Jump to content

Endre planingsterskel for en Bavaria 28 Sport


Mr_TJ

Recommended Posts

Etter en sesong i båten er jeg strålende fornøyd, men det er en ting som irriterer. Ferielastet båt med passasjerer, jolle på platformen bak og full tank sliter med å komme i plan. Flere ganger måtte jeg sende familien i baugen for å få nesa ned. Når båten ligger i plan gjelder det å ikke sakke av, for da går den ut av plan igjen og vi må begynne på nytt.

Det er dessuten slik at putling på 1200-1500 o/min fungerer fint. Da oppnås 6-7 knop med tilsvarende forbruk. 1500-2800 o/min er liten vits i. Da suger bare hekken seg ned. Farten øker marginalt (8-12 knop), mens forbruket dobler seg og mer enn det. Ikke minst ligger båten med baugen I været; mindre sikt og dårligere komfort for de ombord. Fra 2800 o/m, når båten har planet, ligger den fint. Marsjer gjerne i ca 3000 o/m, og oppnår da 20-23 knop. Men med litt bølger blir det for fort for de som er med. Det slår og er ubehagelig. Dermed må vi ned i hastighet, og det er like greit å legge seg i snekkefart. Jeg skulle gjerne kunnet ligge i 12-15 knop uten å bruke 3 liter på mila med rumpa ned og nesa opp. Er det noe jeg kan gjøre for å

1. Bidra til å øke hastigheten før hekken begynner å grave seg ned?

Og/eller

2. Senke planingsterskelen og bidra til at båten kommer i plan uten at folk slenger seg i baugen?

Det sitter en VP D4 260 i båten, med VP interseptorer. Jeg har fått tips om å endre dreining på propeller, og evt bytte til tradisjonelle trimflaps. Jeg lurer også på elektronisk trimming av motoren.

Toppfart er 28-32 knop. Det blir aldri brukt. Mye viktigere å optimalisere i hastighetsområdene 12-15 og 20-23.

Link to post
Ida Marie III skrev 14 minutter siden:

En planende båt er en planende båt...

Ønsker en fartsområde 10 til 15 knop er det halvplaner som må til...

Da får du gode sjøegenskaper og driftsøkonomi  med på kjøpet...???

Jupp, planene båter må enten ligge i ruslefart eller så må de ordentlig ned i plan. Alt annet blir feil.
B28 har vel også en ganske grunn V og det kan vel gjøre - uten at jeg har vært ombord i en - at den slår ganske hardt og ubehagelig.

 

Så en del av dette må dere bare leve med.
Men, det er mulighet for å gjøre det bedre. Propellstigning og størrelse er et fagfelt jeg kan veldig lite om, men som burde kunne gjøre det lettere for motoren å få båten opp i plan.
Det er også mulighet for å redusere farten som kreves for å komme opp i plan med gode trimflaps. Kjenner ikke til hvor gode disse interceptorene er, men det kan kanskje andre uttale seg om? De har vel ikke mye effekt i lav hastighet? For meg høres det ut som du trenger så store tradisjonelle flaps du kan få tak i.


Til sist er det måten man laster båten på. Du sier at du må få familien frem i baugen, det er ikke annen vekt du kan få frem i baugen? For å redusere kraftforbruk og nødvendig fart for å ligge i plan er det å flytte vekt frem i båten ofte det enkleste du kan gjøre. 
Se om du ikke kan laste mest mulig vekt så langt frem som mulig.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Båtb123 skrev 3 minutter siden:

Har du prøvd å kjøre interseptorer helt ned før du skal opp i plan? Hadde en båt med interseptorer gjikk lettere opp i plassmed disse nede 

Det skulle man jo tro han har, både det og å kjøre trimmen på drevet helt ned er jo 101 så det tok jo jeg for en selvfølge. Men, godt poeng, alle må lære et sted, og da er det viktig å også dele slik kunnskap :)

 

Kunne du raskt godt igjennom hvordan du innstiller båten når du skal opp i plan @Mr_TJ? Kanskje noen kan se noe som kan forbedres.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post

Det er som du beskriver. En planende båt har fartsområde 20+knop for optimal drivstofføkonomi.

