Jump to content

VR båtsimulator

jotto

Recommended Posts

Er det noen interesse for en VR båtsimulator? For relativt ferske båteiere (og også erfarne, hvis vi tør å innrømme det), så kan det være stressende å legge til med en dyr og fin båt. Jeg begynte å lage en simulator for Oculus Quest 2 VR-briller for moro skyld, og den har etterhvert blitt relativt realistisk.

Jeg har lagt inn fysikk for påhengsmotor, baugthruster, drag i vannet etc. Etterhvert kommer jeg til å legge inn vind og strøm for å gjøre det mere realistisk (og vanskelig).

Dette er ikke ment som et spill, men som et treningsverktøy der man kan sitte og øve på hvordan båten oppfører seg og hvordan den håndteres i forskjellige forhold i sin egen stue uten å være redd for å ødelegge egne eller andres båter. Det finnes noen skipssimulatorer, men de er enten spillpreget, lite realistiske eller lite relevante for småbåter med påhengsmotor.

Hvis noen av dere har Oculus Quest 2, så kan jeg sende over en kopi til uttesting.

vrsim.jpg.4b7f2d299fbe6ff2f60f2cd366dbaf9b.jpg

Har ikke Oculus selv, men må gi deg tommelen opp for dette!

Kan jo komme godt med for de som f.eks tar båtførerprøven uten å ha tilgang til en båt og øve med. Det kan være en fin plass å selge det inn
For foreldre som skal slippe poden ut i sin første båt må jo dette være gull å kunne trene og illustrere litt hjemme i stuen før man legger ut på den første turen. 

Synes dette var en særdeles god ide, og ønsker deg hell og lykke med prosjektet. 

Taskeladden. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

k1mbo skrev for 9 timer siden:

Funker dette på Ocolus Quest 1?

Synest absolutt dette er en bra ting👍🏻😊

Så kunne resten av mannskapet få tørrtrent litt og😊

Vil du utvide til 2 motoriserte cabincruisere?

Jeg har ikke testet det på Quest 1. Jeg er usikker på om den har power nok til å kjøre det, men du kan iallefall kjøre det fra PCen over Oculus Link. Jeg sender deg linker til begge :)

Om jeg utvider til 2-motors får tiden vise... hvis folk har nytte av det, så kan det fort bli det :yesnod:

Fikk lastet ned å testet litt i lunsjen i dag 😉 Bruker Rift S, og det funker helt supert 👍

Førsteinntrykket er meget bra. Like forbanna vanskelig å legge til pent 😉 Båten synes jeg er veldig realistisk. Det eneste som kan slo meg er at den virker å ha litt mindre "sig" i seg enn i virkeligheten. Den stopper ganske raskt opp i bevegelse, noe som gjør det litt enklere å redde seg inn. I en fremtidig versjon så hadde jo mulighet til å justere på ulike parameter som vind og strøm vært kult. Siden jeg konverterer til seilbåt i år også, så hadde jo mulighet for andre båttyper også vært gull!

Alt i alt veldig kult, og er gjerne med å teste videre. Selv uten VR vil jeg tenke at man kan lære mye å båtens bevegelse ved en slik simulator.

Veldig bra første utkast :) 

Som nevnt tidligere så stopper nok båten opp litt for fort. Så synes jeg gass og gir var litt vanskelig. Var veldig enkelt å sette den i gir å gi masse gass på samme tid. Som gjorde det litt ekstra stress. Ett alternativ kan vel være å lage om gass/gir hendel til å være separat. En hendel til gir og en til gass. 

Ellers savner jeg muligheten for å legge til longside! :) 

Her er det mye potensiale! :) 

• 1 år senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...