyd med båttypen men ser jo at et motorbytte er dyrere i kroner og øre. Takk på forhånd for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 Hvis du har tenkt å beholde båten i noen/mange år, så er motorbytte til noe man blir fornøyd med viktig. Selv det koster litt, men båtlivet er jo ikke gratis. Vet ikke noe om budsjettet ditt, men det finnes jo relativt lette 170-200 hk dieselmotorer fra Mercury og Hyundai. Men de koster jo fort et par hundre båtlapper og oppover. Da får du iallefall både bra fart og superlave drivstoffkostnader. En brukt Volvo Penta D3-160/190 ville jo også ha vært ideelt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jens_P Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 Vet ikke hvor mye mer vekt båten din tåler akterut. Merc 1,7 med drev veier 296kg tørr i følge datablad, De fleste andre motorer vil veie mer enn den du har i dag. Et moment å ta med i vurderingene. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Teerex Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 Bygge om til utenbordsmotor er jo ofte noe som kan være økonomisk på sikt for båter i denne størrelsen. Hvis man da ikke av historisk korrekte årsaker vil beholde innenbords. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Norenglish Svart 21.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Takker for svar Vekt messig går det nok fint, 4.3 MPI har en tørrvekt på 393kg, ser også at det er andre som montert blant annet Mercruser 350 MPI i samme båttype. Originalt var båten levert med en Volvo Penta AQ170 (stakkars båtfolk) ombygging til utenbords har jeg sett før.. Er noe med disse 70 tallsbåtene, blir helt uaktuelt her i gården Iforhold til båtpenger er jeg nok mest interessert i motortype som kan benyttes på eksisternde transom og alpha drevet, har skjønt at Cummins Mercruiser QSD 2.0 passer på, muligens også et alternativ! Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Mercruiser sin 4,5l bensin vil også passe meget godt til båten, samt mercruiser sin 3,0 tdi v6 diesel, tenker jeg. Er ikke dette en litt tung båt? Antar at det vil bli en totalt annen kjøreopplevelse ved å få effekt et stykke opp på 200-tallet, men selvfølgelig det koster nok en del. Hvilke preferanser du har styrer mye her. Helt enig med Teerex om at det er viktig å bytte til noe man blir fornøyd med, og at det kan være verdt investeringen hvis planen er å ha båten i en del år. Sitér dette innlegget Link to post
Norenglish Svart 21.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Båten er helt klart tung iforhold til dagens 22 daycruisere, vil tippe fra 1800kg og oppover, opplevde også båten noe "tung" å få oppi halvplan-plan fart. Marsjfart lå på ca 16 kn med en topp på ca 21 med dagens motoroppsett. Mine preferanser er helt klart å ha en først noenlunde driftssikker båt pluss fartsresurser, har ikke dårlig tid på vannet, men har noe sjømil i reise vei til våre favoritter destinasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Leit å høre om skaden. Hvordan kjørte dere da det skjedde? Årgang på motor? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Jeg kan ikke noe om hvordan motorfestene passer, men jeg tenker at en slik båt fortjener en bensin V8. Enkelt vedlikehold, rimelige deler og siden du har krefter i massevis trenger du ikke å være så hard på gassen. Da blir ikke forbruket så ille heller. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 22.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 (redigert) Motorbytte dyrere i kroner og øre? ja er det det?? hmm. Det er lett å foreslå altmulig slags motorer når det er andre sine penger ser eg. En slik v6 du nevner blir heilt supert det. Det vil bli en heilt annen båt både mht kraft og støy og ikkje minst mht vibrasjoner. Desse 1.7 greierne er noe skikkelig skrammel. Det blir ny båt. Motorfester er ikkje noe problem å tenke på. Allignment og det der fikser du, må uansett ha det verktøyet til det så bli det bra. Ingen hokus pokus akkurat. Bere god gammel plunder og justering. Men drevet ja, det må du bytte. Ingen vei utenom. Men siden du har et å selge så kan ikkje det være all verden å få byttet til en tilsvarende med samme utveksling. Alpha er nå det absolutt billigste og mest utbredte drevet. Redigert 22.Februar.2021 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Norenglish Svart 22.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 Takk så mye for gode råd her Cerberus :) Da ser det ut som det blir motorbytte! Finn.no/ bruktmarked er vell mest aktuelt? usikker om det noen forhandlere som fremdeles tilbyr motorpakker + drev av denne typen motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Norenglish Svart 22.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 12 hours ago, Bigdrago said: Leit å høre om skaden. Hvordan kjørte dere da det skjedde? Årgang på motor? Ingen unormal kjøring! marsjfart deretter mistet motorkraft + ekstreme mengder hvit røyk. mistenker dårlig spreding av dysa, Wastgaten fungerte helt fint og turbotrykket var ikke høyt når dette skjedde Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 Om du reparerer den gamle motoren har du en komplett pakke som burde være salgbar og attraktiv i markedet når du skal bytte til ny motor. Forutsatt at ikke deleprisene overstiger motorverdi da;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sørlandet2 Svart 22.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 En fin klassiker fortjener en oppgradering. Vil tro bensinmotor, som du reffererer til, vil fungere fint. Behagelig støybildet, lite vibrasjoner, og annet. En fin prosjekttråd på hamnen.se hvor de har en større oppgradering av en flott klassiker. https://www.hamnen.se/kunskap/ny-motor-i-gammal-bat-ar-det-vart-det/ Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 22.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 30.000 i deler men hvem vil vel kjøpe en hjemmeoverhalet motor til verkstedoverhalt pris? Antagelig ingen. Ikkje vil en stå inne for den risikoen heller vil eg tru. Beste er å selge som repobjekt ja. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 Cerberus skrev 38 minutter siden: 30.000 i deler men hvem vil vel kjøpe en hjemmeoverhalet motor til verkstedoverhalt pris? Antagelig ingen. Ikkje vil en stå inne for den risikoen heller vil eg tru. Beste er å selge som repobjekt ja. Blir det såpass som 30.000,-? Jeg tenkte bare nye stempler og ringer og sjekke dysene. Ikke overhalt, bare reparert. Men om delene er så dyre har det vel lite for seg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.