Jump to content

Tips til kjøp av VHF uten AIS

Luckystrike

Recommended Posts

Da regner jeg med at jeg snart skal ha VHF - sertifikat (om det ikke blir stryk...)  og skal anskaffe meg en VHF for første gang. Spørsmålet er om alle radioene er omtrent like gode, og om det bare er preferansene som skiller. Eller om noen som stikker seg ut. Tenker at budsjettet er under 5500,-. Har sett på en Standard Horizon GX 1400 og 1800. Det er mest for sikkerheten, og blir kanskje ikke så mye brukt til oppkall og samtaler. Men vet aldri... Hva med antenne, er det noe jeg bør tenke på ? Finnes det mange forskjellige kvaliteter og typer her ?

Luckystrike skrev for 3 timer siden:

Da regner jeg med at jeg snart skal ha VHF - sertifikat (om det ikke blir stryk...)  og skal anskaffe meg en VHF for første gang. Spørsmålet er om alle radioene er omtrent like gode, og om det bare er preferansene som skiller. Eller om noen som stikker seg ut. Tenker at budsjettet er under 5500,-. Har sett på en Standard Horizon GX 1400 og 1800. Det er mest for sikkerheten, og blir kanskje ikke så mye brukt til oppkall og samtaler. Men vet aldri... Hva med antenne, er det noe jeg bør tenke på ? Finnes det mange forskjellige kvaliteter og typer her ?

Kjenner ikke de to du nevner, men 1700 har innebygget GPS, som gir deg posisjon uten at andre enheter som feks kartplotter må gi det via NMEA eller liknende, noe som kan være en fordel ved Distress.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Luckystrike skrev for 3 timer siden:

Har sett på en Standard Horizon GX 1400 og 1800.

Jeg har en Standard horizon GX 1400, og er meget fornøyd med den.

God lyd, tydelig display (hvitt), logisk og enkel betjening og innebygget GPS (slipper å koble den til kartplotter). 

Enig med @Furu i at egen sql bryter er fint, og det har den også.

Det er mye bråk i førerkabinen på min båt, så jeg har derfor montert en ekstern høyttaler (også Standard Horizon) til VHFèn. Fungerer kjempemessig.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev for 4 timer siden:

Hva heter den, og hvorfor styre unna?

Det er vel her snakk om en versjon med dårlig kontakttype på selve antennen. Men kjøper du en Glomex  RA 109 får du en utmerket antenne med PL259 kontakt. Det er en 90cm antenne som leveres både som glassfiber og stålpisk. Jeg har selv denne i stålpiskversjon, greit at den bøyer seg og ikke knekker som glassfiberantennen kan om en feilberegner høyden opp når en passerer en lav bro.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 23 timer siden:

Det er vel her snakk om en versjon med dårlig kontakttype på selve antennen. Men kjøper du en Glomex  RA 109 får du en utmerket antenne med PL259 kontakt. Det er en 90cm antenne som leveres både som glassfiber og stålpisk. Jeg har selv denne i stålpiskversjon, ..............

Jeg finner ikke denne f.eks. hos Maritim. Har du en link til denne antenna hos en eller annen nettbutikk?

Der jeg finner omtale av antenna står det også...sitat: "Disse er antenner uttrykkelig utformet for installasjon på seilbåter. De er tilgjengelige i rustfritt stål (RA109SLS)

eller glassfiber (RA109GRP) stang. Kompakt størrelse, bare 900 mm (35 ''), de skiller seg ut for sin optimal ytelse."............

Vil det da være noe problem å montere den i en snekke? Den kommer jo da selvfølgelig mye  lavere enn på en seilbåt.

Det er ingen forskjell på om en VHF-antenne monteres på en seilbåt, snekke, robåt eller hva. Men kanskje festebeslaget passer bedre for noen båttyper. Glomex RA 109 får du hos Seatronic.  https://seatronic.no/?q=ra 109

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Glomex har løst problemet og leverer nå ferdigterminert kabel med solide og vanntette FME kontakter til RA 106.

Bare å skru den rett i antenna i den ene enden, og rett i radioen ved hjelp av en overgang til PL259 i den andre enden. 

Man slipper å tukle med lodding, krymping eller skruing av kontakter til kabelen.

En annen fordel er at man kan dra kabelen, med kontakter, gjennom 10mm hull. Noe som i mange tilfelle kan være meget greit når det gjelder å føre kabel mellom antenne og radio.

Kabelen er en RG8x, som er en kabel med mindre tap enn RG58 på lengre strekk. På korte strekk blir det ubetydelig.

Jeg har selv dette opplegget, og det fungerer utmerket. Ingen problemer. Enkel installasjon uten bruk av loddebolt, krympetang o.s.v.

Bortsett fra denne tilkoblingen er, så vidt jeg har fått opplyst, RA 106 og RA 109 samme antenna.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...