Jump to content

Bytte olje på en Yanmar 8LV

Vardholmen

Recommended Posts

Ifølge Operations Manual:

1. Remove the yellow oil filler port cap from filler
port (1, Figure 5 on page 24). Remove the
drain plugs (both in the right and left) in the
lower portion of the oil pan and drain the engine
oil.

Så om du kan vil det sikkert være lurt å tappe det ut bra bunnpannen.

På Yanmar 6 LP er det beregnet at oljen skal suges ut. Og det er også metoden som beskrives i manualen.

arnearmoa skrev 43 minutter siden:

Høres ut på manualteksten som at jeg ville byttet bunnplugger til banjoplugger med rør opp til høyt oppe på sidene av motoren, hvor man kan koble seg på enden for å suge ut alt.  Fryktelig pussig hvis ikke det er ordnet med noe sånt på en motor som skal stå i båt :headbang:

8LV er jo en marinemotor, så det står nok i instruksjonsboka hvordan oljeskifte foregår. Og hva slags utstyr man evt. trenger.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ja, jeg innser det.  Blir bare veldig sjokkert.  I en båt er det jo ofte særdeles dårlig plass til å samle opp et tosifret antall liter olje under bunnpanne, og i min båt hadde det kanskje vært umulig å rekke ned til pluggene pga. smalt motorrom.

Høres ut som en fullstendig ubrukelig situasjon.  Hvor mange andre ting er håpløse å vedlikeholde på den motoren, hvis de ikke engang skjønner at den løsningen der er håpløs. På Yanmar 6LP (delvis forgjengeren til 8LV) er jo røret for oljeskift nesten høyeste punkt på hele motoren,  Kjempeenkelt å suge ut alt (blir egentlig litt igjen i oljekjøleren på 24-ventilutgaven, men ingen bryr seg om det, tror jeg).

Du må nok bruke en vanlig oljesuger i peilerøret, vakuum eller elektrisk drevet. Primært når olja er sånn passe varm.

Ser i instruksjonsboka at de bare beskriver to plugger i bunnpanna som neppe er lett tilgjengelig eller brukbare til formålet...

Edit: Så ikke svaret til alfaalfa før jeg skrev  her :saint:

https://www.yanmar.no/theme/yanmarportal/uploadedFiles/Marine/productDownloads/Pleasure-operation-manual/032017_update_OM/8LV/OM_8LV_0A8LV-EN0012.pdf

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Jeg bruker elektrisk pumpe fra Marco

https://www.maritim.no/marco-tannhjulspumpe-2-liter-min-12-vdc#tabHeaderProductRelation

Kjør motor god og varm å bruk den minste slangen som går greit ned i peilepinnerøret

https://www.maritim.no/marco-slangesett-til-oljeskiftepumpe

Min erfaring er at hvis du er tålmodig og lirker og vrir på slangen får du ut ca 9 L 

Jo da hjelper det på.  Ser i manualen at det er 10 liter totalt. Jeg har egentlig mest sansen for å hente ut gjennom bunnpanna for å få ut mest mulig evt. grums, men nå har jeg VP D6, og der er det hverken bunnplugg eller banjokobling, så jeg får leve med den løsningen de har.

Dvs. et eget sugerør som stikker ned mot bunnen av panna, forhåpentligvis veldig nære.  Røret for peilepinnen på en D6 stopper alt for høyt og kan ikke brukes.

Jeg har en slik, funker bra. Tar 13 liter.

jabsco.jpg.934bcdb1619b310ed3b34308b63ec4db.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...