Jump to content

Oppgradere lettbåt, glassfiber eller alu bunn

Mr_Stian

Recommended Posts

Hei. Vi har i dag en slik 280 gummibåt med oppblåsbar bunn. Den funker fint når det er bare jeg eller ungene som er ute å leker. Har en 5 hk 4-takt som funker greit. 

Men med 2 voksne og 2 unger oppi så går den ikke i plan. Å sette på større motor på denne har jeg ikke lyst til å gjøre. Så vurderer å oppgradere. 

Har en del venner som har både zodiac og grand i tilsvarende størrelse men begge er med glassfiber bunn. Disse synes jeg blir noe tunge. Jeg har smart daviter å synes det er mye vekt som skal på de to små punktene. Tenker da mest på potongene på båten og ikke selve davit festene. 

Men har begynt å se litt på disse med alu bunn. De koster rundt 20.000 nye og vekt er oppgitt til rundt der den jeg har i dag er. Mener det er 2 kg tyngre bare. Noen som har erfaring med disse? Funker de like bra som de med glassfiber bunn? 

Kan jeg ha en gammel 9.9 totakt som er juster opp til 15hk på disse og greie å få den i plan med 2 voksne og 2 barn? Hvordan er forskjellen på sjøegenskapene glassfiber vs alu? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...