Jump to content

Edit History

Hedwig

Hedwig

pacuare skrev for 2 timer siden:

99% av seilbåter produsert etter 2000 har spaderor uten skeg. For de aller fleste fungerer det helt fint. 

Som andre sier, så har dette vært diskutert før, men enig med deg. Moderne spaderor er helt fint, det er mye bedre produksjonsteknikker nå enn for 40 år siden, og da kan man også velge andre løsninger. Om jeg forstår Paprika rett ønsker hun en båt for kystseiling i Norge og kanskje over Nordsjøen. Ser man på værmeldingen før man drar kan de aller fleste båter håndtere dette.

 

Paprika skrev for 2 timer siden:

Jeg er tydeligvis avhengig av cockpitkalesje og god autopilot!  

 

Hvor mye kreves det for å ha et vedlikeholdt teak-dekk på en eldre båt? Ca. antall timer med effektivt arbeid? Jeg tenker at det kan jo ikke være sååå mye jobb, men jeg tar kanskje feil? 

 

Så det som står i annonsen med "Maks fart: 7 knop" stemmer ikke nødvendigvis?

 

Dette er ikke helt uaktuelt. Men jeg har fulgt med på Finn en stund nå. Jeg synes det er veldig enten/eller det som legges ut. Enten en gammel båt for 300 000 eller en nyere båt på 600 000. Det frister egentlig ikke med et så stort lån. Spesielt ikke siden mannen ikke er så gira. 

Men jeg har jo også sett f.eks. denne typen: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=189114251

Det hadde kanskje vært et mer fornuftig valg? Jeg synes ikke det ser like idyllisk ut med denne typen båt. Den minner meg litt mer om en campingvogn enn en seilbåt. Tenker jeg helt feil? 


Jeg er forberedt på at det kan bli krevende situasjoner. Men jeg har tenkt at man får så mye igjen for opplevelsene at det er verdt noen kjipe øyeblikk med grining. 3-åringen har blitt ganske selvgående og kommer til å klare dette fint med noen "øvelser" på forhånd. Babyen har jeg tenkt at jeg kan putte i en sele eller bilstol når jeg skal "jobbe". Det er nok babyen dette vil bli mest krevende med, men hun blir jo raskt større. 

 

Litt av grunnen til at jeg ønsker med seilbåt nå er fordi det er et "eventyr" jeg/vi også kan ha med barna på. 

 


Jeg skjønner tankegangen, men det er uaktuelt med plastsnekke. Det frister ikke i det hele tatt. Hvis seiltur med barna virker for krevende, så dropper jeg heller båtkjøpet og drar på kajakkturer alene noen år frem i tid.  

Her skal jeg kommentere flere ting:

Ja, kan du få begge deler for budsjettet bør du definitivt gjøre det. Cockpittelt gir deg en "ekstra stue". Perfekt å sitte på kveldstid, og om et par år kan barna ha sitt oppholdsrom og de voksne sitt. Det er også en helt annen opplevelse når været er dårlig. 

Autopilot er helt fantastisk. Da slipper du å holde roret hele tiden. Det hjelper både når du skal ordne båten alene og er perfekt avlasting. Vil anslå at vi bruker minst 80 prosent av tiden på autopilot.

 

Synes denne Bavariaen så fin ut, og ganske perfekt for dere. Idyllen får dere, og kvaliteten er god. Vi har en litt større Bavaria fra 2007 og er veldig godt fornøyd med den. Båten er antagelig ikke den skarpeste seileren, men for folk som ikke er båtvant oppleves den nok også som mer trygg. (Og så kan båtnerdene bruke ti timer på å fortelle at andre båter er tryggere, selv om de lener seg mer over etc. Ikke relevant her)
Det blir jo smak og behag, men min erfaring er at kosen ombord blir like stor uavhengig av type. 

 

Tror du fint vil takle de utfordringene inn og ut av havn etc. Tar man det med ro og holder hodet kaldt går det aller meste fint egentlig, og om du er trygg smitter det gjerne over på resten av familien. Stort spaderor og finnekjøl gjør båten også mye lettere å manøvrere i havn, og båten trenger lite fart for å adlyde når du bakker.
Eneste tips jeg ville gi er å ta med noen venner ut først slik at du får prøvd deg litt. Da kan du være mye tryggere når du tar med familien ut :)

 

Som en som har vokst opp med en båt som gjør at alle de båtene du har lenket til her fremstår som luksusbåter: Hverken du eller barna vil angre på at du tar de med på eventyr. Jeg husker fortsatt båtferiene som det beste med hele barndommen.

