Jump to content

Hjemmelaget kartplotter - Raspberry Pi “Onboard Computer System” for sailing vessels - Mk. II

LASER_WOLF

Recommended Posts

Cool !

Veldig koselig video, godt musikkvalg.

RPi er alltid et godt utgangspunkt, du gikk ikke for RPi4 ? 1 GiB er for lite til OpenCPN og Chromium samtidig. Buck converter, er den isolert ? Det er lurt å isolere 5V systemet helt fra 12V service strøm ombord, også unngå felles minus, isolasjon.   Dessuten forsøker jeg å få det meste trådløst så jeg slipper å dra for mye kabel.

Jeg jobber også med datamaskin ombord, men har ikke laget video. Kanskje, men det blir mye kraftuttrykk som ikke egner seg for sarte sjeler.

Det er og blir et evigvarende prosjekt....

Ole
S/Y Algol

Pi i båt er gøy. Jeg har dårlig erfaring med RPi4 i båten, har blåst to av dem i båten allerede. Er tilbake på RPi3b+.

Jeg har lagd meg en autopilot, ganske gøy. Nå skal jeg over på Odroid N2 for å få litt mer kraft og Ram tilgjengelig. Da kan jeg ha en "båt"-pc som står ombord. Håpet er at den er kraftig nok til å kjøre autopilot og kart samtidig.

olews skrev for 9 timer siden:

Det er lurt å isolere 5V systemet helt fra 12V service strøm ombord, også unngå felles minus

Virker for meg å være et ganske dårlig råd. Selv ville jeg mye heller anbefalt å sørge for en skikkelig solid og god felles minus, for å unngå fremtidige problemer med støy og jordsløyfer.

Redigert av X10an (see edit history)

Det er lurt å isolere av begge overnevnte grunner, selvsagt er felles minus og vanlige rådene selvsagte. Isolasjon kommer fra opplæring av instrumentfolk pluss egne erfaringer på lab. To instrumenter koblet til to kurser med jordfeil førte til at RS233 kommunikasjonskabelen brant opp. Det er ikke helt hva man burde oppleve i  et moderne bygg. Neste eksempel på type feil som unngår ved å isolere er polaritetsfeil. 

Noen lyse hoder hos en produsent hadde lagt + til chassis på PC høyttalere. Så lenge laptop gikk på internt batteri gikk det bra, men så fort 12V adapteret til laptop ble plugga i 12V uttaket kom blårøyken. Ikke så enkelt å vite noen lure hoder hadde bytta om polariteten. 

Hva USB devices og andre rare enheter gjør og hvordan f.eks. en føler av metall som skrus fast på motor etc kan lage en strømsløyfe av typen som nevnt med RS232 kabelen over er uvisst. Derfor er 5V systemet for RPi helt isolert. 

Støy fra diverse kilder som motorer etc kan gi temmelig kraftige pulser som enkelt kan ta livet av følsomme datamaskiner. Å ha følsomt utstyr på samme nett som f.eks. en ankervinsj på 1kW er ikke bra.

Båter er metall så alt er isolert fra båten også. 

Ole
S/Y Algol

Midtpinne skrev for 16 timer siden:

Pi i båt er gøy. Jeg har dårlig erfaring med RPi4 i båten, har blåst to av dem i båten allerede. Er tilbake på RPi3b+.

RPi er veldig følsom for overoppheting, de må i alle tilfeller ha kjøleribber og kanskje også en vifte. 

Jeg måtte til med både kjøleribber ei lita vifte når jeg oppgraderte til RPi4. Du kan høre den på bordet ved siden av her hjemme, men ikke bak paneler ombord.

Fordelen med RPi sammenlignet med andre systemer som OrangePi (min favoritt) og andre (mye billigere) er at RPi har et veldig stort økosystem av programvare og veldig mange brukere som har mye erfaring å dele. Dessuten er OpenPlotter basert på RPi. 

Ole
S/Y Algol

olews skrev 1 time siden:

RPi er veldig følsom for overoppheting, de må i alle tilfeller ha kjøleribber og kanskje også en vifte. 

Jeg måtte til med både kjøleribber ei lita vifte når jeg oppgraderte til RPi4. Du kan høre den på bordet ved siden av her hjemme, men ikke bak paneler ombord.

Fordelen med RPi sammenlignet med andre systemer som OrangePi (min favoritt) og andre (mye billigere) er at RPi har et veldig stort økosystem av programvare og veldig mange brukere som har mye erfaring å dele. Dessuten er OpenPlotter basert på RPi. 

Ja, mine RPi4 i båten gikk på grunn av varme, ingen vifte. Min motivasjon for å slippe vifte er at erfaringsmessig så dør de fort når det blir minusgrader. Har hatt -12C i cockpit i år.

