Jump to content

Hvilken type AIS sender/mottaker anbefales

btt

Recommended Posts

Selv om jeg er godt over gjennomsnittet glad i å mekke på elektronikk så valgte jeg en Raymarine 650 som sømløst integrerer med resten av Raymarine-greiene mine (ES95-kartplotter, Seatalk TNG). Egen antenne. Jeg ville helt klart ha gjentatt det samme i dag.

For en rask båt (ikke seilbåt) så har 700-modellen en del fordeler i tillegg til at den har innebygget splitter.

Redigert av Thostr (see edit history)

Nå til dags er det best å kjøpe en som er B+ (SOTDMA). Da oppdaterer den mye oftere enn vanlig B, og har lenger senderekkevidde.

Å sende oppdateringer hvert halvminutt (vanlig kl B) er ganske håpløst på en motorbåt som fyker rundt i 20-30 knop.

Raymarine AIS700 er B+.

Personlig liker jeg AIS transceivere som også kan brukes standalone, uten at plotteren er på. De har naturligvis NMEA-output i tillegg.

Em-Trak har en slik i klasse B+ (https://em-trak.com/products-b400/).

Eller du kan slå på stortromma og kjøpe en klasse A, der omtrent alle har dedikert skjerm og enda kraftigere sendestyrke.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

https://lovdata.no/forskrift/2014-09-05-1157/§14

§ 19.Automatisk identifikasjonssystem (AIS)

(1) Følgende skip og flyttbare innretninger skal ha automatisk identifikasjonssystem (AIS):
a) passasjerskip i utenriksfart
b) passasjerskip med bruttotonnasje 300 eller mer i innenriksfart
c) passasjerfartøy med bruttotonnasje 150 eller mer i innenriksfart når de kan oppnå en hastighet på 20 knop eller mer
d) lasteskip med bruttotonnasje 300 eller mer
e) flyttbare innretninger.
Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Har sjølv satsa på Simrad sidan eg har alt elles av merket Simrad. Hadde eg hatt alt det andre av Raymarine ville eg valt det merket. Er veldig oppteken av det skal sjå skikkeleg ut og då kan det være greitt med litt standarisering, det tek seg absolutt best ut. (Men AIS-en er vel vekkgøymd so det betyr vel minder her.)

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
  • 6 måneder senere...

Låner denne tråden litt.

Jeg har et oppsett med to E-serie classic, radar og ekkolodd.

Dette er koblet sammen med Raymarine seatalk hs high speed network hub.

Image 1 - Raymarine seatalk hs high speed network hub

Jeg har vurdert å installere en AIS type Raymarine AIS700.

Finnes det overgang mellom NMEA 2000/SeaTalkng og Raymarine seatalk HS?

Eller er det bare via NMEA 0183 at AIS700 kan kommunisere med E-serie classic?

Noen som vet? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...