Mr_Stian Startet 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2021 Hei. Vi har i dag en slik 280 gummibåt med oppblåsbar bunn. Den funker fint når det er bare jeg eller ungene som er ute å leker. Har en 5 hk 4-takt som funker greit. Men med 2 voksne og 2 unger oppi så går den ikke i plan. Å sette på større motor på denne har jeg ikke lyst til å gjøre. Så vurderer å oppgradere. Har en del venner som har både zodiac og grand i tilsvarende størrelse men begge er med glassfiber bunn. Disse synes jeg blir noe tunge. Jeg har smart daviter å synes det er mye vekt som skal på de to små punktene. Tenker da mest på potongene på båten og ikke selve davit festene. Men har begynt å se litt på disse med alu bunn. De koster rundt 20.000 nye og vekt er oppgitt til rundt der den jeg har i dag er. Mener det er 2 kg tyngre bare. Noen som har erfaring med disse? Funker de like bra som de med glassfiber bunn? Kan jeg ha en gammel 9.9 totakt som er juster opp til 15hk på disse og greie å få den i plan med 2 voksne og 2 barn? Hvordan er forskjellen på sjøegenskapene glassfiber vs alu? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 2.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Ingen som har erfaring med disse små båtene med alu bunn? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 En del 'proffe' seilere som har med alu bunn. Hadde foretrukket det selv. Bedre når jolla skal dras opp på land. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Hadde en gummibåt på 9 for med finerdørk og oppblåsbar kjøl. Skiftet denne med en lettvekts alurib i samme størrelse. Trolig på grunn av dypere v-bunn i forskipet er denne klart tyngre å få opp i plan selv om den faktisk veier noen kilo mindre. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Faxen Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Når det gjelder festepunkter, så hadde jeg finer bunnplater og satte en ringi fronten og en bak i båten for feste av daviter vaieren. Fungerte meget bra. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Ttor Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 (redigert) Jeg har en 320 med glassfiberbunn og 20 hk Honda. Suveren båt, men veier mye. 90 kg plus 50 på motor. Har denne i daviter med motor Gode festebøyler innvendig, så jeg får sveiver den helt opp under davitene. Redigert 2.Mars.2021 av Ttor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.