Luckystrike Startet 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2021 Da regner jeg med at jeg snart skal ha VHF - sertifikat (om det ikke blir stryk...) og skal anskaffe meg en VHF for første gang. Spørsmålet er om alle radioene er omtrent like gode, og om det bare er preferansene som skiller. Eller om noen som stikker seg ut. Tenker at budsjettet er under 5500,-. Har sett på en Standard Horizon GX 1400 og 1800. Det er mest for sikkerheten, og blir kanskje ikke så mye brukt til oppkall og samtaler. Men vet aldri... Hva med antenne, er det noe jeg bør tenke på ? Finnes det mange forskjellige kvaliteter og typer her ? Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Standard Horizon og Icom er gode merker. Finnes også andre som er gode. Selv bruker jeg Garmin 315i og er fornøyd med denne. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Liker godt min standard horixon, rødt display med dimming, kunne sette navn på kanaler og god dekning på gps. Egen sql bryter er også fint. Uansett, styr langt unna den billigste glomex antennen !!! Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Jannmar Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Furu skrev 48 minutter siden: Uansett, styr langt unna den billigste glomex antennen !!! Hva heter den, og hvorfor styre unna? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Luckystrike skrev for 3 timer siden: Da regner jeg med at jeg snart skal ha VHF - sertifikat (om det ikke blir stryk...) og skal anskaffe meg en VHF for første gang. Spørsmålet er om alle radioene er omtrent like gode, og om det bare er preferansene som skiller. Eller om noen som stikker seg ut. Tenker at budsjettet er under 5500,-. Har sett på en Standard Horizon GX 1400 og 1800. Det er mest for sikkerheten, og blir kanskje ikke så mye brukt til oppkall og samtaler. Men vet aldri... Hva med antenne, er det noe jeg bør tenke på ? Finnes det mange forskjellige kvaliteter og typer her ? Kjenner ikke de to du nevner, men 1700 har innebygget GPS, som gir deg posisjon uten at andre enheter som feks kartplotter må gi det via NMEA eller liknende, noe som kan være en fordel ved Distress. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
olews Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Tenk litt på coakskabel om du skal strekke mange meter (10+ m). RG58 gir mer tap enn mange av de nyere variantene. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Jannmar Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 (redigert) Luckystrike skrev for 3 timer siden: Har sett på en Standard Horizon GX 1400 og 1800. Jeg har en Standard horizon GX 1400, og er meget fornøyd med den. God lyd, tydelig display (hvitt), logisk og enkel betjening og innebygget GPS (slipper å koble den til kartplotter). Enig med @Furu i at egen sql bryter er fint, og det har den også. Det er mye bråk i førerkabinen på min båt, så jeg har derfor montert en ekstern høyttaler (også Standard Horizon) til VHFèn. Fungerer kjempemessig. Redigert 1.Mars.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Luckystrike Svart 1.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Da høres det ikke ikke ut som skivebom med en Standard Horizon, både 1400 og 1800 har innebygd GPS. Trenger ikke 10 m med antenneledning, 4 m burde være nok iom jeg bare har en 25 fot og ikke et hangarskip :) Billigste Glomex vil det si ca 6 - 700,- ? Holder det med 0,9 m lengde ? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Kjøpte denne i fjor: https://seatronic.no/standard-horizon-gx1400g-25w-fastmontert-vhf-med-gps-og-dsc?gclid=EAIaIQobChMIkJHFp92P7wIVAgd7Ch0BagMdEAQYASABEgLKWfD_BwE Hadde tidligere Cobra som jeg var godt fornøyd med, likte "rewind" funksjonen på disse, noe jeg er vant til å bruke på jobb. Men innebygget GPS trumpet denne funksjonen ved siste kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Vi er veldig fornøyd med vår Icom. Veldig enkelt å installere et ekstra håndsett om du trenger det. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Ask Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Hei Me byttar VHF. Dette berre for å få AIS. Send ein PM om du er interessert i den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Jannmar skrev for 4 timer siden: Hva heter den, og hvorfor styre unna? Det er vel her snakk om en versjon med dårlig kontakttype på selve antennen. Men kjøper du en Glomex RA 109 får du en utmerket antenne med PL259 kontakt. Det er en 90cm antenne som leveres både som glassfiber og stålpisk. Jeg har selv denne i stålpiskversjon, greit at den bøyer seg og ikke knekker som glassfiberantennen kan om en feilberegner høyden opp når en passerer en lav bro. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jannmar Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Lars H. skrev for 8 timer siden: Det er vel her snakk om en versjon med dårlig kontakttype på selve antennen. Ja da er det vel Glomex RA 106 med den berømte "gamle" problematiske og her på forumet mye omtalte FME tilkoblingen det siktes til. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Lars H. skrev for 23 timer siden: Det er vel her snakk om en versjon med dårlig kontakttype på selve antennen. Men kjøper du en Glomex RA 109 får du en utmerket antenne med PL259 kontakt. Det er en 90cm antenne som leveres både som glassfiber og stålpisk. Jeg har selv denne i stålpiskversjon, .............. Jeg finner ikke denne f.eks. hos Maritim. Har du en link til denne antenna hos en eller annen nettbutikk? Der jeg finner omtale av antenna står det også...sitat: "Disse er antenner uttrykkelig utformet for installasjon på seilbåter. De er tilgjengelige i rustfritt stål (RA109SLS) eller glassfiber (RA109GRP) stang. Kompakt størrelse, bare 900 mm (35 ''), de skiller seg ut for sin optimal ytelse."............ Vil det da være noe problem å montere den i en snekke? Den kommer jo da selvfølgelig mye lavere enn på en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Det er ingen forskjell på om en VHF-antenne monteres på en seilbåt, snekke, robåt eller hva. Men kanskje festebeslaget passer bedre for noen båttyper. Glomex RA 109 får du hos Seatronic. https://seatronic.no/?q=ra 109 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hafrsfjord Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Takker Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Jeg kan legge til at proffe sjapper tar ikke inn RA106 engang, kun RA109. Det er nok en grunn for dette. Så hør på oss gamlinger. Her mitt innlegg for noen år siden: Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Jeg har hatt en RA106 stålpisk siden 2007 uten problemer så erfaringene er forskjellige. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Selve antennen er grei nok, men det er kontakten som lett gir dårlig kontakt eller kortslutning ved montering. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Okkaby Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 kjøpte en glomex med integrert kabel(5 eller 10m husker jeg ikke.) tenkte det var like greit som å ha løs kontakt oppe. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Jannmar Svart 3.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2021 (redigert) Glomex har løst problemet og leverer nå ferdigterminert kabel med solide og vanntette FME kontakter til RA 106. Bare å skru den rett i antenna i den ene enden, og rett i radioen ved hjelp av en overgang til PL259 i den andre enden. Man slipper å tukle med lodding, krymping eller skruing av kontakter til kabelen. En annen fordel er at man kan dra kabelen, med kontakter, gjennom 10mm hull. Noe som i mange tilfelle kan være meget greit når det gjelder å føre kabel mellom antenne og radio. Kabelen er en RG8x, som er en kabel med mindre tap enn RG58 på lengre strekk. På korte strekk blir det ubetydelig. Jeg har selv dette opplegget, og det fungerer utmerket. Ingen problemer. Enkel installasjon uten bruk av loddebolt, krympetang o.s.v. Bortsett fra denne tilkoblingen er, så vidt jeg har fått opplyst, RA 106 og RA 109 samme antenna. Redigert 3.Mars.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.