Jump to content

Feriehus og gjestehavn i ytre Oslofjord?

lr-80

Recommended Posts

Hei

Storfamilien har korona-avbestilt sommerhus i Danmark, og leter etter noe i Norge. Da ser jeg mitt snitt til å spille inn et koselig sted i hjemmelig farvann, der vi kunne seile ned og bo i båten, mens resten (2-3 familier) leier feriebolig i rimelig nærhet. Ideelt sett bør det være litt fasiliteter som fin strand og kanskje noe annet gøy for barn i nærheten. Etter mye bølger rundt Rakke i fjor som var første året med seilbåt for oss, ønsker vi ikke å gå lenger på familietur. Et alternativ er Jomfruland men da må jeg nok seile selv, evt med mannskap fra mannskapsbørsen. Jeg må ha en trygg havn til båten (i fjor blåste det godt). 

Noen som har erfaringer og tips?

B91BDF3A-55D2-464E-8AF2-1635C08EF8FC.jpeg.510c6f16d21ea63b35a14a8646ebc0e8.jpeg

Selvom det tøyer distansen din litt: leie deg en sommer-plass til båten utenfor Kragerø Spa, og booke leiehytter eller rom til storfamilien? Der er det vel basseng, golf/minigolf (tror jeg - ikke benyttet fasiliteter selv), samtidig som Kragerø by, Portør og diverse andre steder kan undersøkes på vindstille og mest perfekte dagene? Til Kragerø går det vel ferge, så stor-båten kan ligge igjen. Til Portør kommer dere med bil. Risør er nærheten med bil og buss. Dere kommer også til Jomfruland med fergen (det er begrenset hvor mangedager dere får lov til å ligge med Storbåten der, man ønsker ikke "fastboende" sommerturister.)

Å komme seg ned dit med båten: det gjør du rett og slett selv ved å håndplukke den riktige dagen og kjøre non-stop til du er fremme - familien kan jo komme med buss eller bil. Mulig det høres litt eplekjekt ut. Men vi har vært en båtgjeng med både seil- og motorbåter, og Oslo-Kragerø (og motsatt vei) er en fin non-stop etappe - sånn i farten mener jeg det er litt over 85 nm. Kan jo kjøre til Tallakshavn (ca Tønsberg Tønne) på kvelden, sove der, og ta kl 04:00 etappen videre. Morgen-etappene er jo ofte transportvennlige om du ikke ønsker natt-seilas, eller trenger å bryte opp distansen. Men jeg har stor respekt og forståelse for at det virker litt voldsomt om man ikke har gjort det før.

nordan family 27 skrev for 4 timer siden:

Selvom det tøyer distansen din litt: leie deg en sommer-plass til båten utenfor Kragerø Spa, og booke leiehytter eller rom til storfamilien? Der er det vel basseng, golf/minigolf (tror jeg - ikke benyttet fasiliteter selv), samtidig som Kragerø by, Portør og diverse andre steder kan undersøkes på vindstille og mest perfekte dagene? Til Kragerø går det vel ferge, så stor-båten kan ligge igjen. Til Portør kommer dere med bil. Risør er nærheten med bil og buss. Dere kommer også til Jomfruland med fergen (det er begrenset hvor mangedager dere får lov til å ligge med Storbåten der, man ønsker ikke "fastboende" sommerturister.)

Å komme seg ned dit med båten: det gjør du rett og slett selv ved å håndplukke den riktige dagen og kjøre non-stop til du er fremme - familien kan jo komme med buss eller bil. Mulig det høres litt eplekjekt ut. Men vi har vært en båtgjeng med både seil- og motorbåter, og Oslo-Kragerø (og motsatt vei) er en fin non-stop etappe - sånn i farten mener jeg det er litt over 85 nm. Kan jo kjøre til Tallakshavn (ca Tønsberg Tønne) på kvelden, sove der, og ta kl 04:00 etappen videre. Morgen-etappene er jo ofte transportvennlige om du ikke ønsker natt-seilas, eller trenger å bryte opp distansen. Men jeg har stor respekt og forståelse for at det virker litt voldsomt om man ikke har gjort det før.

Takk for gode tips. Vi var ferskinger i fjor, tok etappen Tallakshavn-Risør og Jomfruland-Tallakshavn og jeg gjør det gjerne igjen under gode forhold. Litt uflaks og litt erfaringsbrist gjorde det hele litt spennende (mye gammel sjø, et seil som kilte seg i halyard wrap). Kona trenger noen rene gode opplevelser først. Men absolutt mulig å seile ned på «guttetur». 

Redigert av lr-80 (see edit history)

"Fersking-feilene" er typisk å seile etter klokka og kalenderen - etterhvert så seiler man etter været uavhengig av klokke og kalender. Har etter at vi begynte med det stort sett bare gode opplevelser - de dårlige knytter seg til "kalender" feriene hvor man la fra kai på når værforholdene tilsa at det var mindre klokt. Svært viktig at konemor og unger slipper kjedelige opplevelser - båtlivet skal nytes og gi glede, ikke angst og bekymring :-) Og er man i tvil, så an noen kjøre buss eller bil og mønstre på / av underveis.

nordan family 27 skrev On 22.2.2021 at 22.09:

"Fersking-feilene" er typisk å seile etter klokka og kalenderen - etterhvert så seiler man etter været uavhengig av klokke og kalender. Har etter at vi begynte med det stort sett bare gode opplevelser - de dårlige knytter seg til "kalender" feriene hvor man la fra kai på når værforholdene tilsa at det var mindre klokt. Svært viktig at konemor og unger slipper kjedelige opplevelser - båtlivet skal nytes og gi glede, ikke angst og bekymring :-) Og er man i tvil, så an noen kjøre buss eller bil og mønstre på / av underveis.

Jepp. Derav ønske om Oslofjorden i år. C7360D5A-6070-4505-A071-AEC84BD75885.jpeg.08d8514e5cc7de2e541b3ed879638476.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...