 

Ikke dropp det, og ikke hør på de som mener du skal leie. Dette klarer du og dette kommer til å bli en stor opplevelse for hele familien.

 

Om motor: Seilbåters fart er mest av alt avhengig av noe som heter skrogfart. I ideelle forhold kan selv båter med veldig liten motor oppnå den. Og den er, igjen med forenklinger, men vi er ikke interessert i alle detaljene nå, rundt 7 knop på mange båter. Vi har relativt stor motor (55HK), og stopper ganske hardt på 8 knop, gir vi mer gass er resultatet mer bølger, bråk og mer dieselforbruk, mens båtens fart omtrent er uendret. Men, vi kan holde samme fart nesten uavhengig av vind og bølger.


I motvind kan en båt med liten motor risikere å nesten ikke kunne gå fremover. En båt med stor motor kan fortsatt holde marsjfart fordi den fortsatt kun er begrenset av skrogfarten. I gunstig vær trenger vi ikke særlig mer enn 10-15 hestekrefter (veldig omtrentelig, tatt fra skjema for propellbelastning) for å oppnå 7 knop. Får vi vind og bølger i mot trenger vi nærmere 40. 

Du bør derfor ikke se så mye på oppgitt toppfart, men motorstørrelse.


Med god planlegging, altså værmelding for de neste dagene og aldri lengre unna havnen enn det man gidder å gå i sakte fart, så kan man fint leve med liten motor. Savnet etter større motor kommer når en tur som skulle tatt tre timer, og da hadde føltes lang i regn, motvind og med utålmodige unger, plutselig tar syv,. 

Om du er av typen som er god nok til å planlegge eller tøff nok til å ikke la deg bry av slikt så er liten motor ikke et stort problem :)
(Vi er ikke så tøffe, så vi måtte ha stor motor :p)

Hedwig

Hedwig

pacuare skrev for 2 timer siden:

99% av seilbåter produsert etter 2000 har spaderor uten skeg. For de aller fleste fungerer det helt fint. 

Som andre sier, så har dette vært diskutert før, men enig med deg. Moderne spaderor er helt fint, det er mye bedre produksjonsteknikker nå enn for 40 år siden, og da kan man også velge andre løsninger. Om jeg forstår Paprika rett ønsker hun en båt for kystseiling i Norge og kanskje over Nordsjøen. Ser man på værmeldingen før man drar kan de aller fleste båter håndtere dette.

 

Paprika skrev for 1 time siden:

Jeg er tydeligvis avhengig av cockpitkalesje og god autopilot!  

 

Hvor mye kreves det for å ha et vedlikeholdt teak-dekk på en eldre båt? Ca. antall timer med effektivt arbeid? Jeg tenker at det kan jo ikke være sååå mye jobb, men jeg tar kanskje feil? 

 

Så det som står i annonsen med "Maks fart: 7 knop" stemmer ikke nødvendigvis?

 

Dette er ikke helt uaktuelt. Men jeg har fulgt med på Finn en stund nå. Jeg synes det er veldig enten/eller det som legges ut. Enten en gammel båt for 300 000 eller en nyere båt på 600 000. Det frister egentlig ikke med et så stort lån. Spesielt ikke siden mannen ikke er så gira. 

Men jeg har jo også sett f.eks. denne typen: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=189114251

Det hadde kanskje vært et mer fornuftig valg? Jeg synes ikke det ser like idyllisk ut med denne typen båt. Den minner meg litt mer om en campingvogn enn en seilbåt. Tenker jeg helt feil? 


Jeg er forberedt på at det kan bli krevende situasjoner. Men jeg har tenkt at man får så mye igjen for opplevelsene at det er verdt noen kjipe øyeblikk med grining. 3-åringen har blitt ganske selvgående og kommer til å klare dette fint med noen "øvelser" på forhånd. Babyen har jeg tenkt at jeg kan putte i en sele eller bilstol når jeg skal "jobbe". Det er nok babyen dette vil bli mest krevende med, men hun blir jo raskt større. 

