Roger og Olina
Syntes det er en noe rar start på båt salget. Det er få lukkede båter på finn fra 30-40f opp mot 500t kr og de som popper opp, selges fortere enn fy.
Har lest noen tråder her vedr synsing av bruktbåt-salg i år. For meg virker det litt sånn at de som kjøpte båt 18-26 fot i fjor har fått smaken på båtlivet og har fått 3 og 6 fots syken, for deretter å støvsuge markedet. Flere som mener det samme leser jeg..
Eller sitte folk på gjerdet for å se hvordan denne sommeren blir? Uansett årsak, så er det uten tvil selgers marked. Merker jo det når jeg ringer på båter og det er nærmest bud krig på en 35foter fra 80 tallet som trenger oppgraderinger både her og der.
Det er en båt jeg og konemor skal se på til tirsdag. Dette er en Nord West 900 som er en båt jeg har liten erfaring med vedr pris og generelt. De som ligger nord i Norge er rimeligere, men når en kommer sørover-så stiger prisene på disse betraktelig.
Meldte meg derfor inn i en Nord West gruppe og spurte hva ca prisen er for det eksemplet jeg skal se på. Svaret var at den jeg skal se på ligger 50-100t over i pris i ett normalt båtmarked, basert på tilbakemeldingene og erfaringene i gruppa. Ja, mitt valg om jeg vil følge på og er villig til å betale det eier forlanger og så må jeg da ta tapet ved ett salg en gang i tiden. Tap blir det som regel uansett
Leser også at mange båter ikke en gang kommer så langt som til Finn. Det er en økning i de som henger opp lapper osv i båthavner der de ønsker å kjøpe båt. Eller ringer havnesjefen og hører om han eller hun kjenner til noen som skal selge.
Hva skjer så neste år, vil vi da få ett prisras av dimensjoner på båter? Vanskelig å si, men jeg frykter vel det.
Ja det er en rar tid på så mange måter. Så jeg har vel skjønt det at her må en bare smøre seg med tålmodighet å håpe at det dukker opp en båt med en "normal" pris....... Hva nå det er eller betale det som det koster i år