Jump to content

Oppsøkende kjøp av båt - erfaringer, tips, tanker

Morten_L

Recommended Posts

Bruktbåtmarkedet er jo helt spinnvilt i disse koronatider (i hvert fall på seilbåter som jeg ser på) det er nå kun 88 brukte seilbåter til salgs på finn.no!!!

Jeg har vel søkt opp det meste fra Spania og nordover og de ytterst få aktuelle båtene selges mer eller mindre øyeblikkelig.

En tanker jeg har hatt før har blitt aktuell, oppsøkende kjøp. Rett og slett å ta kontakt med eiere av aktuelle båter, gjerne litt forsømte i båthavnene, nå om vinteren og høre om salg kan være aktuelt.

Vet kun om en som har gjort dette, han gjorde en svært god handel på en fin Najad med en del vedlikeholdsetterslep som hadde ligget lenget ubrukt på sjøen i noen år i båthavnen han hadde båten sin. 

Er det noen som har forsøkt dette og hvordan har dere i så fall gått frem?

Om noen skulle vite om potensielle båter er det mest aktuelle for meg:

• Dufour 40 Performance
  • Dufour 425 Grand Large
  • Dufour 385 Grand Large
  • Dufour 455 Grand Large
  • Bavaria 42 Cruiser

Solgte nettopp en 21 fot seilbåt, tok 3 dager, 5000 visninger 160stk lagret annonsen og minst 8 meldinger fra kvinnfolk som lurte på om det var dass i den.  Hadde den ute på finn.no

Den var dog priset for å selge, så kunne nok fått mer, men nå tror jeg den får ett godt hjem hos 2 kamerater som ønsket og ta vare på den og ta de siste småtingene som må gjøres.  Det var også intensjonen min. Er viktigere at noe jeg har brukt tid, penger og kjærlighet på går videre til ett godt hjem enn å tyne ut så mye som mulig. 

Penger er ikke alt her i verden for min del. De har stort sett bare laget krøll og sjalusi og er en forferdelig uting. 

Så langt så vedder jeg hatten min på at det er selgers marked i år også, det er iallefall min opplevelse for å si det mildt. 

/Taskeladden

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Har ikke prøvd dette selv. Men har vært "utsatt" for folk som har villet kjøpe båt av meg på denne måten. For å handle på denne måten bør man gå forsiktig frem. Er ofte en grunn til at båter ser forsømt ut. Ikke alltid fordi båten er glemt eller oppgitt. For min del har det vært fordi de har stått i tur for oppussing. (Driver på båt nummer 4 nå). Derfor blitt nedprioritert. Er ikke sånn at alle som har en båt som ser sjabby ut må selge. Ha en realistisk pris i tankene før du prøver å kjøpe. Eventuelt spør på en pen måte hvilken pris som hadde vært aktuell om eier vill selge. Da ser du fort om dere er på samme bølgelengde. Er ekstremt irriterende med mennesker som kommer med "tilbud" som egentlig sier at de vil ha båten gratis, eller kommer med bud på halve verdien av båten. Opplevde en som kom å ville kjøpe en båt av meg for en tiende del av hva jeg hadde kjøpt og montert av nye deler på ene båten min. Som om ikke det var nok så ble han sur og uforskammet når jeg ikke ville selge. Det verste er mennesker som ikke gir seg når de får klar beskjed om at båten ikke er til salgs eller at pris forslag er uaktuelt. Sånne får i alle fall av meg beskjed om å dra til en varm plass som ikke er syden. Men når det er sagt så kommer man langt med litt pen fremtreden og normal høflighet. Legger folk igjen lapp på min båt med forespørsel om jeg vil selge med telefon nummer på så blir den kastet uten videre seremoni. Man kommer nok lengst med en personlig dialog. Gjerne over en kaffe kopp.

Jeg er som Taskeladden ganske sikker på at det er selgers marked i år også. En annonse på Finn koster ikke mange kronene, så ville aldri solgt til noen som kom å spurte uten å sjekket hva jeg kan få på Finn først. Da måtte i så fall budet vert så godt at jeg rett og slett ikke kunne si nei. Ikke nødvendigvis i beste sum. Men tilbudt sum, tatt i betraktning av at jeg slipper bryderi og arbeid med rask handel som resultat og uten reklamasjons rett. Sørg også for å ha midlene i orden før du kommer med tilbud. Irriterende med folk som "skal kjøpe" men må vente til de får lønn om x antall uker eller må diskutere det med kona først. Enda verre er det med folk som spør om å få kjøpe på avbetaling. Om de ikke har kredittverdighet nok til å få ett banklån, så får de heller ikke kreditt av meg.

