Jump to content

Edit History

Hedwig

Hedwig

Ida Marie III skrev 14 minutter siden:

En planende båt er en planende båt...

Ønsker en fartsområde 10 til 15 knop er det halvplaner som må til...

Da får du gode sjøegenskaper og driftsøkonomi  med på kjøpet...???

Jupp, planene båter må enten ligge i ruslefart eller så må de ordentlig ned i plan. Alt annet blir feil.
B28 har vel også en ganske grunn V og det kan vel gjøre - uten at jeg har vært ombord i en - at den slår ganske hardt og ubehagelig.

Så en del av dette må dere bare leve med.
Men, det er mulighet for å gjøre det bedre. Propellstigning og størrelse er et fagfelt jeg kan veldig lite om, men som burde kunne gjøre det lettere for motoren å få båten opp i plan.
Det er også mulighet for å redusere farten som kreves for å komme opp i plan med gode trimflaps. Kjenner ikke til hvor gode disse interceptorene er, men det kan kanskje andre uttale seg om? De har vel ikke mye effekt i lav hastighet? For meg høres det ut som du trenger så store tradisjonelle flaps du kan få tak i.

Til sist er det måten man laster båten på. Du sier at du må få familien frem i baugen, det er ikke annen vekt du kan få frem i baugen? For å redusere kraftforbruk og nødvendig fart for å ligge i plan er det å flytte vekt frem i båten ofte det enkleste du kan gjøre. 
Se om du ikke kan laste mest mulig vekt så langt frem som mulig.

Hedwig

Hedwig

Ida Marie III skrev 12 minutter siden:

Jupp, planene båter må enten ligge i ruslefart eller så må de ordentlig ned i plan. Alt annet blir feil.
B28 har vel også en ganske grunn V og det kan vel gjøre - uten at jeg har vært ombord i en - at den slår ganske hardt og ubehagelig.

Men, det er mulighet for å gjøre det bedre. Propellstigning og størrelse er et fagfelt jeg kan veldig lite om, men som burde kunne gjøre det lettere for motoren å få båten opp i plan.
Det er også mulighet for å redusere farten som kreves for å komme opp i plan med gode trimflaps. Kjenner ikke til hvor gode disse interceptorene er, men det kan kanskje andre uttale seg om? For meg høres det ut som du trenger så store tradisjonelle flaps du kan få tak i.

Til sist er det måten man laster båten på. Du sier at du må få familien frem i baugen, det er ikke annen vekt du kan få frem i baugen? For å redusere kraftforbruk og nødvendig fart for å ligge i plan er det å flytte vekt frem i båten ofte det enkleste du kan gjøre. 

Hedwig

Hedwig

Ida Marie III skrev 3 minutter siden:

Det er også mulighet for å redusere farten som kreves for å komme opp i plan med gode trimflaps. Hva slags trimflaps sitter på båten nå @Mr_TJ?

• Create New...