Jump to content

MMSI VHF oppkall for håndholdt

taule23

Recommended Posts

De 2 forskjellige MMSI - numrene er for at kystradioen skal se om det er en håndholdt eller fastmontert VHF-radio som er brukt ved en eventuell DSC- alarm/nødmelding.

8 tallet er lagt til som første siffer, og den siste nullen er tatt vekk for at kystradioen skal se at det er en håndholdt radio som blir brukt. 

Om det er en fastmontert radio som blir brukt, kommer det tilsendte MMSI - nummeret opp hos kystradioen. 

Takk for svar. Ser det ble litt feil når jeg kalte det oppkall. Mener selvfølgelig nødkalling:)

Jeg klippet dette ut fra Kystradio sin side om en Mayday:

MAYDAY MAYDAY MAYDAY
DETTE ER «fartøyets navn» tre ganger og kallesignal
MMSI-nummer (dersom meldingen opprinnelig er sendt som DSC) Skal jeg bruke 2580xxxxxx eller 82580xxxxx fra den håndholdte?
Fartøyets posisjon
Hva slags nød?
Hvilken hjelp behøves?
Antall personer om bord og andre viktige opplysninger

Du skal ikke bruke noe mmsi nummer manuelt. dette går helt automatisk når du sender ut nødsignal via DSC.

Du trykker på den lille røde knappen som sikkert er bak et lite rødt deksel.Da sender radio ut mmsi/posisjon/kalle signal av seg sjøl.

Ved manuelt nødsignal, så bruker du ikke mmsi nummer, men kallesignal/båtnavn pluss relevant info

Den røde knappen er der nettopp for å gjøre det enkelt for deg å alle andre. Da kan sjøl barna på 6 år finne ut å trykke på nød om du datter overbord.

Så har du lagt inn mmsi i radio, så er det lite du trenger dette til fremover, før du evt kjøper en AIS sender, som da også må ha dette lagret..

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Telenor Kystradio har med MMSi når man gjør f.eks. nødkall. Dett er også det de anser for rett når du tar SRC hos dem.

https://kystradio.no/privat/nyheter/mayday/

1) Trykk inn DISTRESS-knappen og hold inne i 3-5 sekunder inntil alarm er sendt.
    Kystradiostasjonen vil sende kvittering på alarmen, og VHF-radioen går over til kanal 16.

2) Les ut nødkall etterfulgt av nødmelding;
        Nødkall; MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY, dette er <båtens navn> x 3, <båtens kallesignal>, <båtens MMSI-nummer>

3) Nødmelding; MAYDAY, <båtens navn>, <båtens kallesignal>, <båtens MMSI-nummer>, <din posisjon>, <hva slags nød du er i>, <hvilken hjelp behøves> og <antall personer om bord og øvrige viktige opplysninger>.

taule23 skrev for 1 time siden:

MMSI-nummer (dersom meldingen opprinnelig er sendt som DSC) Skal jeg bruke 2580xxxxxx eller 82580xxxxx fra den håndholdte?

Fra håndholdt skal du bruke den som begynne med 8. Det andre MMSI nummer har du ikke bruk for før du skaffe deg fast montert VHS. Da skal den programmeres med det nummeret. Regner med at du har programmert den håndholdt med 82580xxxxx?

Du trenger ikke henger deg opp i detaljer om å rope opp MMSI når/hvis du noen gang kommer opp i en nødsituasjon. Kystradio vil kunne se det når du roper kallesignalet. Om du kalle opp med DSC vil din MMSI nummer vises automatisk hos kystradio og de fleste andre som har nyere VHF radio. Det er ikke slik at du blir nektet hjelp hvis du ikke sier ting med riktige ord. Det holder (nesten) å trykke på den røde nødknappen og roper "Hjelp!"... bare nesten da :-)

Dersom du ikke en gang vet posisjonen din kan RS finner deg med en prosedyre da de krysspeiler radiosignalet ditt og de vill guider deg gjennom det om nødvendig.

(Jeg tar en liten forbehold om feil i det jeg har skrevet her..men det er slik jeg forstår det)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Takk for utfyllende svar PiperBill. Får ikke håpe jeg får brukt for det noen gang:-)

PiperBill skrev 8 minutter siden:

Fra håndholdt skal du bruke den som begynne med 8. Det andre MMSI nummer har du ikke bruk for før du skaffe deg fast montert VHS. Da skal den programmeres med det nummeret. Regner med at du har programmert den håndholdt med 82580xxxxx?

Du trenger ikke henger deg opp i detaljer om å rope opp MMSI når/hvis du noen gang kommer opp i en nødsituasjon. Kystradio vil kunne se det når du roper kallesignalet. Om du kalle opp med DSC vil din MMSI nummer vises automatisk hos kystradio og de fleste andre som har nyere VHF radio. Det er ikke slik at du blir nektet hjelp hvis du ikke sier ting med riktige ord. Det holder (nesten) å trykke på den røde nødknappen og roper "Hjelp!"... bare nesten da :-)

Dersom du ikke en gang vet posisjonen din kan RS finner deg med en prosedyre da de krysspeiler radiosignalet ditt og de vill guider deg gjennom det om nødvendig.

(Jeg tar en liten forbehold om feil i det jeg har skrevet her..men det er slik jeg forstår det)

CapD skrev 17 minutter siden:

Jo, ved DSC-oppkall nyttar ein MMSI, men nå var mi tolking av spursmålet feil så det vert ikkje relevant for taule23.

Her taste han inn MMSI til den han kaller opp (ringer til) akkurat som man taste inn tlf nummer til den man ringer til på telefon. Han bruker ikke sin egen MMSI. 

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...