Jump to content

Erfaringer med løftehjelp for påhengsmotor til jolle

Boatnub

Recommended Posts

God aften, båtfolk!

Noen som har monter løftehjelp for påhengsmotor til jolle på båten? Selv synes jeg det er i overkant risky (og slitsomt) å løfte motor på 25 kg fra badeplattform til toppen av rekka akter for feste, ca 1,8 meter, med dertil risiko for skade eller miste motor i vannet. Har sett de har en kran på Maritim (https://www.maritim.no/batsystem-kran-42-med-blokksats), men vurderer å få laget en selv. Noen erfaringer?

Jeg har nettop kjøpt og installert denne-  Er på tilbud disse dager.

https://www.abmnautica.com/Modello?modello=davit_for_outboard_unloading_motor_lift__993

Til Sverige kom det til ca. 200 i frakt.  Til Norge kan vel komme til MVA + frakt. Firmaet svarer e-post på engelsk og jeg opplevde servicen som upåklagelig.

Daviten er veldig solid laget, men stabiliteten  er selvsagt avhengig av stabilitet til  pushpit/rekke, siden øvre festepunkt er i selve rekka.  Har kun tatt et par "prøveløft" med påhengeren, men er så langt veldig fornøyd.  

Hei. Dette var en spennende tråd. Har ingen erfaringer med dette. Men har hatt litt samme tanker som deg. Problemet på min båt (Skibsplast 650cc). er ikke løftehøyden for jolle motoren, men vekten. Min jolle motor veier 51 kg. (Yamaha 9.9 Sport). Har sett på forskjellige ferdig løsninger, men har fremdeles ikke funnet noen som har falt i smak. Mitt kriterie er at den må klare vekten av en 51kg tung motor og må kunne fjernes når den ikke er i bruk. Vil ikke ha en stygg stang der når jeg ikke bruker den. Videre så må den være lett og montere og demontere. Så vurderer å lage en bøyd stang av super duplex som jeg trer inn i ett feste som jeg støper i akterspeilet på båten. (Har tilgang på super duplex rester på jobb ellers så hadde prisen blitt uaktuell). Videre så må også løfte daviden kunne svinges for å få motoren inn i lagringsrommet til motoren, under solsenga. Så om noen har bilder av tilsvarende innstallasjoner så hadde det vert fint. Dette er for meg ett langtids prosjekt. Planen er å ha laget dette ferdig til neste års båt sesong. (2022). :saint:

Havelle skrev for 20 timer siden:

Litt på siden, men har du vurdert om du kan montere davidere på din båt? Kostnaden er ikke langt større, og det er mye mer behagelig å ha jolla dinglene i lufta enn bak båten :)

Jo, har mulighet til davitere bak, men har snapdavitere i dag montert og vil veldig gjerne ha noe jeg kan stue unna. Når det ikke er i bruk. Vi bor jo omtrent på badeplattformen hele sommeren ?.

Lysekil skrev for 11 timer siden:

Jeg har nettop kjøpt og installert denne-  Er på tilbud disse dager.

https://www.abmnautica.com/Modello?modello=davit_for_outboard_unloading_motor_lift__993

Til Sverige kom det til ca. 200 i frakt.  Til Norge kan vel komme til MVA + frakt. Firmaet svarer e-post på engelsk og jeg opplevde servicen som upåklagelig.

Daviten er veldig solid laget, men stabiliteten  er selvsagt avhengig av stabilitet til  pushpit/rekke, siden øvre festepunkt er i selve rekka.  Har kun tatt et par "prøveløft" med påhengeren, men er så langt veldig fornøyd.  

Det så jo unektelig ut som et godt tilbud da, skal ta det i betraktning. Blir dette en fast montering, eller kan den fjernes når den ikke er i bruk? 

The Saint skrev 1 time siden:

Hei. Dette var en spennende tråd. Har ingen erfaringer med dette. Men har hatt litt samme tanker som deg. Problemet på min båt (Skibsplast 650cc). er ikke løftehøyden for jolle motoren, men vekten. Min jolle motor veier 51 kg. (Yamaha 9.9 Sport). Har sett på forskjellige ferdig løsninger, men har fremdeles ikke funnet noen som har falt i smak. Mitt kriterie er at den må klare vekten av en 51kg tung motor og må kunne fjernes når den ikke er i bruk. Vil ikke ha en stygg stang der når jeg ikke bruker den. Videre så må den være lett og montere og demontere. Så vurderer å lage en bøyd stang av super duplex som jeg trer inn i ett feste som jeg støper i akterspeilet på båten. (Har tilgang på super duplex rester på jobb ellers så hadde prisen blitt uaktuell). Videre så må også løfte daviden kunne svinges for å få motoren inn i lagringsrommet til motoren, under solsenga. Så om noen har bilder av tilsvarende innstallasjoner så hadde det vert fint. Dette er for meg ett langtids prosjekt. Planen er å ha laget dette ferdig til neste års båt sesong. (2022). :saint:

Ja, ideelt ville jeg hatt en svingbar arm på babord side som hentet motoren på styrbord, for dernest svinge ut rett akter for å senke rett ned på jolla bak plattformen. Nå veier jo ikke motoren min så mye, men med spenn på 2 meter krever vel det en del av godset, selv med støtte under. Jeg har en som kan sveise for meg så jeg har sett syrefaste rør til salgs på Maritim, men det er jo bare 1,2 mm i tykkelse og det blir vel for spedt?

Mr_Stian skrev for 1 time siden:

Jeg var i fjor å så på denne båten:

https://www.finn.no/182670093

Den hadde vinsj til motor montert. Så nokså greit laget til med noe som virket som en Kina vinsj eller noe slikt. Ser litt på bildene. Den tok ikke store plassen.

Ser båten er solgt, men kanskje eier kan si noe om vinsjen hvis du spør. 

Det var en skikkelig fiffi løsning, takk for tipset! Skal høre med tidligere eier her, det ser ut til å kunne dekke mitt behov.

Her ser du hvor den deles. Vi har feste til gopro kamera på den (sort plast ring)

763C4084-1965-4376-BEE9-68718EF00167.jpeg.4a65344daeef7203cb73b2746c236baa.jpeg

E81338D6-79DA-4C24-9CC9-44527D076413.jpeg.2e90e2f4a119b0de88d2b51159c6692b.jpeg
jeg har forsterket krana med et stag sveiset inn i bøyen. Da kan vi løfte mer enn de 50 kg den er  spesifisert til. Tanken er i worst case å kunne løfte ombord en MOB. 

Jeg har satt inn lenger tau på taljene. Da kan vi feks løfte dykkerutstyr fra vannet 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev On 28.2.2021 at 21.44:

Her ser du hvor den deles. Vi har feste til gopro kamera på den (sort plast ring)

763C4084-1965-4376-BEE9-68718EF00167.jpeg.4a65344daeef7203cb73b2746c236baa.jpeg

E81338D6-79DA-4C24-9CC9-44527D076413.jpeg.2e90e2f4a119b0de88d2b51159c6692b.jpeg
jeg har forsterket krana med et stag sveiset inn i bøyen. Da kan vi løfte mer enn de 50 kg den er  spesifisert til. Tanken er i worst case å kunne løfte ombord en MOB. 

Jeg har satt inn lenger tau på taljene. Da kan vi feks løfte dykkerutstyr fra vannet 

Det så ut som en skikkelig god løsning, takk for at du deler bilder??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...