 

Ofte er alternative å ta den helt ned, dvs under 8 knop.

 

I hastigheter mellom 8 og 20 oppfører den seg ikke optimalt som du beskriver: Nesa i sky, og du bruker masse energi til å lage hekkbølger, akkurat som alle andre halvplanere, og ditto drivstofforbruk.

Foruten drivstofforbruket, og høy nese skal båten oppføre seg greit i mellomfartsområdet også. Når sjøen er grov, betyr det også at ingen plages av bølgene du lager. Opplever gjerne at båten 'setter seg bedre i sjøen' (mindre bevelgelse) i mellomregisteret enn i deplasementsfart

 

Du kan strekke planehastighet nedover noen knop med å presse nesa ned med interceptorene og tilte inn drevet. 

Som flere hevder er det et gammelt ramsalt sjørøverknep å tilte baugen ned i møtende sjø. (Enkelt forklart: Baugen er spissere enn midtskipet for å møte bølgene med), men du risikerer sjøsprøyt.

Ellers er alle planende båter sensitive for vekt. Din båt har tilstrekkelig motor, så har det litt å si for topphastigheten, men mest for når du faller igjennom nedre planehastighet. Rydd ut unødvendig krimskrams, utrolig hva som samler seg ila en sesong. Jolle på hekken er f.eks en (stor) vekt der du aller helst ikke vil ha den.

 

Når sjøen er grov er det bare å finne en mest mulig behagelig hastighet for passasjerene, slik at de vil være med neste gang også.:smiley:

 

PS: Det er en myte at halvplanere oppfører seg bedre i sjøen. De har bare aldri opplevd å komme over baugbølga og oppnå planehastighet. Noen trives kun i motbakke :wink:

Link to post
Havarita skrev for 1 time siden:

PS: Det er en myte at halvplanere oppfører seg bedre i sjøen. De har bare aldri opplevd å komme over baugbølga og oppnå planehastighet. Noen trives kun i motbakke :wink:

Tja. Har til gode å være ombord i en halvplaner som oppfører seg like dårlig som en planene båt i intervallet mellom 7-15 knop. De er også langt roligere i motsjø, litt som forskjellen på kanoformede og langkjølede seilbåter. Men halvplanere kan finne på litt av hvert i medsjø.

 

Andre har sikkert andre erfaringer, men jeg skriver det likevel såpass sterkt fordi vi skal være litt forsiktig med "partsinnlegg" og egne meninger om noen som kanskje ikke har så god kjennskap til forskjellige båttyper spør om råd:)

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post

 

Havarita skrev for 1 time siden:

PS: Det er en myte at halvplanere oppfører seg bedre i sjøen. De har bare aldri opplevd å komme over baugbølga og oppnå planehastighet. Noen trives kun i motbakke :wink:

 

Nei, det er nok ingen myte...det er nok en årsak til at det fremdeles lages halvplanere ... Viknes f.eks...

Jeg har har hatt en drøss med planende båter fra 32 fot, og nedover...

Det er stor forskjell i både motsjø og stabilitet i sakte fart...halvplanere har kjøl...de er langt mykere, og har ingen planingsterskel de må over...

Men høy fart får du ikke...

Link to post

Slett ikke umulig å lage planende skrog som oppfører seg greit i dette mellomfartsområdet (iallefall større deler av det).  Men lett er det ikke.   Heller ikke nødvendigvis lett å lage gode halvplanerskrog som er gode i både med- og unnasjø..   Mange kompromisser som må hensynstaes.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Bitteliten skrev 57 minutter siden:

Sette på store trimflaps kan gi båten større bæring i hekken. Det beste med interceptorene er at de er billige å montere :rolleyes:

 

 

Det finnes flere erfaringstråder om Bavaria 28 her på båtplassen.

