Jump to content

Edit History

marionette

marionette

Hei

mine to cent.

Jeg ville ikke kjøpt noen av de gamle båtene. Et dårlig utvalg synes jeg. Og husk at fot betyr lite idag. En råmoderne 28 foter er større inni og raskere enn en eldre 34-36 foter, og enda større enn de gamle smale langåkjølede variantene. Seilte i gml dager med en maxi 77 og unge. Grei størrelse da, men idag er ikke det akseptabelt for folk flest. Har en eldre større båt nå.

For mange er det å eie båten og å kunne gå ned til båten for puss og polering, planlegging av prosjekter ombord og innkjøp av duppedingser en like stor del av båtlivet som det å bruke båten- helt greit- det blir et lite home away from (home) kjerringa for mange. Men der er åpenbart ikke du. Du blir som kjerringa -) som skal dra gubben med på tur mot sin vilje. Normalt sett er det motsatt. Og du er muligvis ikke like fascinert av å pusse glassfiber fordi du skal støpe noe senere . 

Les på forumet her om hvor mye problemer og stresss og utgifter folk har med båter og motorer så må du forstå at det kreves fagkyndighet eller et motivert team for å ha en eldre båt. Hadde jeg vært yngre idag og fra østlandet så hadde jeg leid båt og spart meg for masse utgifter og stress. Og spesielt når den ene voksne ikke har relasjoner til sjøliv. Helt fair det, siden været i norge er dritt og det tar bare 4 timer å fly til varmen. Ville aldri hatt båtferie som ferie alternativ nummer 1. Jeg liker også fart og spenning på sjøen, og måtte jeg ha kjøpt en båt under tvang på østlandet, så hadde jeg valgt en mer moderne +år 2000 weekend sailer/daysailer , morsom for unger å kunne delta med,  ikke for store krefter, vc og cabin, moderne påheng motor, på tilhenger  og krever ikke 20000-25000 i året i havneleie, og overnattinger er greie nok + du kan ta inn på hotell med unger og gubbe og ha litt luksus. Problemet med oss folk er at ting skal se kult ut i havn, folk seiler omtrent bare gubbe seilas, men har utstyr og båter som tilsier verdens omseilinger. Ingen kritikk, kun en observasjon . Men det gjør også at seilingen blir en form for campingferie til kai eller på en holme, og da må ting ta seg ut. Og kjøper du en av disse båtene så renner pengen ut til vedlikehold, båtplass, båtlån etc i motsetning til å leie en båt noen uker og se om det passer alle. Ofte har vi minner som ikke blir så kjekke når vi prøver å gjenleve dem. Eller en seilferie i hellas som et alternativ. Mye bedre enn rema 1000 og regn i norge -). Håper jeg har skremt deg vekk fra å kjøpe båt, et pengesluk og verden har mer å tilby. Jeg er ikke neg til seiling, jeg driver mange vann aktiviteter osv. Men kjøper du en seilbåt og har som folk flest vanlig lønn, så blir gjerne ens skjebne forseglet. Andre opplevelser og reiser blir lidende pga det pengesluket en båt generelt er. I tillegg er marinaer og andre service fasiliteter i norge u-lands kvalitet, latterlig dårlige og selvfølgelig overprisede. Så alle slike variabler gjør at jeg mener du bør tenke det virkelig godt om, det er en grunn til at de fleste båtene i havnene flyter som lik i fortøyningene, og sjeldent blir brukt.  Mvh

marionette

marionette

Hei

mine to cent.

Jeg ville ikke kjøpt noen av de gamle båtene. Et dårlig utvalg synes jeg. Og husk at fot betyr lite idag. En råmoderne 28 foter er større inni og raskere enn en eldre 34-36 foter, og enda større enn de gamle smale langåkjølede variantene. Seilte i gml dager med en maxi 77 og unge. Grei størrelse da, men idag er ikke det akseptabelt for folk flest. Har en eldre større båt nå.

For mange er det å eie båten og å kunne gå ned til båten for puss og polering, planlegging av prosjekter ombord og innkjøp av duppedingser en like stor del av båtlivet som det å bruke båten- helt greit- det blir et lite home away from (home) kjerringa for mange. Men der er åpenbart ikke du. Du blir som kjerringa -) som skal dra gubben med på tur mot sin vilje. Normalt sett er det motsatt. Og du er muligvis ikke like fascinert av å pusse glassfiber fordi du skal støpe noe senere . 

Les på forumet her om hvor mye problemer og stresss og utgifter folk har med båter og motorer så må du forstå at det kreves fagkyndighet eller et motivert team for å ha en eldre båt. Hadde jeg vært yngre idag og fra østlandet så hadde jeg leid båt og spart meg for masse utgifter og stress. Og spesielt når den ene voksne ikke har relasjoner til sjøliv. Helt fair det, siden været i norge er dritt og det tar bare 4 timer å fly til varmen. Ville aldri hatt båtferie som ferie alternativ nummer 1. Jeg liker også fart og spenning på sjøen, og måtte jeg ha kjøpt en båt under tvang på østlandet, så hadde jeg valgt en mer moderne +år 2000 daysailer , morsom for unger å kunne delta med,  ikke for store krefter, vc og cabin, moderne påheng motor, på tilhenger  og krever ikke 20000-25000 i året i havneleie, og overnattinger er greie nok + du kan ta inn på hotell med unger og gubbe og ha litt luksus. Problemet med oss folk er at ting skal se kult ut i havn, folk seiler omtrent bare gubbe seilas, men har utstyr og båter som tilsier verdens omseilinger. Ingen kritikk, kun en observasjon . Men det gjør også at seilingen blir en form for campingferie til kai eller på en holme, og da må ting ta seg ut. Og kjøper du en av disse båtene så renner pengen ut til vedlikehold, båtplass, båtlån etc i motsetning til å leie en båt noen uker og se om det passer alle. Ofte har vi minner som ikke blir så kjekke når vi prøver å gjenleve dem. Eller en seilferie i hellas som et alternativ. Mye bedre enn rema 1000 og regn i norge -). Håper jeg har skremt deg vekk fra å kjøpe båt, et pengesluk og verden har mer å tilby. Jeg er ikke neg til seiling, jeg driver mange vann aktiviteter osv. Men kjøper du en seilbåt og har som folk flest vanlig lønn, så blir gjerne ens skjebne forseglet. Andre opplevelser og reiser blir lidende pga det pengesluket en båt generelt er. I tillegg er marinaer og andre service fasiliteter i norge u-lands kvalitet, latterlig dårlige og selvfølgelig overprisede. Så alle slike variabler gjør at jeg mener du bør tenke det virkelig godt om, det er en grunn til at de fleste båtene i havnene flyter som lik i fortøyningene, og sjeldent blir brukt.  Mvh

• Create New...