Mener ikke med dette å skremme deg i fra å kjøpe båt på denne måten. Men ha i tankene hvordan du selv ville ha likt at noen kom med samme spørsmål til deg. Veldig mange har lagt både ild og sjel i båten sin. Til tross for at den kanskje ikke ser strøken ut på utsiden. Da er det greit å ikke starte en forespørsel som rett og slett kan virke fornærmende. Lykke til med båt kjøp. :smiley:

Båter i den størrelsen og kategori du leter etter ligger kanskje ikke så ofte neglisjert i båsen sin tror jeg. 

Men tror at båter som ikke blir brukt generer en del sorg og dårlig samvittighet hos eier. Ligger nok en drøm om mer båtliv hos slike eiere, men der sykdom eller andre omstendigheter gjør at de ikke får brukt båten. 

Jeg ville tenkt på det hvis jeg skulle prøvd å kjøpe en slik båt, ser noen sånne skip i havna der jeg har båt. Ville tatt kontakt og startet med å gi komplimenter om at det er en flott båt, og at hvis det er slik at tiden ikke helt strekker til så hadde jeg blitt veldig glad for å ta vare på den og få den i stand og i bruk. Vet av egen erfaring at de fleste er oppriktig glad i båten sin, og at det etter salg alltid er hyggelig å se båten velholdt og i bruk noen år senere. 

Pga forrige avsnitt tror jeg faktisk du vil kunne ha mulighet til å få tak i båter som aldri vil bli lagt ut på finn. Og viser du oppriktig at du vil båten vel kan du få en pris som er akseptabel for selger, men godt mulig under markedspris. 

Lykke til!

3 hours ago, willmasta said:

Ville tatt kontakt og startet med å gi komplimenter om at det er en flott båt, og at hvis det er slik at tiden ikke helt strekker til så hadde jeg blitt veldig glad for å ta vare på den og få den i stand og i bruk. Vet av egen erfaring at de fleste er oppriktig glad i båten sin, og at det etter salg alltid er hyggelig å se båten velholdt og i bruk noen år senere. 

Her tenker jeg vi har oppskriften på hvordan man skal gå fram. Ingen tvil om at det ligger mange ubrukte båter som eieren kunne tenkt seg å selge, og hvor eieren ikke har kommet seg over den dørstokk-mila det er å både sette båten i stand til salg, og gjennomføre øvrige forberedelser som Finn-annonse, prissetting osv. Jeg tror det beste ofte er å utnytte lokalkunnskapen som finnes i den lokale seilforeningen. Kanskje noen der vet om noen, og kanskje til og med kan sjekke for deg fordi de kjenner vedkommende. Seilforeninger er jo ofte ute etter å få flere båter i bruk, av naturlige grunner - så det kan være vinn-vinn.

En annen tilnærming jeg har hørt om at har fungert, er å sjekke med de som administrerer marinaene. De har samme type lokalkunnskap som man finner i levende seilforeninger. Hvis man er ute etter en gammel og mindre båt ihvertfall, så tror jeg det står mye lagret rundt om kring som er mulig å overhende. Neppe en Dufour 40 da :-) Men hvem vet.

Redigert av Thostr (see edit history)

Jeg er selv i en situasjon der jeg har ansvaret for familiens 34 fot seilbåt, og vi har enda ikke helt funnet ut hva vi skal gjøre med den, utover at jeg har prøvd (etter beste evne - jeg er ikke mekaniker, men jobber med industriell automasjon) å få oversikt over tilstand, og ellers ta vare på den så godt jeg kan (som ikke er så bra som jeg føler at jeg burde, men jeg er også sykmeldt, så...).

Tror jeg hadde bedt noen om å dra til helvete om de kom med "dæven, båten din ser sliten ut, har du vurdert å selge den?", eller om noen la igjen en lapp med et lavt bud og et telefonnummer. Derimot ville nok @willmasta sin tilnærming hvertfall ført til en koselig båtprat, om ikke annet.

@Thostr har også et godt poeng med å ta kontakt med seilforeninger og de som administrerer marinaene rundt om.

