Vardholmen Startet 24.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2021 Noen som kjenner til hvordan en skal få tappet av den gamle oljen på denne motor typen? Er for trangt å komme til bunnpanne plugg... peilerøret går det til bunnen av pannen? Slik at en kan suge ut derifra? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 24.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2021 Du må bruke peilerøret. Du får ikke ut alt, men det meste. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Vardholmen Svart 24.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2021 Bruke en vakuumpumpe da med tynn sugeslange eller? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 24.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2021 Ifølge Operations Manual: 1. Remove the yellow oil filler port cap from filler port (1, Figure 5 on page 24). Remove the drain plugs (both in the right and left) in the lower portion of the oil pan and drain the engine oil. Så om du kan vil det sikkert være lurt å tappe det ut bra bunnpannen. På Yanmar 6 LP er det beregnet at oljen skal suges ut. Og det er også metoden som beskrives i manualen. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 27.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2021 Høres ut på manualteksten som at jeg ville byttet bunnplugger til banjoplugger med rør opp til høyt oppe på sidene av motoren, hvor man kan koble seg på enden for å suge ut alt. Fryktelig pussig hvis ikke det er ordnet med noe sånt på en motor som skal stå i båt Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2021 arnearmoa skrev 43 minutter siden: Høres ut på manualteksten som at jeg ville byttet bunnplugger til banjoplugger med rør opp til høyt oppe på sidene av motoren, hvor man kan koble seg på enden for å suge ut alt. Fryktelig pussig hvis ikke det er ordnet med noe sånt på en motor som skal stå i båt 8LV er jo en marinemotor, så det står nok i instruksjonsboka hvordan oljeskifte foregår. Og hva slags utstyr man evt. trenger. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
arnearmoa Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 Ja, jeg innser det. Blir bare veldig sjokkert. I en båt er det jo ofte særdeles dårlig plass til å samle opp et tosifret antall liter olje under bunnpanne, og i min båt hadde det kanskje vært umulig å rekke ned til pluggene pga. smalt motorrom. Høres ut som en fullstendig ubrukelig situasjon. Hvor mange andre ting er håpløse å vedlikeholde på den motoren, hvis de ikke engang skjønner at den løsningen der er håpløs. På Yanmar 6LP (delvis forgjengeren til 8LV) er jo røret for oljeskift nesten høyeste punkt på hele motoren, Kjempeenkelt å suge ut alt (blir egentlig litt igjen i oljekjøleren på 24-ventilutgaven, men ingen bryr seg om det, tror jeg). Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 (redigert) Du må nok bruke en vanlig oljesuger i peilerøret, vakuum eller elektrisk drevet. Primært når olja er sånn passe varm. Ser i instruksjonsboka at de bare beskriver to plugger i bunnpanna som neppe er lett tilgjengelig eller brukbare til formålet... Edit: Så ikke svaret til alfaalfa før jeg skrev her https://www.yanmar.no/theme/yanmarportal/uploadedFiles/Marine/productDownloads/Pleasure-operation-manual/032017_update_OM/8LV/OM_8LV_0A8LV-EN0012.pdf Redigert 28.Februar.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Martine29 Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 vakuumpumpe fra Biltema duger. Volum ca 7 liter. Fest slange i toppen av oljepeilerøret med teip. Pumpe opp trykk og vipps så fosser olja ned i tanken. Selvsagt, kjør motor varm først. Lykke til. Og nei, du får ikke ut all olja. Men sånn skal det være... Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 Har du 8LV? Hvor mye får du i så fall ut? Sitér dette innlegget Link to post
snuska Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 Jeg bruker elektrisk pumpe fra Marco https://www.maritim.no/marco-tannhjulspumpe-2-liter-min-12-vdc#tabHeaderProductRelation Kjør motor god og varm å bruk den minste slangen som går greit ned i peilepinnerøret https://www.maritim.no/marco-slangesett-til-oljeskiftepumpe Min erfaring er at hvis du er tålmodig og lirker og vrir på slangen får du ut ca 9 L Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 Jo da hjelper det på. Ser i manualen at det er 10 liter totalt. Jeg har egentlig mest sansen for å hente ut gjennom bunnpanna for å få ut mest mulig evt. grums, men nå har jeg VP D6, og der er det hverken bunnplugg eller banjokobling, så jeg får leve med den løsningen de har. Dvs. et eget sugerør som stikker ned mot bunnen av panna, forhåpentligvis veldig nære. Røret for peilepinnen på en D6 stopper alt for høyt og kan ikke brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Vardholmen Svart 1.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Takk for gode innspill, Endte med å kjøpe den manuelle pumpen fra Biltema som Martine29 viser til, det fungerte greit, brukte den tynneste slangen og stappet ned i peile hull stb side og fikk opp mellok 8-9 ltr, det er tot ca 10 ltr, så det må være godt nok.. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Kjempegreier. Godt å være til hjelp noen ganger også. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Jeg har en slik, funker bra. Tar 13 liter. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.