Grand Banks jr
Nå skal Neptimen oppgraderes, og det gleder vi oss til . De som kjenner meg her inne fikk med seg at i 2020 overnattet jeg 24 døgn i hjemmehavn i fjor
, fordi vi hadde leid ut huset og motoren gikk ad undas 3 dager før ferien. I hele høst og vinter har jeg vurdert hva vi skal gjøre, og nå er konklusjonen her.
Så da skal jeg demontere eksisterende TMD40A, og putte inn en 41B. Fra en motor med (potensielt) store utfordringer, til en som er overhalt av kyndig mekaniker og har byttet mange slitedeler og er klar for et nytt langt liv i båt. Fra 124 hk til 200 hk. Den vil nok passe bedre i denne halvplanende båten, og ut fra hvordan jeg vurderer det vil den kunne rusle med et effektuttak på ca 140-150 hk og båten vil ligge i ca 14-15 knop. Noe jeg tror både den og jeg vil trives godt med. (Tørrere båt, og mer stabil i sidesjø.)
I forbindelse med motorbytte kommer jeg til å ha MANGE spørsmål, og håper på hjelp fra dere som er kyndig på dette. Jeg har aldri byttet en innenbordsmotor før, så det blir noe helt nytt. Jeg har lest diverse om oppretting av motor etc, men kommer sikkert til å ha også banale spørsmål. Så se i nåde med meg
Og ja, jeg gleder meg til en sommer med en motor som går uten å gå varm, og som har krefter nok til ferielastet båt...
Hva er smart å gjøre når man bytter motor?