Okkaby Startet 23.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2021 Sliter med lekkasje fra noen av vinduene i båten. Har fuga rundt alu ramme å skroget. Men ser ut som det også trekker inn via gummilister mellom alu og glasset. Har prøvd med mirakel suppa til Captain Trolley eller hva nu navnet er. Men uten at det tar det. Ser jo tidligere eier har forsøkt på ene vinduet tidligere, men da knekt/ødelagt flere skruer. Er rustfrie skruer som sitter i alu, noe som ikke er verdens beste løsning, med tæring over tid. Så tenker de fleste vil knekke før jeg får de ut. Nu har jeg aldri hatt oppe et sådan vindue. Så vet ikke hvordan det ser ut der skruene går inn i ytrer rammen. Men finnes det en løsning for å feste inner rammen til ytrer rammen om en knekker skruene? Å kjøpe nye vinduer er ikke en brukbar løsning, da prisen er helt hinsides. Tenker pris for 7 nye vinduer blir 50k eller mere, ut ifra prisen jeg fikk på et vindue bak i fjor. Bilder av inner å ytre siden av vindue her Så om oen har en lure metode her, så høre jeg veldig gjerne om den. Gummi lister går jeg ut ifra er standard lister som fås hos glassmester eller fels Ertec og rundt på nettet. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Janoho Svart 23.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2021 Hei, gjorde dette på sollux24, identiske vinduer og profil på list, den gang hadde ingen glassmester denne listen som er meget spesiell, måtte til et firma som het ertec (tror jeg) siden de hadde produsert for båtbransjen. kuttes med skarp kniv og limes med lynlim i skjøtene. ellers var det litt problem med skruene å få ut men ikke så ille, er lurt å få hjelp av noen til å holde litt når du driver på med det. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 (redigert) Om du bruker en slag trekker med forsiktighet blir det ikke så mange som brekker. De som brekker kan bores ut når den innvendige lista er fjernet. Ofte er det i skjøtene lekkasjen oppstår. De kan repareres fra innsiden uten at vinduet taes ut av båten. Sort fugemasse er det jeg liker best. Om du vil gjøre dette helt strøkent må vinduet demonteres helt og den butyl pakkningen mellom overbygg og vindu også fornyes. Jeg hadde prøvd fra innsiden først på et vindu. List og pakning får du hos Ertec i Tvedestrand. Redigert 25.Februar.2021 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
mons Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Jeg ville også satset på å få av listen på innsiden, gjøre rent og fylle fugen med svart tec7 el. Gjorde det på en Viksund for mange år siden og det ble bra. Den gangen knakk nesten alle skruene, så før jeg tok ut vinduene borret jeg rett igjennom like ved de gamle skruene. Forsenket på utsiden og monterte med skruer med kont hode og hettemutter på innsiden. De gamle skruehullene ble tettet med svart tec7. Ser nokså bra ut og jeg tror det er mer solid og tett enn orginalt Sitér dette innlegget Mons Link to post
Knude Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Er et kjent problem at skruene knekker. Dette fordi det blir en oksidering rundt den syrefaste skruen. Derfor slag trekker. Du sjokker den glassharde oksyderingen og skruen løsner. Når den settes inn igjen er det lurt med litt fett på skruen. Normalt er det brukt en 3,5x13 skruen å den vrir du av..... Et godt tips er å kontrollere vinduene før du begynner å demontere. Mann med hageslange på utsiden og du med lommelykt på innsiden. Strålen rett på der du mistenker lekkasje. Er forøvrig sånn båtbyggeriene kontrollerer vinduene på nye båter å det hendte at det var lekkasje som måtte utbedres. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Okkaby Svart 25.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Får prøve å leke litt med vannslange, når vi får vann på brygga igjen. Har jo vært isvinter her i år. Så vannet er stengt. Men får prøve å finne et slagskruejern å prøve på et par skruer. Ellers så slo faktisk denne tanken med gjennomgående skruer meg tidligere. Så ikke umulig jeg prøver på den vri, om det er for mange som knekker. Å ja rustfritt mot alu er en dårlig kombo. Men de tenkte nok ikke så mye på dette for 35 år siden Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
nomen Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Okkaby skrev 58 minutter siden: ja rustfritt mot alu er en dårlig kombo. Men de tenkte nok ikke så mye på dette for 35 år siden He,he, de så kanskje ikke for seg at båtene fortsatt var i bruk 35 år senere. Eller så tenkte de at 35 år før man må skifte vinduspakninger får jaggu være bra?. Jeg har forøvrig også en 35 år gammel båt hvor det lekker litt fra noen vinduer. Jeg har kviet meg for å demontere vinduene, så jeg har heller lagt ei stripe med tetn.masse langs vinduene. Det ble tett. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Okkaby Svart 25.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 @nomen Ja var nok ikke noen på den tid som tenkte 35 år frem i tid. Men får jo bare prøve å få det fikset på en måte. Ellers får en ta en tur videre ned mot de baltiske lande om det blir Danmarks ferie. Så la noen der nede ta jobben med å fikse alle vinduene. Ta ut alle å legge inn alt på nytt. Er jo litt annen time pris de operere med der nede. å er jeg først hjemme på Fyn, så er det ikke lange veien fra sydfyn å bort til Polen. Men nu må jeg først få motor tilbake i båten, å håpe på den holder lengre enn 90 timer etter total overhaling nummer 2. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Roger jo Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Okkaby skrev 1 time siden: Men får prøve å finne et slagskruejern å prøve på et par skruer. Med en hjelper på utsiden som holder i mot med en slegge, blir resultatet mye bedre, Dekk slegge hode med maskeringstape, så riper den ikke,. . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Okkaby Svart 25.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Roger jo skrev 2 minutter siden: Med en hjelper på utsiden som holder i mot med en slegge, blir resultatet mye bedre, Dekk slegge hode med maskeringstape, så riper den ikke,. . Tror ikke en får presset de nok ikke til at den sitter løse. Problemet ligger jo i selve gjengen, som irere fast i rustfrie hylsa. Men får se hva jeg gjør. Må få litt mer varme enn nå. Skal jeg fuge noe, så må det opp i +10 eller mere. ellers tar det jo evigheter å tørke. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Roger jo Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Okkaby skrev 2 minutter siden: Tror ikke en får presset de nok ikke til at den sitter løse. Problemet ligger jo i selve gjengen, som irere fast i rustfrie hylsa. Du må bruke slagtrekker inne og slegge på utsiden for å holde i mot, da knuser du irret. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Pettersenmotor Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Har ordnet slikt før med stort hell når det lekker gjennom pakningen mellom alu list og glass. Masker på begge sider av gummipakningen på utsiden. Både på glasset og på alulisten. Ta en skarp belegg kniv og skjær langs alulisten 90grader inn på glasset og ta bort gummien. Fug med sort tec7 og glatt over med fugekloss og tec7 cleaner. Ta bort maskeringstape og det er helt tett mellom alu list og glass uten å røre skruene som sitter fast på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 25.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 @Pettersenmotor Har også tenkt den tanken. Så denne løsningen ligger også som en mulighet. Får håpe det har komt litt varme i lufta når jeg kommer hjem fra jobb rundt 1 april. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.