Redigert av Seilerslask (see edit history)

For ca et år siden under en dieselfylling kom det en fyr bort og ville køpe båten, trodde først det var en spøk, men det var det ikke. Sa at beklager men, viknesen blir fortsatt hos meg inntil videre.

Var jo fristet til å si en pris & hadde ikke lagt meg bakpå prismessig med en kjøpevillig fyr på kaia.

Både hus, båter, biler etc omsettes jo slik, men fellesnevneren er jo at kjøper må være villlig til å bla opp markedsverdi og gjerne litt ekstra ( om man ikke har flaks)

Seilerslask skrev 32 minutter siden:

Tror jeg hadde bedt noen om å dra til helvete om de kom med "dæven, båten din ser sliten ut, har du vurdert å selge den?"

Jeg tror nok noen hadde stått i fare for å starte badesesongen tidlig da ja:lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev Just now:

Jeg tror nok noen hadde stått i fare for å starte badesesongen tidlig da ja:lol:

Akkurat nå i februar hadde jeg vært forsiktig med å hive noen på sjøen, det er såpass kaldt at det blir livstruende i løpet av få minutter selv på Østlandet, men er det over 13-14 grader i vannet: oh yes :giggle:

Takk for gode innspill @The Saint og flere!

willmasta skrev for 4 timer siden:

Jeg ville tenkt på det hvis jeg skulle prøvd å kjøpe en slik båt, ser noen sånne skip i havna der jeg har båt. Ville tatt kontakt og startet med å gi komplimenter om at det er en flott båt, og at hvis det er slik at tiden ikke helt strekker til så hadde jeg blitt veldig glad for å ta vare på den og få den i stand og i bruk. Vet av egen erfaring at de fleste er oppriktig glad i båten sin, og at det etter salg alltid er hyggelig å se båten velholdt og i bruk noen år senere. 

Pga forrige avsnitt tror jeg faktisk du vil kunne ha mulighet til å få tak i båter som aldri vil bli lagt ut på finn. Og viser du oppriktig at du vil båten vel kan du få en pris som er akseptabel for selger, men godt mulig under markedspris. 

Lykke til!

Ja, tror absolutt du er inne på noe essensielt her! Har ikke troa på å snakke eller komme med skambud, piggene kommer fort ut om noen forsøker slikt med meg så jeg tenker måten din har bedre suksessrate :thumbsup:

Hovedformålet mitt her er jo ikke å gjøre århundrets kupp eller lure båten fra folk, men mer å få en bra båt til fornuftig pris der selger kanskje ulike årsaker ikke har fukt opp båten 100% eller kommet så langt som å legge den på finn.no 

Jeg er mao innstilt på å betale en real og fornuftig pris. Hovedmotivasjonen er at det ikke er båter jeg har lyst på til overkommelig pris på finn.no, blocket.se, dba.dk eller yachtworld.com (utenom Hellas ol som blir for langt å seile hjem)

Har lagret en masse annonser på finn.no de siste åra så jeg har en formening om hva jeg er villig til å betale for aktuelle båter 

Slik jeg leser det så er du ikke interessert i å betale markedspris.  Greit nok, men jeg vil tro at de fleste som har båter i denne størrelsen har en grei oversikt over hva de er verdt. Og da tenker jeg det ville være dumt å selge til den første som ringer på døra og tilbyr en liten penge. Det koster jo så lite å legge den ut på finn for å lodde stemningen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

En kollega av meg kjører en Vespa fra midt på 60 tallet, han opplever stadig at folk kommer bort å lurer på om den er til salgs. Hvis du er høflig så er det vel helt innafor å spørre. En hyggelig lapp på båten f.eks. Med litt flaks kan du få napp, ikke alle er like komfortable med å selge ting på Finn. Noen har kanskje tenkt på å selge, også blir det mer aktuelt hvis det dukket opp en aktuell kjøper.

Morten_L skrev for 4 timer siden:

Jeg er mao innstilt på å betale en real og fornuftig pris. Hovedmotivasjonen er at det ikke er båter jeg har lyst på til overkommelig pris på finn.no, blocket.se, dba.dk eller yachtworld.com (utenom Hellas ol som blir for langt å seile hjem)

index skrev 13 minutter siden:

Slik jeg leser det så er du ikke interessert i å betale markedspris.  Greit nok, men jeg vil tro at de fleste som har båter i denne størrelsen har en grei oversikt over hva de er verdt. Og da tenker jeg det ville være dumt å selge til den første som ringer på døra og tilbyr en liten penge. Det koster jo så lite å legge den ut på finn for å lodde stemningen...