 

Litt av grunnen til at jeg ønsker med seilbåt nå er fordi det er et "eventyr" jeg/vi også kan ha med barna på. 

 


Jeg skjønner tankegangen, men det er uaktuelt med plastsnekke. Det frister ikke i det hele tatt. Hvis seiltur med barna virker for krevende, så dropper jeg heller båtkjøpet og drar på kajakkturer alene noen år frem i tid.  

Her skal jeg kommentere flere ting:

Ja, kan du få begge deler for budsjettet bør du definitivt gjøre det. Cockpittelt gir deg en "ekstra stue". Perfekt å sitte på kveldstid, og om et par år kan barna ha sitt oppholdsrom og de voksne sitt. Det er også en helt annen opplevelse når været er dårlig. 

Autopilot er helt fantastisk. Da slipper du å holde roret hele tiden. Det hjelper både når du skal ordne båten alene og er perfekt avlasting. Vil anslå at vi bruker minst 80 prosent av tiden på autopilot.

 

Synes denne Bavariaen så fin ut, og ganske perfekt for dere. Idyllen får dere, og kvaliteten er god. Vi har en litt større Bavaria fra 2007 og er veldig godt fornøyd med den. Båten er antagelig ikke den skarpeste seileren, men for folk som ikke er båtvant oppleves den nok også som mer trygg. (Og så kan båtnerdene bruke ti timer på å fortelle at andre båter er tryggere, selv om de lener seg mer over etc. Ikke relevant her)
Det blir jo smak og behag, men min erfaring er at kosen ombord blir like stor uavhengig av type. 

 

Tror du fint vil takle de utfordringene inn og ut av havn etc. Tar man det med ro og holder hodet kaldt går det aller meste fint egentlig, og om du er trygg smitter det gjerne over på resten av familien. Eneste tips jeg ville gi er å ta med noen venner ut først slik at du får prøvd deg litt. Da kan du være mye tryggere når du tar med familien ut :)

 

Som en som har vokst opp med en båt som gjør at alle de båtene du har lenket til her fremstår som luksusbåter: Hverken du eller barna vil angre på at du tar de med på eventyr. Jeg husker fortsatt båtferiene som det beste med hele barndommen.

 

Ikke dropp det, og ikke hør på de som mener du skal leie. Dette klarer du og dette kommer til å bli en stor opplevelse for hele familien.

 

Om motor: Seilbåters fart er mest av alt avhengig av noe som heter skrogfart. I ideelle forhold kan selv båter med veldig liten motor oppnå den. Og den er, igjen med forenklinger, men vi er ikke interessert i alle detaljene nå, rundt 7 knop på mange båter. Vi har relativt stor motor (55HK), og stopper ganske hardt på 8 knop, gir vi mer gass er resultatet mer bølger, bråk og mer dieselforbruk, mens båtens fart omtrent er uendret. Men, vi kan holde samme fart nesten uavhengig av vind og bølger.


I motvind kan en båt med liten motor risikere å nesten ikke kunne gå fremover. En båt med stor motor kan fortsatt holde marsjfart fordi den fortsatt kun er begrenset av skrogfarten. I gunstig vær trenger vi ikke særlig mer enn 10-15 hestekrefter (veldig omtrentelig, tatt fra skjema for propellbelastning) for å oppnå 7 knop. Får vi vind og bølger i mot trenger vi nærmere 40. 

Du bør derfor ikke se så mye på oppgitt toppfart, men motorstørrelse.


Med god planlegging, altså værmelding for de neste dagene og aldri lengre unna havnen enn det man gidder å gå i sakte fart, så kan man fint leve med liten motor. Savnet etter større motor kommer når en tur som skulle tatt tre timer, og da føles lang i regn, motvind og utålmodige unger, plutselig tar syv,. 

Om du er av typen som er god nok til å planlegge eller tøff nok til å ikke la deg bry av slikt så er liten motor ikke et stort problem :)
(Vi er ikke så tøffe, så vi måtte ha stor motor :p)



×
×
  • Create New...