Timmeeh Startet 21.Februar.2021 Del på Facebook Startet 21.Februar.2021 Hei, driver å ser langsiktig her og tenker jeg skal ha meg en sjark etterhvert. 25-30 fot. de første årene blir det et såkalt hobbykos prosjekt med litt snekring og rigging på dekk osv osv. Mange av disse 70-80 talls sjarkene har jo skiftet motor og gir, og gjerne propellanlegg også. Men det dukker opp en og annen med gammel drivlinje. Hvilke alternativer har man hvis man ønsker vridbart anlegg idag? Hvis jeg finner et skall nærmest, og vil sette i ny motor, gir og propellanlegg. Da koster det vel adskillig mer enn det smaker? Har ikke prøvd sluregir, men skal man andøve å dra garn som jeg tenker så er jo vridbart å foretrekke. Finner lite på nett altså, hvp25 gir med propell er det eneste. Lukter herfra at det er dyrt. Kanskje verd å finne en med vridbart anlegg og heller overhale dette da evt, og få ny pakkboks og alt? Selfa 26, myra 25/27, malo etc er aktuelle kandidater.... Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 21.Februar.2021 Del på Facebook Svart 21.Februar.2021 Fikk pris på ca 60.000 + mva fra West mekan for det som er bak klemflensen på et Sabb HVP 25 gir. Hva andre tar vet jeg ikke. Nogva er også et alternativ. Det er vel ikke så mange som linjeborer slike akslinger så antall leverandører er nok heller få. Gir med slureventil tror jeg blir en del billigere. Har liten erfaring, men virket greit nok de timene jeg har brukt slikt. Har hørt at andre har dårlig erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 21.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2021 Ja det er såpass ja. Da blir det veldig mye billigere med fast propell og sluring.. Da gjelder det å finne båt med vridbart anlegg, så får en heller koste på seg overhaling av dette og giret og evt en nyere motor! Selve propellen og akslingen er vel ganske enkle konstruksjoner... Har kjørt yamaha påhenger i to vintre nå og bare tanken på gammel sabb diesel gjør meg nervøs.. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 22.Februar.2021 Del på Facebook Svart 22.Februar.2021 Ja, enkle konstruksjoner kan du si de er. Men kostnaden med å produsere er nok vesentlig høyere. -Sabben stoler jeg på. Men med utenbords i ræva så vil jeg ikke lengre vekk fra kaiplass enn det er ok å ro tilbake :-) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 22.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2021 Hehe du har et poeng, bare jeg som hadde en sarvet båt med sabb tidligere. Tett tank, tæring på bunnventil og hylserør osv. Ikke noe gøy. Så neste gang skal det være på stell ja. Det eneste som var tett på den båten var dassen. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 22.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2021 Men hvis jeg finner en båt med sabb 2J feks, så er det ofte et hvp15 gir på den. Er det kurant å overhale dette da og sette en 50-60hk motor foran? Blir feil med turtall da, sabben går jo bare på 2000 ca mens 4 syl motorer ofte ligger på 3000-3600..? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 22.Februar.2021 Del på Facebook Svart 22.Februar.2021 Du får spørre Frydenbø. Det jeg ser i manualen (som ligger på F sin side) er at inngående maks moment er 15kpm. De brukte vel 15 giret på den minste Mitsubishien (ca 30hk og 3000rpm?) og 25 giret på den største (70hk og 3000rpm). Om hvp ble brukt på 50hesteren vet jeg ikke. To vidt forskjellige konstruksjoner. 25 giret et "normalt" med trekksteng, og 15 giret hvor hele akslingen skyves når vingene skal vris. Trur eg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 22.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2021 Får ta en telefon kanskje :) er ikke kravstor til fart, men den 2h jeg hadde gjorde 5,5 på marsj. Det er for sakte. Må ha 7, helst nærmere 8 så. Da utgår sabben.. Men hvis man kan bruke gir og propellanlegg til en 2J skal jeg nok klare meg en sesong eller to! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 Overhaling av gammelt vridbart blir fort dyrere enn nytt sluregear. Bare propell hub med blader koster mere enn sluregear. Hadde ikke giddet å bale med et 40 år gammelt utslitt propellanlegg. Det enkleste, billigste og beste vil være nyere motor med hydr, gear & sluring. Har hatt West Mekan hydr vridbar på forrige sjark og var godt fornøyd, men prisen er jo hinsides og kost -nytte til hobbybruk blir jo ikke bra. De fleste som mener at bytte av gear / motor/propellanlegg er en "walk in the park" har ikke gjort dette selv, & jeg kjenner ingen som har gjort jobben selv som vil ta ny sjau frivillig etter et par år. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 23.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 Absolutt noe å tenke på. Skulle vel egentlig fått prøvd sluregir før jeg uttaler meg. For ny drivlinje står høyt i kurs.... Ligger jo med slakt sig forover når man ligger på mesanen så, det kan jo funke bra. Lite på markedet nå. Kommer kanskje fler til våren etter torskesesongen Sitér dette innlegget Link to post
Thor Inge Svart 3.Desember.2021 Del på Facebook Svart 3.Desember.2021 Stille i denne tråden ser jeg. Har i mange år hatt en 22 fot Malo sjark til hobbybruk. Selvbygget (utenom skrog da) Har til nå brukt en Sabb 2j med fiskeomstyring(5 sveiv fra fullt forover til akterover) omstyring blir drevet med hydraulikkmotor via solenoid hydraulikkventiler og olje fra anlegg for kraftblokk. Sabben skal nå ut til (fordel??) for en 4cyl 42hp Mitsubishi med Sabb HVP gear og Sabb 3 bladet vripropell. Har spekulert lenge og håper jeg har valgt riktig. Å ikke ha vribar propell var egentlig ikke tema. motor er ny. Gear og propell brukt. til tidligere siskusjon: Sabb hvp 15 gear er bygget for bruk der propell skyver/trekker på stevnlager (som sabb 2j med vribart anlegg). Sabb hvp 25 skyver/trekker på gear/motor. Mao kraft overføres fra propell til båt via motorfundamenter. Usikker på om Sabb hvp 15 gear kan ha moror på gummilabber. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 4.Desember.2021 Del på Facebook Svart 4.Desember.2021 Har hatt en Perkins M90 på gummilabber og HVP25. Gikk greit det så lenge den var i båten. Kanskje rundt 1000 timer før den ble byttet ut. Men hvilke labber, det vet jeg ikke. Gummilabber finnes jo i ulik størrelse og hardhet. -Du spør om HVP15, men skal inn med HVP25? Eller missforstår jeg? Har ingen kjennskap til HVP15, men får det ikke trustkrefter så kan vel ikke slike krefter være noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Thor Inge Svart 4.Desember.2021 Del på Facebook Svart 4.Desember.2021 Jg spurte ikke. Påpekte bare at hvp 15 virker annerledes enn hvp25. Jeg har kontroll på mitt prosjekt med hvp25🤭 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.