 

De fleste ser ut for å mene at D4-260hk er marginal for båten. Den bør kunne marsje på 22-28 knop for å gi skroget rettferdighet.

 

Jeg ville byttet til trimflaps, selv om de virker bedre i sakte fart. Forskjellen over 15 knop er veldig liten. Større i liten fart.

Det er mulig det går å forlenge skroget med noen permanente flaps (skrogforlengere). Det gir litt bedre bæring akter under fart.

Men slike må ha god og tilpasset design for å gi positiv virkning.

 

Hovedproblemet er at båten fort blir tung, og gjerne også baktung. Dette påvirker egenskapene negativt i halvplaner hastigheter.

Den beste løsningen er å begrense alt som en ønsker å ha med seg, og nyvasket underskrog.

Link to post

Planer som sliter med å komme i plan med ønsket last, høres ut som for lite kraft/motor for meg. Mindre propell og mere flaps, er vel alternativet. Trimming vil gi deg mere moment til å komme opp, men høyere belastning på motor og drev. 

Ellers høres det ut som du egentlig skulle hatt halvplaner, utfra ønsket fartsområde, og toppfart du ikke har bruk for. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post

Men det trådstarter spør om er ikke mer fart...

Men hvordan få båten til å gå greit (halvplane) i 12 til 15 knop....

Og da er ikke svaret større motor...

Et V bunnet skrog er beregnet for helplaning...

Halvplanere har som kjent et helt annet skrog...

 

Mr_TJ skrev for 11 timer siden:

Jeg skulle gjerne kunnet ligge i 12-15 knop uten å bruke 3 liter på mila med rumpa ned og nesa opp. Er det noe jeg kan gjøre

 

Link to post

Tror nok den billigste løsningen vil være og gå over til vanlige flaps, jeg utvidet mine flaps, se egen tråd.

Hadde lit av samme problemet som deg, problemer med og komme opp fult ferielastet, også at den datt for fort ned fra plan.

det er nok mulig og opptimalisere denne løsning enda mere en jeg gjorde men jeg hadde god effekt av denne løsningen.

Jeg tror nok at dieselforbruket er rimelight høyt når en bruker flapsene på maks for og holde båten i plan men komforen er jo mye bedre.

Link to post

En planende båt trives ikke i mellomregisteret.

Den må i plan for å få ned forbruket.

Når den går i halvplan så er det ofte i det turtallet kompressor ligger inne, hvis motor er utstyrt med det.

 Båten takler nok sjø bedre i halvplan.

Men dette er vel likt for de fleste planebåter.

Har forbruksmåler på vår båt 42 fot og ser at en må i plan før forbruket går ned. Vår båt går rimeligst ved 25-26 knop.

Fart mellom 8-18/19 knop er tabu.

Link to post

Takk for mange gode råd og noen jeg ikke får brukt til noe.

Jeg har en klar oppfatning av at båten er undermotorisert. Burde hatt 300. Av det jeg har sett er de fleste av båtene rundt dette årstallet levert med 260. Skal jeg gjøre noe med det er chip trimming et alternativ. Det har jeg lest mye om, usikker på om det er uproblematisk eller å be om bråk... 

Jeg trimmer selvsagt motoren helt ned og har interceptorene på maks når jeg skal opp i plan. Jeg bruker også interceptorene når farten er litt over minimum. Opplever at det gjør båten stødigere, og det tar litt lenger tid før baugen løfter seg.

Jeg er muligens litt for opptatt av forbruk og opplever det som uoversiktlig og fremmed å skulle marsje med nesa i sky. Det kan hende det enkleste er å kjøre litt sånn innimellom.

Ny båt hadde vært flott, men det blir ikke med det første. Halvplaner er uaktuelt, kona vil ha "moderne" båt.

 

Ned en str på propell og snakke med noen som kan stigning kombinert med flaps høres ut som veien å gå.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...