@index lurer på hvor du får det fra at jeg ikke er interessert i å betale markedspris! Føler jeg har vært ganske tydelig på at dette ikke er et forsøk på kuppe en båt til inbruddspris, men mer at det faktisk ikke er aktuelle båter til salgs for tiden og at noen nok kan ja litt terskel for å klargjøre for salg og selge slik at det kan være en vinn-vinn situasjon med oppsøkende salg

Morten_L skrev 1 time siden:

@index lurer på hvor du får det fra at jeg ikke er interessert i å betale markedspris! 

Du sier jo selv at det ikke er båter til overkommelig pris på finn, og de blir så absolutt solgt til markedspris! Så jeg skjønner ikke hvilken annen måte jeg skal tolke dette på?

index skrev 11 minutter siden:

Du sier jo selv at det ikke er båter til overkommelig pris på finn, og de blir så absolutt solgt til markedspris! Så jeg skjønner ikke hvilken annen måte jeg skal tolke dette på?

Tatt litt ut av sammenhengen der, men jeg kunne vært tydeligere ser jeg. Det er jo båter til flere millioner i aktuell størrelse å få tak i (som helt sikkert er priset til markedspris) men dette er nye/nesten nye båter som ikke er aktuelle for meg. Jeg ser etter 2000-2010 modeller til under en mill, det har "alltid" pleid å være greit utvalg her, men nå er det TO båter på finn.no, greie båter begge, men ikke helt som jeg ønsker.

Redigert av Morten_L (see edit history)

Har gått med ønske om å nedjustere båt og vende tilbake til det enkle båtlivet i noen år nå. Men eneste grunnen til at jeg ikke har lagt ut min moderne Tupperware er at jeg virkelig ikke kan fordra salgsprosessen. Uhøflige folk, folk som ikke gidder å lese hele annonsen før de sender "drive-by" spørsmål. Og sist men ikke minst uroen om at kjøperen på slutten av sommeren kommer tilbake med løse kjølbolter og saltvann i drevet og sier; "jeg reklamerer! Denne båten tåler jo ikkeno!" Når den første henvendelsen på Finn er; "hvor lavt er du villig til å gå", er det vanskelig å etablere noe tillitsforhold til interessenten. Det hele gir meg skikkelig ubehag og salget utsettes stadig. 

Så jeg har en båt som jeg tidvis føler jeg bruker mer tid på under enn oppi, men jeg vil heller holde på den i fem år til enn å måtte håndtere kjøpere av en nyere serieprodusert seilbåt.

Så til TS: Hvis jeg hadde kommet i prat med en fyr  på brygga og vi hadde snakket litt skit om været, og båter, og hvor mye groe det har blitt på propellene i år, og det kommer fram at han er på utkikk etter en sånn båt som jeg har, og den var forresten veldig fin, og vi tar oss en tur ombord og han sier "ooohhh og ahhh" og vi prater litt mer om båten og jeg nevner at jeg kanskje kunne tenkt meg en mindre båt, og han sier "du vil ikke selge den til meg da?".

Da hadde båten blitt solgt der på brygga med et håndtrykk og en jævla god pris.

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)

Hadde en ofroad rigget hilux, og den fant jeg minst 3 ulike lapper i fra 'Afrikanske' oppkjøpere som ville kjøpe uansett tilstand, for export til ett kontinent med dårlige veier. Da bilen fikk ett alvorlig havari jeg ikke så syn på å fikse selv og jeg fant en av lappene liggende i hanskerommet fra tidligere, så ble det handel. Så det kan fungere. Største utfordring er kanskje å komme i kontakt med eierne av negliserte båter uten tilsyn? Må kanskje via naboene eller marinaeier. Og for å finne kandidatene må du inn i marinaen, som ofte er låst... 

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Grønnskollingen skrev for 8 timer siden:

Har gått med ønske om å nedjustere båt og vende tilbake til det enkle båtlivet i noen år nå. Men eneste grunnen til at jeg ikke har lagt ut min moderne Tupperware er at jeg virkelig ikke kan fordra salgsprosessen. Uhøflige folk, folk som ikke gidder å lese hele annonsen før de sender "drive-by" spørsmål. Og sist men ikke minst uroen om at kjøperen på slutten av sommeren kommer tilbake med løse kjølbolter og saltvann i drevet og sier; "jeg reklamerer! Denne båten tåler jo ikkeno!" Når den første henvendelsen på Finn er; "hvor lavt er du villig til å gå", er det vanskelig å etablere noe tillitsforhold til interessenten. Det hele gir meg skikkelig ubehag og salget utsettes stadig. 