Det er ikke bare vifter som sliter i minusgrader, mye elektronikk som ikke er MIL spec garanteres ikke under null. Det er ikke mange år siden mange LCD skjermer fikk frostskader. Du kan jo sette på en vifte som styres av RPi-en, har sett flere vifter med egen av på ledning som du styrer med en av GPIO pinnene. Tror det kanskje er med i disten. 

Ole
S/Y Algol

2 hours ago, Midtpinne said:

Ja, mine RPi4 i båten gikk på grunn av varme, ingen vifte. Min motivasjon for å slippe vifte er at erfaringsmessig så dør de fort når det blir minusgrader. Har hatt -12C i cockpit i år.

Bruk vifter som styres basert på temperatur. Det finnes mange slike på markedet, f.eks. Pimoroni sin Fan Shim. Hvis det er -12C i cockpit blir kanskje ikke CPU over 55C selv uten viftekjøling, så da er det i så fall kun snakk om å velge at vifta ikke starter før CPU er 55C, så vil den stort sett stå stille hele vinteren.

Alternativt velger du en kombinasjon av kjøleribbe og vifte, så er det enda mindre grunn til at viften skal starte opp i minusgrader.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev for 2 timer siden:

Bruk vifter som styres basert på temperatur. Det finnes mange slike på markedet, f.eks. Pimoroni sin Fan Shim. Hvis det er -12C i cockpit blir kanskje ikke CPU over 55C selv uten viftekjøling, så da er det i så fall kun snakk om å velge at vifta ikke starter før CPU er 55C, så vil den stort sett stå stille hele vinteren.

Alternativt velger du en kombinasjon av kjøleribbe og vifte, så er det enda mindre grunn til at viften skal starte opp i minusgrader.

Burde egentlig ikke være noe problem å få inn en vifte eller to. De fra Pimoroni kommer i konflikt med I/O til autopiloten. Det ville nok vært enklere å bare bruke en enkel som jeg styrte fra en selvvalgt pin. Autopiloten kjører helt fint på en 3B+ uten kjøling, så det tenker jeg får være slik det er. Har til og med printet en praktisk eske til den nå. Blir fint til helga og montere det, denne gangen uten å ha det liggende i en gammel kakeboks.

Men for litt mer krevende ting er jeg på vei over til Odriod for, de er noe kraftigere enn PI-ene og skjønner jeg det rett så burde jeg klare å kjøre en del på dem uten vifter. Jeg gleder meg til de kommer. Jeg skrev tidligere at jeg ventet på to Odroid N2, men jeg husket feil og det er to H2+ som er på vei, disse er x86. Jeg valgte 8GB RAM.

Og det er ikke slik at jeg ikke kommer til å bruk RPI i fremtiden, jeg har en håndfull liggende og det finnes bestandig et prosjekt. :lol:

Fikk en del ideer fra sidene til @olews, flott å finne flere Linux-folk her inne. Kom fra HP-UX og installerte min første Linux rundt 1994, og slik gikk nå det, man driver fortsatt på.

Midtpinne skrev for 5 timer siden:

Ja, mine RPi4 i båten gikk på grunn av varme, ingen vifte.

hadde du kjøleribbe på? 

Ser piene kan endres klokkefrekvens på  - men da er kanskje litt av vitsen med Rpi 4 borte om man må underklokke den for å holde temperaturen i sjakk? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 2 minutter siden:

hadde du kjøleribbe på? 

Ser piene kan endres klokkefrekvens på  - men da er kanskje litt av vitsen med Rpi 4 borte om man må underklokke den for å holde temperaturen i sjakk? 

Jeg hadde kjøleribbe på dem. Jeg tror problemet med RPi4 er en kombo med for dårlig kjøling og ny måte å lodde brikkene på. Komboen varme og risting var ikke bra for dem. Den første varte bare noen dager, den døde to timer ut i ferien. Fikk ny på garanti og den holdt et par måneder dersom jeg husker rett. Fikk den også erstattet på garanti, men ungen og drepte den og jeg lærte at man burde sette dioder mellom releer og GPIO-pins. :lol:

Har en til hjemme nå, men den bruker jeg egentlig bare til tull.

19 minutes ago, Midtpinne said:

Har en til hjemme nå, men den bruker jeg egentlig bare til tull.

Den er perfekt til Pi-Hole, hvis du vil. Vel, egentlig er den overkill - Pi-Hole kan kjøre på en Pi Zero med USB Ethernet-dongle om du vil. Selv kjører jeg to Pi-Hole: Én på Raspberry Pi 3B+ og én på Raspberry Pi 4.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...