Jump to content

Hva er forskjell i kraft på en bensinmotor og diesel?


bensinmotor

Recommended Posts

På den annen side: Dieselmotorer med lavere turtall har defror høyere dreiemoment ved samme ytelse.

Ja, hmmm.....? Eller omvendt? :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hva slags motor vil ha en slik karakteristikk da?

 

Bilde

 

Skal jeg våge meg til å tippe er det en stor 6 syl eller en liten 8 syl bensinmotor. Men, selvfølgelig, en av de nye moderne hurtiggående dieselmotorene kan kanskje oppvise slike prestanda...

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Turbo ja, det tenkte jeg faktisk ikke på siden det var bensinmotor....

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Nå blir jeg (håper jeg) stemplet som petimeter, men jeg vil minne om at kraft måles i N (SI-systemet) eller kp (det tekniske systemet), mens kW og hk er effekt (energiomsetning per tidsenhet). Moment er Nm og kpm. Noen "gamlinger" skriver ennå kgm, men det har aldri vært korrekt. Det er viktig å bruke riktige betegnelser slik at det er det man vil formidle som blir skrevet.

Link to post

Nå blir jeg (håper jeg) stemplet som petimeter, men jeg vil minne om at kraft måles i N (SI-systemet) eller kp (det tekniske systemet), mens kW og hk er effekt (energiomsetning per tidsenhet). Moment er Nm og kpm. Noen "gamlinger" skriver ennå kgm, men det har aldri vært korrekt. Det er viktig å bruke riktige betegnelser slik at det er det man vil formidle som blir skrevet.

 

I tegningen under brukes også kp som betegnelse, og noen spurte om hva det sto for i tidliigere innlegg ( http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=15859&st=10 )

 

Jeg svarte at jeg trodde 1 KP=9.8N og at tilsvarer 1 KG . KP trodde jeg også ble kalt kilogramkraft.

 

Er det noe sannhetsgehalt i dette "MOTORDOKTOREN" ??

 

 

Bilde

Link to post

Jeg svarte at jeg trodde 1 KP=9.8N og at tilsvarer 1 KG . KP trodde jeg også ble kalt kilogramkraft.

 

Er det noe sannhetsgehalt i dette "MOTORDOKTOREN" ??

Bilde

Ikke så rent galt dette. 1 kp (9.8N) er lik ("tyngde"-) kraften som virker på en MASSE lik 1 kg i jordens gravitasjonsfelt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Spørsmålet ditt er vel besvart allerede, men jeg kan presisere litt. 1 kp er en kraft. 1 kg er en masse. 1 kg er 1 kg på jorden og på Månen, men 1 kg trykker ned i en vekt med en kraft på ca. 9,81 N (ca. 1 kp) her på Jorden. På Månen trykker 1 kg ned i vekta med ca. 1/6 av 9,81 N.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...