Jump to content

Hvilken Vindinstrument passer mine instrumenter?

Sailorseb

Recommended Posts

Hei

Jeg ser etter en vindmåler som jeg skal koble en dedikert skjerm til i min seilbåt. Jeg vil ha at den viser relativ og sann vind. For å få til dette har jeg skjønt at den må koble sammen med log eller lignende for å få sann vind?

I båten har jeg fra før en log type Nexus:https://static.garmin.com/pumac/22874-1-NX-Sea-Data-set-1-TH43-Eng-ver1.pdf

Så vidt jeg kan skjønne har nexus ett nettverk kalt WSI(ikke NMEA) som gjør det vanskelig å koble på hvilket som helst vindinstrument da det ofte har NMEA.

Vet at Garmin har kjøpt opp Nexus og at de har en vindmåler som kan kobles sammen med nexus via en ``oversetter boks`` men denne løsningen koster rundt 8 løk og det er ikke noe jeg har lyst til å bruke bare for å få lest av vinden.

Er det kanskje mulig å koble sammen kartplotter eller autopilot opp mot vindmåler for å få sann vind?

Øvrige instrumenter jeg har er:

kartplotter Interphase chartmaster ipro: http://marinegpsnavigation.blogspot.com/2012/11/interphase-chart-master-pro-combo.html

Autopilot Linear drive. Ikke helt den samme pakken som er linket til men samme drive enhet: https://seatronic.no/raymarine-evolution-autopilot-ev200-seilpilot-med-type-1-drivenhet-med-p70s-display

Loggen viser fart gjennom vannet, som trekkes fra målt vind/retning via en vektorformel for å få sann vind. Autopilot måler bare kurs, og kartplotter måler båtens bevegelse i forhold til land, inkludert både avdrift, srøm etc. Å trekke ut fart gjennom vann derfra for å bruke mot målt vind for å finne sann vind tror jeg ikke du får til, uten at jeg på noen som helst måte er ekspert på dette. Raymarine har hatt pakke løsninger på tilbud i vinter, der du får logg, dybde og vindmåler samt i70 multi instrument OG hjernen for å drive det hele, til rundt 10 000,_. Enda mer enn de 8 du synes var for mye, men da har du infrastruktur å bygge videre på. Og en vindmåler alene koster jo for 4-5000 bare den? 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Takk for svar. Da er du hvertfall av den samme oppfatning som meg, at det må bli loggen og vindinstrument som snakker sammen.

Hvis man kan få logg, dybde og vind for 10 000 kr er ikke det så galt syns jeg. Og som du sier da har man infrastruktur som man kan bygge videre med instrumenter som snakker sammen. Men det er jo litt synd å skrape de fungere instrumentene jeg har da.

Sailorseb skrev 1 time siden:

Hvis man kan få logg, dybde og vind for 10 000 kr er ikke det så galt syns jeg. Og som du sier da har man infrastruktur som man kan bygge videre med instrumenter som snakker sammen. Men det er jo litt synd å skrape de fungere instrumentene jeg har da.

Ja, jeg finner det fortsatt på tilbud i det prisleiet, har vært jevnlige tilbud i hele vinter, se feks her : https://seatronic.no/raymarine-i70s-tridatapakke-med-givere

Den pakken er også kompatibel i både kommunikasjon og design med autopiloten din vil jeg tro. Ig her er med ITC5 og koblingsboks, så det bør være kurant å få til å spille sammen.

Jeg var på nippet til å gå for den pakken selv, da jeg måtte bytte vindgiveren min i høst, og ikke fant noe som var kompatibelt med mine gamle IS15 instrumenter, men selv endte jeg opp med å kjøpe en I60 og bare vindgiver, mens de gamle instrumentene viser data fra de gamle giverne.

Sparte ikke mange tusenlappene (mindre enn 2) på det valget, og må da klare meg uten true vind (for de snakker ikke sammen, den nye og gamle), men jeg sparte ett løft, og jeg var litt i farten, samt ville handle hos min lokale montør, så da ble det sånn.

Men jeg seiler ikke regatta, så bruker mest true vind uansett.

Vindmålere er forbausende dyrt egentlig, vurderte å prøve å klare meg med kun Windex, men det ble med tanken...

Redigert av Erik (see edit history)

Det er i hvert fall EN vei å gå.

Hvor mye det smaker i forhold til hva det koster må du kjenne på selv.

Hva er billigste alternativ du finner spiller jo en rolle, og hva du klarer deg uten.

Men hvis billigste alternativ er 8000,- uten truewind, og du alternativt kan bygge for fremtiden for 10 500,-. og da får både truewind OG mulighet for å styre på vind og ikke bare på kurs, så får du ihvertfall litt igjen for differansen.

Men det er jo en jobb å bytte giverne og da... Gjør du ikke det selv så koster det også.

Indy skrev for 20 timer siden:

Og med pakken fra Raymarine vil du vel også kunne kjøre autopiloten din i Wind Mode, dvs. at autopiloten tar utgangspunkt i ønsket vindvinkel (relativ eller sann) og styrer på denne. Stor fordel når vinden er variabel både på retning og styrke, også på tur (unngår blafrende seil, overraskende broacher etc.). 

Dette er et veldig viktig poeng.
En vesentlig del av poenget med autopilot på seilbåt er å bruke den til å styre båten etter vindretningen. Både på lengre turer og når du er få ombord og skal holde på med seil.

Ville definitivt ha valgt Raymarines pakke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...