bensinmotor Startet 26.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2005 Hallo ! Hva er forskjell i kraft på en bensinmotor og diesel? har en bensinmotor på 32 hk og dreimoment på 170 Nm på 1000 O/min, Hva tilsvarer det på en Diesel motor i kraft???? Sitér dette innlegget Link to post
hamami Svart 27.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Når det gjelder dreiemomentet så må du opp i ca det dobble i antall hk på en bensin i forhold til diesel(bil) Så har du en 115 hk diesel så må du opp i ca 230 hk bensin for å få samme dreiemomentet.. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Ytelse er dreiemoment ganger turtall. Derfor har alle motorer samme dreiemoment hvis ytelese og turtall er det samme. På den annen side: Dieselmotorer med lavere turtall har defror høyere dreiemoment ved samme ytelse. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
REM Svart 27.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 På den annen side: Dieselmotorer med lavere turtall har defror høyere dreiemoment ved samme ytelse.Ja, hmmm.....? Eller omvendt? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Krapyl Svart 27.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Hva slags motor vil ha en slik karakteristikk da? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Hulda Svart 27.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Hva slags motor vil ha en slik karakteristikk da? Wickmann. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 27.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Wichmann? Poseidon på 5000 vindinger? Det hadde blitt virkelig rå lyd. For å slutte å tulle. Det er gjutjärnsmotorn fra Trollhättan. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Festina Lente IV Svart 27.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Hva slags motor vil ha en slik karakteristikk da? Skal jeg våge meg til å tippe er det en stor 6 syl eller en liten 8 syl bensinmotor. Men, selvfølgelig, en av de nye moderne hurtiggående dieselmotorene kan kanskje oppvise slike prestanda... Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Krapyl Svart 27.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Egentlig var dette noe fleipete ment, men; Det er en firesylindret toliters turbomatet bensinmotor. Trollkraft fra de dype skoger. Selvfølgelig HELT elektronisk styrt. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Festina Lente IV Svart 27.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Turbo ja, det tenkte jeg faktisk ikke på siden det var bensinmotor.... Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Motordoktoren Svart 27.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Nå blir jeg (håper jeg) stemplet som petimeter, men jeg vil minne om at kraft måles i N (SI-systemet) eller kp (det tekniske systemet), mens kW og hk er effekt (energiomsetning per tidsenhet). Moment er Nm og kpm. Noen "gamlinger" skriver ennå kgm, men det har aldri vært korrekt. Det er viktig å bruke riktige betegnelser slik at det er det man vil formidle som blir skrevet. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 27.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Nå blir jeg (håper jeg) stemplet som petimeter, men jeg vil minne om at kraft måles i N (SI-systemet) eller kp (det tekniske systemet), mens kW og hk er effekt (energiomsetning per tidsenhet). Moment er Nm og kpm. Noen "gamlinger" skriver ennå kgm, men det har aldri vært korrekt. Det er viktig å bruke riktige betegnelser slik at det er det man vil formidle som blir skrevet. I tegningen under brukes også kp som betegnelse, og noen spurte om hva det sto for i tidliigere innlegg ( http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=15859&st=10 ) Jeg svarte at jeg trodde 1 KP=9.8N og at tilsvarer 1 KG . KP trodde jeg også ble kalt kilogramkraft. Er det noe sannhetsgehalt i dette "MOTORDOKTOREN" ?? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Jeg svarte at jeg trodde 1 KP=9.8N og at tilsvarer 1 KG . KP trodde jeg også ble kalt kilogramkraft. Er det noe sannhetsgehalt i dette "MOTORDOKTOREN" ?? Ikke så rent galt dette. 1 kp (9.8N) er lik ("tyngde"-) kraften som virker på en MASSE lik 1 kg i jordens gravitasjonsfelt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
bensinmotor Svart 27.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Sier takk for alle gode svar... Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 31.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2005 Spørsmålet ditt er vel besvart allerede, men jeg kan presisere litt. 1 kp er en kraft. 1 kg er en masse. 1 kg er 1 kg på jorden og på Månen, men 1 kg trykker ned i en vekt med en kraft på ca. 9,81 N (ca. 1 kp) her på Jorden. På Månen trykker 1 kg ned i vekta med ca. 1/6 av 9,81 N. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.