Så jeg har en båt som jeg tidvis føler jeg bruker mer tid på under enn oppi, men jeg vil heller holde på den i fem år til enn å måtte håndtere kjøpere av en nyere serieprodusert seilbåt.

Så til TS: Hvis jeg hadde kommet i prat med en fyr  på brygga og vi hadde snakket litt skit om været, og båter, og hvor mye groe det har blitt på propellene i år, og det kommer fram at han er på utkikk etter en sånn båt som jeg har, og den var forresten veldig fin, og vi tar oss en tur ombord og han sier "ooohhh og ahhh" og vi prater litt mer om båten og jeg nevner at jeg kanskje kunne tenkt meg en mindre båt, og han sier "du vil ikke selge den til meg da?".

Da hadde båten blitt solgt der på brygga med et håndtrykk og en jævla god pris.

Høres jo ut som at TS bør sende deg en melding ;)

Nei, da ville innlegget mitt bare være et forkledd "ønskes solgt" og det er en uting. :smiley:

Tror det handler om sinnelag og gjensidig tillit. Altså at man selger til en som vil ha "min" båt og ikke bare "billig" båt. 

En båt har mange deler og ingen omforent standard for å fastslå tilstand. Så om kjøper og selger er usikker på om motparten stiller med åpne kort og god vilje er det vanskelig å etablere tillit. 

Vil påstå at nyere brukte båter er noe av det vanskeligste å kjøpe og selge og at enkelte holder på fartøy de ellers ville solgt, hadde det ikke vært for salgsprosessen. 

En bekjent hadde i fjor vinter en båt som han ikke hadde mye tid til å bruke. Men var ombord en time eller to et par lørdager i måneden og hadde varme etc på mens han vasket av og tørket samt sjekket at ting virket og det ikke var kommet noe vann eller fuktighet. En og annen gang tok han seg en tur ut på fjorden for å se at alt var ok med motoren.

Dukket opp en kar som ville snakke båt og kom etterhvert inn på spørsmålet om han kunne tenke seg å selge?

Nei han hadde ikke tenkt så langt.

Vel denne personen dukket opp flere ganger og "båtsnakket gikk". 

Til slutt kom han opp med en liste over feil og mangler han hadde funnet og som måtte trekke ned ved salg.

Alt mulig småplukk som rust på slangeklemmer og elektriske komponenter han mente burde vært byttet pga alder. 

Derfor ville han ikke gi så mye for den.

Gubben ble loset i land.

En måned etter gjorde han alvor av salget men gikk heller til en forhandler som selv om han tok seg betalt ga mer penger på konto enn han luringen ville gi.

Men som han sa: Så for seg denne personen reglemessig på tråden med ennå mer småplukk.

Hadde gitt han en dårlig følelse.

Har ikke hørt et pip fra kjøperen utover et bilde av familien  på tur til nordnorge i fjor sommer.

Spurte ikke om hva han hadde fått for den, men ser de ligger på finn for 750 og oppover.

Redigert av Gudrun (see edit history)
  • 2 uker senere...

Baatplassen.no har løsningen på de fleste problemer :smash:

Denne tråden er direkte årsak til at jeg nå er blitt båteier igjen.:cool: Jeg fikk tips fra en av forumets svært aktive medlemmer om en båt (ikke hans) som av litt kompliserte årsaker ikke var annonsert til salgs. Et par dager og noen telefonsamtale senere satte jeg meg på flyet vestover og så på båten sammen med takstmann.

Feil takstmann fant samsvarte sånn nogenlunde med det jeg hadde forventet ut i fra info jeg hadde fått om båten. Så noen timer senere ble vi enige om salg for en pris som jeg tror er fornuftig og noe både jeg og selger synes er grei pris. Han ble kvitt et problem og jeg fikk en flott båt (med en del kjente feil som skal utbedres av verksted før jeg henter for min regning og risiko) alle fornøyd :thumbsup:

Er diverse papirarbeid og slikt som må løses før jeg får overta båten så hentetråd med ordentlig info om båten kommer etterhvert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...