Jump to content

Oppsøkende kjøp av båt - erfaringer, tips, tanker

Morten_L

Recommended Posts

Morten_L skrev for 23 timer siden:

Denne tråden er direkte årsak til at jeg nå er blitt båteier igjen.:cool: Jeg fikk tips fra en av forumets svært aktive medlemmer om en båt (ikke hans) som av litt kompliserte årsaker ikke var annonsert til salgs.

Jeg tror dette er en god fremgangsmetode i tillegg til det som er nevnt tidligere. La det bli kjent at man er på jakt etter båt, så kan ryktebørsen få jobbe litt. Det er båteiere der ute som egentlig ikke vil selge og i hvert fall ikke vil ha oppsøkende kjøpere på besøk, men når de hører om noen som er på jakt etter båt så er det de selv som eier beslutningen om salg. De har ikke blitt presset, lurt eller overtalt til å selge, men har kunnet «overbevise seg selv» om at det er fornuftig å selge og så er det de som styrer prosessen.

Vår forrige båt ble kjøpt sånn. Vi kikket etter oppgradering av båt og diskuterte det innad i seilforening og med andre på brygga. Hadde sett en aktuell båt i havna (bare 7-8 plasser unna), men kontaktet ikke selger. Plutselig en dag stod han der da vi kom inn i havnen, og hadde hørt at vi var interessert i en sånn båt han hadde. Han var opptatt av at båten måtte bli vedlikeholdt og passet på hvis han skulle selge, og nå virket det som om han sjekket oss ut for å se om vi var «verdige».

Lang historie kort: Båten ble kjøpt, vi tømte den for drøye 20 år med utstyr og minner, kjørte minnene hjem til selger og kastet søppelet, byttet alt som hadde stått seg i hjel ombord. Alt av trinser og blokker smuldret opp så raskt de ble belastet etter mange år uten stell, og alle fall og skjøter var morkne. Seil ble byttet. Men det ble en god regattabåt som ble passet godt på. Både selger og kjøper hadde en god opplevelse gjennom hele overtagelsesprosessen. Vi som kjøpte prutet til og med prisen litt opp, fordi vi ikke ville føle at vi utnyttet hans situasjon (han hadde blitt syk).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Gullfisk skrev On 8.3.2021 at 9.51:

Så flott da:clap:. Gratulerer med ny båt. 

Takk for det!

Inter 9000 skrev for 14 timer siden:

Gratulerer ?

Takk!

Popeye70 skrev for 1 time siden:

Jeg tror dette er en god fremgangsmetode i tillegg til det som er nevnt tidligere. La det bli kjent at man er på jakt etter båt, så kan ryktebørsen få jobbe litt. Det er båteiere der ute som egentlig ikke vil selge og i hvert fall ikke vil ha oppsøkende kjøpere på besøk, men når de hører om noen som er på jakt etter båt så er det de selv som eier beslutningen om salg. De har ikke blitt presset, lurt eller overtalt til å selge, men har kunnet «overbevise seg selv» om at det er fornuftig å selge og så er det de som styrer prosessen.

Vår forrige båt ble kjøpt sånn. Vi kikket etter oppgradering av båt og diskuterte det innad i seilforening og med andre på brygga. Hadde sett en aktuell båt i havna (bare 7-8 plasser unna), men kontaktet ikke selger. Plutselig en dag stod han der da vi kom inn i havnen, og hadde hørt at vi var interessert i en sånn båt han hadde. Han var opptatt av at båten måtte bli vedlikeholdt og passet på hvis han skulle selge, og nå virket det som om han sjekket oss ut for å se om vi var «verdige».

Lang historie kort: Båten ble kjøpt, vi tømte den for drøye 20 år med utstyr og minner, kjørte minnene hjem til selger og kastet søppelet, byttet alt som hadde stått seg i hjel ombord. Alt av trinser og blokker smuldret opp så raskt de ble belastet etter mange år uten stell, og alle fall og skjøter var morkne. Seil ble byttet. Men det ble en god regattabåt som ble passet godt på. Både selger og kjøper hadde en god opplevelse gjennom hele overtagelsesprosessen. Vi som kjøpte prutet til og med prisen litt opp, fordi vi ikke ville føle at vi utnyttet hans situasjon (han hadde blitt syk).

Tror også jungeltelegrafen/ryktebørsen kan være god hjelp. Særlig båter som du den du nevner og den jeg har kjøpt som av ulike årsaker ikke er på finn.no dette kan jo være for eksempel at båten ikke er klargjort for salg/salgsbeslutningen er ikke hel tatt/skal bare gjøre ferdig../vil bare selge til rett kjøper osv gjør at selger ikke har annonsert båten og som du sier de vil eie beslutningen selv! Og da er det nok ekstra viktig å trå varsomt, ikke oppføre seg som en brauten bruktbilselger :giggle:

Jeg tenker der en kan komme til enighet som blir bra for begge parter.

Jeg er jo til og med i samme situasjon selv, gamlebåten er til salgs. Men av ulike årsaker ikke annonsert enda :lol:

Redigert av Morten_L (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...